För/nackdelar... hos era ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eleonore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 955
E

Eleonore

Hej Alla Avelsfantaster och Andra Intersserade
Själv tycker jag att avel verkar jätteintressant. Att läsa om olika stammar och jämföra hingstar/ston är ett rent nöje.

Självklart har jag ett sto - vilken jag självklart skulle kunna betäcka någon gång. Men inte innan jag VET betydligt mycket mer än jag vet nu. Har läst en hel del om olika sorters avel här inne på Buke. Tankar hit och dit och mängder av åsikter om "allt".

Vad jag skulle vilja veta är just hur ni tänker när ni försöker komma fram till för respektive nackdelar hos era ston, just för att hitta en partner som kan komplettera henne, bra eller lysande.

Sv: För/nackdelar... hos era ston

Det viktigaste är väl att man försöker att vara opartsik och kritiskt granska sitt sto, försöka se till hennes för- o nackdelar utan att lägga in känslor o tycka att hon är så himla bra för att man själv är väldigt fäst vid henne.

Vad det gäller mitt sto så ser jag gärna en hingst som lämnar mer luft under magen och har bra bakbensaktivitet, samt inte är för skarp i hanteringen då detta har varit stoets brister. Däremot så vill jag samtidigt bibehålla hennes hoppförmåga och vackra huvud o hals o väljer därför hingst med denna egenskap också. Jag försöker alltså att välja hingst som förbättrar stoets svagheter men samtidigt bibehåller hennes främsta kvaliteter. Jag tar mindre hänsyn till hingstens ålder (prövar gärna nygodkända) samt färg, till viss del mankhöjd då stoet varken är stort eller litet, samt om hingsten är svensk eller importerad spelar mig ingen större roll.

Jag tror att det är väldigt viktigt att man själv har klart för sig vad man vill ha fram, med sin avel.
Och att man sedan håller en röd tråd i aveln, med mål och del mål.

Att vara själv kritisk, är något man alltid skall vara oavsett vad man håller på med för inriktning inom hästarna.
Men för mig själv, är kritik något som man kommer frammåt med i sin avel.

Jag vet vad jag vill ha fram, och när jag tittar på mitt eget sto så ser jag att hingsten jag skall använda måste ha mkt luft under magen, en stam som matchar mitt sto´s givetvis.
Att ridbarheten skall vara mkt hög på hingsten jag använder, och sedan börjar det verkliga arbetet, när jag har funnit min kandidat.
Att plocka fram så mkt fakta jag bara kan om stammen, även utanför Sveriges gränser.

Följande frågor ställer jag mig själv.
- Hingstens härstamning.
- Hingstens bruksprov, ridbarhet..........
- Vad har han lämnat, kolla föl visnings resultat.
- Med vilka sto stammar har han givit bra avkommor.
- Att åka och titta på honom, hur han är att hantera osv, osv.
- Titta på en del av hans föl.
- Prata med hingstens ägare.

Med SJÄLV KRITIK, kommer man långt med.

Det viktigaste är väl att man försöker att vara opartsik och kritiskt granska sitt sto, försöka se till hennes för- o nackdelar utan att lägga in känslor o tycka att hon är så himla bra för att man själv är väldigt fäst vid henne.

Just detta tycker jag är ganska svårt då jag märker att hon hela tiden utvecklas. Tidigare kunde hon vara ganska nervig men har gjort en rejäl omvändning = bestämt sig för att vi duger som ägare/ryttare. Hm... här kanske man ska försöka hitta en hingst som är tillitsfull och cool?:D

Jag tror att det är väldigt viktigt att man själv har klart för sig vad man vill ha fram, med sin avel..
Du menar att man kan sätta sig ner och tänka; Vad vill jag ha???

Följande frågor ställer jag mig själv.
- Hingstens härstamning.
- Hingstens bruksprov, ridbarhet..........
- Vad har han lämnat, kolla föl visnings resultat.
- Med vilka sto stammar har han givit bra avkommor.
- Att åka och titta på honom, hur han är att hantera osv, osv.
- Titta på en del av hans föl.
- Prata med hingstens ägare.

Läste lite i en tidigare tråd om och ikring kritik mot de som åker till grannens hingst och betäcker. Själv har jag hela tiden haft det i åtanke men så läste jag tråden och kände mig otroligt banal. Just dina frågor har jag ställt mig och funnit ++++++ i massor. Ang grannens hingst(ar) alltså.

Du menar att man kan sätta sig ner och tänka; Vad vill jag ha???

Läste lite i en tidigare tråd om och ikring kritik mot de som åker till grannens hingst och betäcker. Själv har jag hela tiden haft det i åtanke men så läste jag tråden och kände mig otroligt banal. Just dina frågor har jag ställt mig och funnit ++++++ i massor. Ang grannens hingst(ar) alltså.

Man måste själv veta vad för typ/särdrag av häst man gillar och vill ha fram. En del vill ha fram hästar som är orädda, frammåt och smidiga för fälttävlan andra långbenta dressyr hästar andra vänliga och goa familjehästar.
Utan ett mål så kommer man ingenstans.

Just detta tycker jag är ganska svårt då jag märker att hon hela tiden utvecklas. Tidigare kunde hon vara ganska nervig men har gjort en rejäl omvändning = bestämt sig för att vi duger som ägare/ryttare. Hm... här kanske man ska försöka hitta en hingst som är tillitsfull och cool?:D

Mitt sto har också ändrats, när hon var yngre var hon väldigt skarp i all hantering, gjorde vad hon själv behagade o hade noll respekt för männsikor. N är hon 8år o har föl vid sidan. Är hur cool o snäll som helst o gör inte nått fel alls. Så visst kan de ändras, men när jag väljer hingst så "utgår" jag ändå från att hon är skarp i grund o botten.

När jag letar hingst till mina ston så ska hingsten helst ha alla mitt stos fördelar (och var bättre än hon på dom :D ) och ingen av hennes nackdelar om det ska vara som bäst, detta är dock SVÅRT!
Jag har hittintills inte hittat någon hingst som kompletterar dom sååå bra som jag beskriver ovan.
Huvudsaken är att hingsten inte ha någon av stoets nackdelar.

Sen får man titta på vad målet med aveln är för just denna avkomman, ska den röra sig utmärkt? ska det vara en nervig bra tävlingsindivid eller en snäll schysst lätt klass häst?

I år har den röda tråden i mina hingstval varit att försöka få fram en lämplig FT-häst, avkommorna ska röra sig trevligt, vara framåt och modiga och ha lagom mycket nerv. storlek 165+ och hoppa med hyfsat god teknik.
Dessutom ser jag gärna att stoets och hingstens stamtavlor knyter an till varandra på nåt sätt, det behöver inte vara på särskilt nära håll men det ska finnas lite samma blodslinjer helst. Dessa är ju inte alltid så lätt eftersom mina är rena xx-ston och jag satsar med på halvblodshingstar även om ena stoet fick en xx-hingst i år.

När jag försöker bedömma mitt stos egenskaper pratar jag med mina vänner/stallkompisar och andra som sett mina hästar, då får man ofta bra input´s om stona som man själv inte tänker på.
I övrigt är det bra att ha en exteriörbok att kolla i "hur det ska se ut" och jämnföra med sitt sto.

Tar min 5åring som ett exempel:

Har 3 riktigt bra gångarter finns inget att klaga på där, dessutom ett mkt samarbets villig och ridbar dam. Skulle säkert passa som dressyrhäst.
Exteriörmässigt så är hon lite uttåt tåad bak och liiite rakhasig om v ska vara noga, dessutom så ser hon ut som ett fullblod, rejäl bakärra och en liten nätt framdel med ponny huvud (hon har ponnygrimma/träns) lite för kort rygg. Hon är dessutom 163cm vilket är lite lite tycker jag med hon är enormt stor att rida pga hennes rörelser och hon har rätt mkt massa men jag vill ändå ha upp höjden.

Vad gäller psyket på henne så är hon väldigt nervig vilket man för det mesta lätt omvandlar till arbetsvilja men jag passar mig för att lägga en lika nervig hingst på henne eftersom hästen ju måste vara ridbar även för en som inte är självmordskandidat :rofl:
Hon är väldigt modig i terrängen, orädd och framåt så hon är en bra terräng häst, finns dessutom ett outtömligt förråd av energi (tydligen - jag har försökt att få henne trött utan resultat...)
Vad gäller hopptekniken så är hon ingen vidare hopphäst, har löshoppat upp till 1,10 och där börjar det tryta, hon har ingen naturlig teknik och är fruktansvärt rädd om sig, med träning så tror jag 120-130 är hennes absoluta max kapacitet men å andra sidan är det ju bara ett fåtal tävlingar där man rider 1,20 i banhoppningen så jag ser det inte som nåt stort hinder.

I år när jag valde hingst så valde jag en som är cool, välbeprövad och stor, han har inte extremt mycket massa men är långbent med lång rygg. Gått svårt internationell hoppning så hoppteknik ska nog finnas :angel: Tyvärr fick jag ge lite avkall på gångarterna, han galopperar jättebra men traven och skritten är lite mer medioker, men iom att stoet rör sig som hon gör ser jag det inte som nåt direkt hinder. De har gemensamma blodslinjer och jag hoppas på att det blir en bra kombination.

Det finns massor att tänka på men man måste själv som uppfödare vara nöjd med valet och tro på kombinationen, hittade jag ingen hingst som passar stoet som jag dessutom gillar skulle jag hellre ta ett sabbatsår eller faktiskt ta en hingst som kanske passar stoet lite sämre men som JAG tror på.

Jag tycker att man kan ta "grannens" hingst om man anser att det inte finns nån godkänd hingst som passar bättre som man själv gillar, men då får man tänka till ytterligare ett par gånger, har den hingsten lämnat andra avkommor så ser man ju lite vad den lämnar och vad de avkommorna gjort, annars går man ju väldigt i blindo.
Att hingsten är godkänd oavsett förbund är ju ändå en kvalitéts stämpel på att ett gäng opartiska erfarna domare tycker att den har gener och egenskaper värda att föra vidare.

Jag har ju fördelen att avla på fullblod vilket ju är en ras som är godkända i flera andra raser vilket gör att jag kan utöva "korsnings"-avel fast "lagligt"

Det jag tänkt på är i första hand Anglo förutom halvblod och rena fullblod för den som är nyfiken..

Man måste själv veta vad för typ/särdrag av häst man gillar och vill ha fram. En del vill ha fram hästar som är orädda, frammåt och smidiga för fälttävlan andra långbenta dressyr hästar andra vänliga och goa familjehästar.
Utan ett mål så kommer man ingenstans.

Mhm. Jag är nog inte så fel ute i alla fall. Jag har ju i åratal studerat grannarnas "pojkar". För mig är de allt man kan önska. Exteriört, psyke, ridbarhet, ger otroligt fina "småbarn". Har liksom drömt om en sådan nu lääääänge. Så har man ju ett sto dårå. Ej renrasig men ändå. Väldigt lik i typen fast annan färg bara och kanske något mer tagelväxt ev.

Det finns massor att tänka på men man måste själv som uppfödare vara nöjd med valet och tro på kombinationen, hittade jag ingen hingst som passar stoet som jag dessutom gillar skulle jag hellre ta ett sabbatsår eller faktiskt ta en hingst som kanske passar stoet lite sämre men som JAG tror på.
Där håller jag absolut med dig. Inget förhastat för oss inte. Kom förresten på att mitt skrälle faktiskt haft föl innan. Det var med samma typ av hingst jag eventuellt skulle vilja ha. Avkomman är något av det vackraste jag sett (inte så gammal ännu så vet inget om ridbarhet). Däremot drar jag kanske förhastat slutsatsen att hon inte ger så stora avkommor? Fadern till avkomman är nog runt 15 cm större än mitt sto men avkomman är lika stor som sin mamma. Eller var kanske man ska skriva, vissa växer ju på sig lite knyckvis ibland iom muskler osv. Hur skulle ni tänkt runt höjd och så? Jag skulle gärna vilja lägga på åtminstonde 10 cm till stoets höjd.

Jag tycker att man kan ta "grannens" hingst om man anser att det inte finns nån godkänd hingst som passar bättre som man själv gillar, men då får man tänka till ytterligare ett par gånger, har den hingsten lämnat andra avkommor så ser man ju lite vad den lämnar och vad de avkommorna gjort, annars går man ju väldigt i blindo.
Grannens hingst lämnar avkommor som håller åtminstonde nationellt. Dvs betydligt högre än jag (blygt, "host, host" -just nu) skulle våga sikta.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka