För mycket protein?

Sv: För mycket protein?

Det beror på vilket protein, plus att det verkar vara väldigt individuellt hur tåliga hästar är.

Generellt gäller att proteinöverskott från grovfoder är ofarligt, medan mer lätttillgängliga proteiner från kraftfoder och proteinkoncentrat är sämre.

Ett rikigt proteinrikt "stuterihö" är alltså ingen fara att ge, men man bör se upp med överskott från t.ex. soja.

Överskott på protien stressar kroppen då hästen får svårt att bryta ner det och få ut det ur kroppen. Utsöndringsorganen kan ta skada om det handlar om stora mängder. Vanligt tecken på "lindrigt" överskott är svullna ben.

Överskott på protien stressar kroppen då hästen får svårt att bryta ner det och få ut det ur kroppen. Utsöndringsorganen kan ta skada om det handlar om stora mängder. Vanligt tecken på "lindrigt" överskott är svullna ben.

hur mkt över rekkomenderat proteinintag kan man överskrida innan det blir farligt?

hur mkt över rekkomenderat proteinintag kan man överskrida innan det blir farligt?

det beror givetvis på individen, jag tror inte det finns några riktvärden för hur mycket överskottet kan vara.. Min förra häst ett halvblod på 600 kg regerade på ca 100 g för mycket/dag.

Överskott på aminosyror som kroppen tagit upp tas hand om av levern (deamineras)o blir urinämne o socker. Urinämnet utsöndras via njurarna. Bägge processerna har en väldig överkapacitet hos en frisk individ. De reaktioner man ser är oftast beroende på en tarmstörning från det protein kroppen inte tagit upp.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30