För mycket protein?

jenny82

Trådstartare
Hörde av en i stallet att hon tyckte att vårat grovfoder innehöll ganska mycket protein. Hösilaget innehåller 40g/kg foder, 68 g/kg ts.

Kan det hända nåt negativt med hästen om den får för mycket protein? Mitt fullblod får ca 17 kg hösilage/dag med en ts på 59%. Konditionstränas i skritt o galopp varannan dag.

Sv: För mycket protein?

Ingen konstig proteinmängd. Ger, utan att veta exakt energimängd, en ungefärlig kvot på 6.5-7 ungefär. Så oroa du dig inte för det. :)

6.25 som kvot då alltså, vilket tom kan vara lite lågt till ett fullblod som ofta kräver lite högre kvot, dvs mer protein i förhållande till energin. Det ser du dock på honom, håller han hull och musklar sig bra på det du ger så var glad och nöjd. :laugh:

Ger du kraftfoder också så kan det ju vara så att det får upp kvoten lite men för mycket protein behöver du då rakt inte oroa dig för i det här läget.

Ok, jätteskönt att höra:) det är så svårt det här med foder.
Sen har hon även sagt till en tjej i stallet vars häst är riktig mager att inte ge för mycket grovfoder för att det är så mycket protein i. Så man börjar ju undra lite såklart när man hör sånt:crazy:

Men min häst börjar bli i riktigt fint hull nu. Musklerna vet jag inte ännu för han är under igångsättning så det kommer nog dröja innan dom kommer.

Tack för dina svar:)

Det lät ju väldigt konstigt ja. Fråga gärna vad hon menar och baserar den faktan på, vore intressant att höra. :)

En foderrådgivare sa till mig att ger du en högre kvot än 6, d v s förhållandevis mer protein än energi så kommer hästen behöva omvandla protein till energi för att "jämna ut förhållandet" (el nåt sånt). Omvandlingen kostar energi vilket gör det svårt att räkna på det och inte bra för hästen.
Synpunkter på detta?!
Alla andra har ju rekommenderat mig en högre kvot (gärna 8-9 från snällt protein typ lusern) för att sätta hull och muskler så visst blir man förvirrad!
Hon sa också att 8-9 bara gällde unghästar/digivande ston el likn.
//Åsa

En foderrådgivare sa till mig att ger du en högre kvot än 6, d v s förhållandevis mer protein än energi så kommer hästen behöva omvandla protein till energi för att "jämna ut förhållandet" (el nåt sånt). Omvandlingen kostar energi vilket gör det svårt att räkna på det och inte bra för hästen.
Synpunkter på detta?!
Alla andra har ju rekommenderat mig en högre kvot (gärna 8-9 från snällt protein typ lusern) för att sätta hull och muskler så visst blir man förvirrad!
Hon sa också att 8-9 bara gällde unghästar/digivande ston el likn.
//Åsa

Enligt Christina Planck är 6-7 helt ok och 8-9 "onödigt mycket" men inget som ställer till problem. På betet är kvoten runt 14... dra dina egna slutsatser av det.

Synpunkter på detta?!
jag ser ut som ett frågetecken av denna info...

En viss del av ett proteinöverskott omvandlas till energi.
Den energimängd man får efter en analys är "omsättbar energi", vilket alltså innebär hur mycket energi som kommer hästen tillgodo inkluderat energin från proteinöverskottet.
SÅ det är faktiskt bara att räkna efter de siffror man har fått efter analysen. :)

Enligt Christina Planck är 6-7 helt ok och 8-9 "onödigt mycket" men inget som ställer till problem. På betet är kvoten runt 14... dra dina egna slutsatser av det.

Onödigt mycket för en normal arbetande häst antar jag? Dräktiga, digivande och unghästar behöver ju högre kvot!

Ok, jätteskönt att höra:) det är så svårt det här med foder.
Sen har hon även sagt till en tjej i stallet vars häst är riktig mager att inte ge för mycket grovfoder för att det är så mycket protein i. Så man börjar ju undra lite såklart när man hör sånt:crazy:

Men min häst börjar bli i riktigt fint hull nu. Musklerna vet jag inte ännu för han är under igångsättning så det kommer nog dröja innan dom kommer.

Tack för dina svar:)

Din stallkompis pratar nog i nattmössan... :D
Det är bra att du försöker ta reda på fakta och ifrågasätter! Finns många där ute som är sk självutlåtna foderexperter men som i själva verket inte vet jota.

Hörde av en i stallet att hon tyckte att vårat grovfoder innehöll ganska mycket protein. Hösilaget innehåller 40g/kg foder, 68 g/kg ts.

Jag hade verkligen önskat ditt foder då vårt foder endast har 20 g/protein per kilo foder (ts 50,3)!

Jag tycker inte att det är överdrivet högt i protein. Vi har några på vårt stall som endast räknar på ts-halten och bortser från vad hästen faktiskt får i sig per kilo foder. De tycker att vi har en bra proteinhalt....:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 781
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar