för mycket protein?

Sandra -74

Trådstartare
Jag har en undran. Vet någon om en häst kan få svullna ben (ffa bakben) av för mycket protein?
Jag ger min häst krafft protein pga låga värden i höet och eftersom hon faller ur ökade jag proteinet - och nu har hon tjocka ben på morgonen.
Lucern ger jag inte hästen då den får sadelstadsknutor av det (tror vet och jag).

Sv: för mycket protein?

Räkna ut värdena så ser du ju om proteinet är för högt. Man får ej ge för mycket protein i form av kraftfoder. Jag ger själv krafft protein men är väldigt försiktig med det och räknar ut exakt hur mycket min häst behöver! :D

jag har en uträknad foderstat. Jag ökade från 3dl till 5dl på proteinet och då svullnade benen.
Varken proteinet eller kvoten protein/Mj är för högt.

Jag har en undran. Vet någon om en häst kan få svullna ben (ffa bakben) av för mycket protein?
Jag ger min häst krafft protein pga låga värden i höet och eftersom hon faller ur ökade jag proteinet - och nu har hon tjocka ben på morgonen.
Lucern ger jag inte hästen då den får sadelstadsknutor av det (tror vet och jag).

Det är vanligt att de kan svälla i benen av proteinfoder, sen om det beror på att det blir för mycket protein sammanlagt eller om det blir för koncentrerat vet jag inte.

Hade en häst som svällde när han fick lite sojaskrå, det visade sig att den första analysen på höet var helt fel, visade för lågt på protein och vi la till soja, en svällde alltså i benen och flera blev dåliga i magen. Vid nästa analys visade det sig att höet var helt ok för vårt behov.

jag har en uträknad foderstat. Jag ökade från 3dl till 5dl på proteinet och då svullnade benen.
Varken proteinet eller kvoten protein/Mj är för högt.

Din häst kanske skulle må bättre av att få sitt proteintillskott i form av lucern (Kvarnbyfoders pellets har bäst värden) eller ev foderjäst om hon blir dålig av Krafft Protein.

Kan det inte bara vara en reaktion på att du ökat tillskottet då? Min svullnar lite vid foderbyten/ökningar. Det lägger sig efter ett tag. Men man får vara försiktig vid förändringar på henne efterom hon är känslig.

Just nu äter hon hö 11 kg, krafft protein 0,4kg, krafft groov 0,4kg samt 1dl mineraler och det ända jag ändrade på var att öka från 0,2kg till 0,4 på proteinet.

Lucern vill jag inte ge då hon får sadelstadsknutor och både jag och vet. tror att hon får det av Lucern då de kom efter att jag började ge hästen det förra vintern.

Det är nog så att det är förändringen som gör det.... men man tycker att 2dl inte ska göra så mycket. Jag brukar annars vara väldigt försiktig med att öka på någon av mina hästar men jag tyckte att nu hade hästen ätit det så länge så 2dl inte skulle göra så mycket.
Pratade med vet. idag om saken, då jag var i kontakt med dem om en annan sak och de sa att det nog lägger sig om några dagar.

Ger du allt på en eller två gånger? Det bästa är nog att dela upp det. Jag har lite dålig uppfattning om hur mkt det är. Det var ett tag sedan jag gav det. Men mina fick det uppdelat på minst tre ggr om dagen.

Nej det får den inte. Grooven får hästen på morgonen, och proteinet på kvällen.
Sedan är det inte så mycket per gång...0,4kg krafft protein är ca 5dl.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 084
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka