För mycket salt??

B

blomman_

Vi har precis hämtat hem ett sto med föl (ca 1 mån gammalt) och stoet står och slickar på saltstenen oavbrutet. Är det bra? :crazy:

Sv: För mycket salt??

Så länge som stoet har fri tillgång till vatten så kan hon inte överdosera salt.

Hästarna håller ofta koll på sånt där bäst själv. Som ''hovslagaren'' säger är det ingen fara om hon har tillräckligt med vatten. Nu börjar det dessutom bli varmare och efter förlossningen är det möljligt att hon försöker återställa elektrolytbalansen. Men håll ändå koll på det.

Om jag får "låna" tråden ett inlägg, har samma problem, men med FÖLET som är 1 månad. Står nästan konstant, när hon inte har nåt annat att göra!? Mår toppen, jätte fint i hull, pigg o glad o äter o dricker jätte fint (diar fortfarande lite, har minskat radikalt sedan hon började äta 1/4 av mammas krafft foder! Har börjat latja runt med vattnet nu). Känns som om det farligt??

Detta är däremot farligt.
Fölet skall under inga omständigheter äta av stoets kraftfoder.
Samtliga föl jag har sett med kontrakterade böjsenor har ätit av stoets kraftfoder.

Vad göra? Det är helt omöjligt för mig att ta bort krafft fodret pga dräktigt sto som behöver all näring hon kan få då hon lätt faller ur vikt. :( :( :confused: :confused:

Ja där får man trolla med knäna om man inte vill riskera att mista fölet.
Har du inte möjlighet att släppa på bete?

Jo, dom ska ut på bete den 1 juni. Väntar på ett annat sto + föl.

Blir fölungen plötsligt lös i magen kan det bero på för mkt saltstensslickande.

Det är inte farligt om fölet stoppar i sig av stoets kraftfoder. För fölets tarmar och magsäck /matsmältning) kan inte tillgodogöra sig näringen från fodret. Matsmältningen är inte färdig utvecklad ännu utan den fungerar för stomjölk med långsan tillvänjning på grovfoder (gräs) det andra går mer aller mindre rakt igenom.
Däremot så ska inte fölet få slicka på saltstenen. För fölet kan inte reglera vätskebalansen ännu som en vuxen häst. Därför brukar man ta bort saltstenarna i boxen hos sto med föl. Behöver stoet salt får man ge henne det löst under mer kontrollerade former. Fölet kommer att få sitt behov genom mjölken.

Det finns ett klart samband mellan senkontraktur och att fölet äter kraftfoder. Jag vet att föl har svårt att tillgodogöra sig kraftfodret men vissa gör ju tydligen det eftersom senkontraktur drabbar en hel del föl varje år. Varför riskera detta?

Det löser man enkelt med att ha en transportkrubba till stoet som man sätter högt, så når inte fölet dit.
Så gjorde vi när vi hade föl, hon fick lite kraftfoder i den vanliga krubban sen fick stoet "massor" i den som satt högre upp som fölet inte nådde till. Vi hade också ett sto som krävde mycket mat för att hålla hullet.

Vat inte var du får det sambandet ifrån. Vad jag vet och hittat om det så är man osäker på orsaken. Missbildning, ärftligt eller felläge i livmodern kan ligga bakom. Foderförgiftning hos stoet uppges också kunna orsaka kontraktur hos fostret. Det är föl som är i bäst kondition och som växer snabbast som är de mest utsatta.
Det ligger nog istället sanning närmare att om man håller stoet inne mycket och fodrar med kraftfoder istället för att släppa ut henne på gräsbete. Så får fölet förvisso både chans att pilla i sig en massa foder till ingen nytta och framför allt röra sig för lite. Det finns ett par väldigt stora studier som visar att föl får riktiga men för framtiden med senor och leder på grund av att de inte får vara ute, utan hålls i box. Speciellt viktigt har det visat sig vara att fölet får komma ut och röra sig så fort som möjligt efter att det blivit fött. Det som missas under den häsr första tiden kan inte tas igen med mer utevistelse senare. Den studie som jag läst mest ingående omfattade 15 000 hästar med varierad utevistelse som föl och hur deras hållbarhet var fram tills att de var vuxna.

Senast ändrad:

Jag har läst att föl lätt kan få diarre om dom slickar mycket på saltsten, vet inte om dom kan få det om stoet gör det ...

Jag talar om senkontraktur som utvecklas efter att fölet är fött ofta vid tre fyra månaders ålder. Där är en av orsakerna obalans i tillväxten mellan böjsenor och skelett. Denna obalans uppkommer främst hos individer som äter av stoets kraftfoder.

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger inte att du har fel men jag hittar inget som talar för att det skulle finnas två olika typer av senkontraktur. Bara att det kan ta lång tid upp till åtta månader för det att utvecklas. Att det sedan kan gå väldigt fort när det väl börjat hittar jag också fog för.
Det är därför som jag vill veta var du hittar sambandet mellan att det beror på att fölet äter stoets kraftfoder. För jag hittar abslolut inget om det någonstans. Det enda som jag hittar är att det verkar vara större risk för ett överviktigt föl än ett magert att utveckla det. Men efter som fölet inte kan tillgogöra sig stoets kraftfoder så blir det ju inte heller överviktigt av att äta det. Där emot så kan ju ett överutfodrat sto i vissa fall ge mer och kraftigare mjölk som gör att fölet blir tjockt.

Fölungar kan visst tillgodogöra sig kraftfoder. Däremot är deras förmåga att smälta fibrer outvecklad. Ju mer processat ett foder är desto bättre tar fölets tunntarm hand om det.

Stomjölk är idealt sammansatt ur energisynpunkt för fölungen. De innehåller både viktiga fetter och kolhydrater i bra balans. Om man ger större mängder kolhydratrika kraftfoder med högt glykemiskt index som t ex spannmål ökar risken för störningar i utvecklingen av skelett och senor precis som SOhovslagare skrev. Det finns mkt studier om det, bl a av Pagan, Ralston, Petersen.

Anna-Lisa Det är väl inget problem att ge stoet en hink placerad så fölis inte kan nå den? HH

Senast ändrad av en moderator:

"Det finns mkt studier om det, bl a av Pagan, Ralston, Petersen."
Tack!
Det var sådant jag efterlyste! Ska försöka få tag i de här studierna så fort som möjligt. Har inte kunnat hitta något själv om just detta. Vet du möjligen var det skulle vara lättas att hitta dem?

Näringsupptag från kraftfoder hos föl.
sjukdomsbilder och skadeverkningar.
Sid 383 Adams´ Lameness in horses
femte upplagan

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 811
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V