För mycket respekt eller lurar dom mig?

B

Bia

Mina hästar är inte grundtränade i rundpaddock mm, endast ledhanterade, stå stilla, flytta för tryck, komma till grinden närhelst man går dit etc!

Det jag undrar över nu är vid utsläpp.. jag öppnar boxdörren, hästen kommer fram, vi hälsar och så håller jag fram grimman.. då vänder hästen bort huvudet, tuggar lite, sänker ner & luktar i bädden, mina skor, grimskaftet boxväggen mm.. det tar en EVIG tid innan nosen kommer dit den ska.. alltså ner (in) i grimman så att vi kan gå ut i hagen!

Är detta normalt eller gör jag nåt fel.. vad kan jag göra för att 'skynda på' detta moment lite, det är ju inte bara EN häst som ska ut :smirk:!?
 
Har du lärt dom att när du håller fram grimman så skall de sticka nosen i den...?
Det är inget naturligt beteende att sticka näsan i saker vet du :D
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 734
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: ameo
·
Träning Och nu har det hänt. Jag har en vbl valack med humör.En häst jag inte tänker ge upp oavsett vad.Har haft honom i lite mer än ett år och...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 748
Senast: Vavsla
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp