för mycket socker, mirakel medel behövs...

I

issikka

som sagt så fundear på om det finns nått "mirakel foder/medel" som tar bort överskotts socker från hästens system. Äger en häst av ursprungsras och det är ju inte bra med för mycket socker i höet, att minska risken för fång. finns det någå kända konster. :banana:

Sv: för mycket socker, mirakel medel behövs...

Jag tror inte att det finns ngt sådant medel som tar bort sockret. Det finns hästar som har utvecklat insulinresistens. För dem är det inte bra att äta socker. Det är det inte för en "vanlig" fånghäst heller men de är inte så känsliga. När det gäller hö så kan du lägga det i vatten 10 min, byta vatten lägga i 10 min till. Då har en del ( vet ej hur stor) av det lättlösliga sockret försvunnit. Sedan innehåller spannmål en hel del stärkelse som lätt bryts ner till socker så det bör man undvika.
Det viktigaste är nog att undvika spannmål inte att hålla på att blötlägga höet om man bara är allmänt orolig och inte har en IRhäst.

Senast ändrad:

Som hästägare finns inget mirakelmedel för detta, jag antar att du menar fruktanhalt. Fruktanhalten kan bara påverkas av foderproducenten- Hö/ensilage taget vid rätt tidpunkt med hög stubb. Val av lämpliga vallblandningar (rätt sorts växter).

Jag har förstått det som att man kan vattna ur den andel av fruktanet som är mest lättlöslig.

mmm, tänkte mera på nått i stil med örter eller annat som reducerar sockret lite... men det där med att lägga höet i vatten ska prövas... :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Myzan87
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka