Johanna.Ingvarsoon
Trådstartare
Har fått årets analys av hösilaget och den va väl så där kul. Visade sig vara väldigt mycket protein. Så jag behöver er hjälp..
Hästen som det gäller är en 16 årig welsh cob på 150 cm som går MSV/St george, väger ca 470 kg. Han ha varit skadad i en sena och är under uppbyggnad igen. Rids ca fem dagar i veckan. Han står installad i ett inackoderingstall där hösilaget ingår. Är allergisk mot mögel och kan därför inte äta varken halm eller hö. Jag ska också erkänna från början att jag inte är så superbra på det här med foder. Därför ber jag om er hjälp, jag vet att det är flera av er här inne som är riktigt duktiga.
Så här ser analysen ut:
TS 63%
Smältbar råprotein 59 g/kg
Energi 7,0 MJ/kg
Kalcium 2,9 g/kg
Fosfor 1,6 g/kg
Magnesium 1,2 g/kg
Kalium 14,0 g/kg
Behöver ni något mer så sig till..
Som jag har fattat det så är det för mycket protein. Har även hört att då bygger dom inte muskler och blir trötta och slöa.
Någon som vet vad jag ska göra?? Är öppen för alla förslag.
Hästen som det gäller är en 16 årig welsh cob på 150 cm som går MSV/St george, väger ca 470 kg. Han ha varit skadad i en sena och är under uppbyggnad igen. Rids ca fem dagar i veckan. Han står installad i ett inackoderingstall där hösilaget ingår. Är allergisk mot mögel och kan därför inte äta varken halm eller hö. Jag ska också erkänna från början att jag inte är så superbra på det här med foder. Därför ber jag om er hjälp, jag vet att det är flera av er här inne som är riktigt duktiga.
Så här ser analysen ut:
TS 63%
Smältbar råprotein 59 g/kg
Energi 7,0 MJ/kg
Kalcium 2,9 g/kg
Fosfor 1,6 g/kg
Magnesium 1,2 g/kg
Kalium 14,0 g/kg
Behöver ni något mer så sig till..
Som jag har fattat det så är det för mycket protein. Har även hört att då bygger dom inte muskler och blir trötta och slöa.
Någon som vet vad jag ska göra?? Är öppen för alla förslag.