För mycket protein.. Hjälp!

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Har fått årets analys av hösilaget och den va väl så där kul. Visade sig vara väldigt mycket protein. Så jag behöver er hjälp..:bow:

Hästen som det gäller är en 16 årig welsh cob på 150 cm som går MSV/St george, väger ca 470 kg. Han ha varit skadad i en sena och är under uppbyggnad igen. Rids ca fem dagar i veckan. Han står installad i ett inackoderingstall där hösilaget ingår. Är allergisk mot mögel och kan därför inte äta varken halm eller hö. Jag ska också erkänna från början att jag inte är så superbra på det här med foder. Därför ber jag om er hjälp, jag vet att det är flera av er här inne som är riktigt duktiga.

Så här ser analysen ut:

TS 63%
Smältbar råprotein 59 g/kg
Energi 7,0 MJ/kg
Kalcium 2,9 g/kg
Fosfor 1,6 g/kg
Magnesium 1,2 g/kg
Kalium 14,0 g/kg

Behöver ni något mer så sig till..

Som jag har fattat det så är det för mycket protein. Har även hört att då bygger dom inte muskler och blir trötta och slöa.

Någon som vet vad jag ska göra?? Är öppen för alla förslag.

Sv: För mycket protein.. Hjälp!

För mycket protein är inte alls något att vara rädd för :) Det är nog många som är avundsjuka på ditt foder!!!

Det är proteinet dom bygger musklerna av och dom blir absolut inte slöa av det! Däremot behöver en tävlingshäst bra med MJ också, det är det som ger "energin" så att säga men utan protein får man bara en muskelfattig/bukig häst med dålig överlnje.

Ok.. Va bra!

Men den foderexperten jag pratade med sa att det va för stor skillnad mellan värdena och då blev det inte bra. Och att det va svårt att väga upp energin utan att få med extra protein.

jag "lider" av samma... även jag fixade en tråd :)

har inte kommit på någon bra lösning... lutar lite åt att ge betfor å olja och müssli på en kvot på 6 som skrammel

hästen klarar sig ju på enbart grovfodret egentligen... men inte mattes hjärta :cool:

Foderexperter (iaf foderrrådgivare om dom inte är oberoende :grin:) brukar gilla att det är sämre värden på grovfodret, särskilt på proteinet = dom får sälja nåt foder. Säger inte att det var så i ditt fall.

Överskott på protein i grovfoder är inte farligt! Det finns studier gjorda där man haft ett häftigt proteinöverskott och det har inte gjort någon skillnad what so ever på prestationer osv. Och som sagt, musklerna är byggda av proteinet. Överskottet kissar dom ut! Överskott på MJ däremot är mycket värre....

Räkna du på din foderstat och prova med att lägga till olja, men om allt i övrigt ser bra ut förutom att du har ett överskott på protein så är det helt okej!

Det var lite knepigt att räkna på men jag kom fram till följande

7 kg silage
0,5 kg betfor
0,25 kg krafft turbo
0,75 kg Krafft sport

Då blir kvoten 7,6. Energi 67,1 och protein 516,5
Energibehovet för din ponny ligger kring 66 och proteinet 396-793 med träningstillägg på 30 %. En äldre häst behöver ofta lite mer protein så jag skulle inte vara orolig över om det blir lite högt i protein.

Hösilaget är grymt bra. Lite högre proteingiva (från grovfodret) är inte negativt o absolut inte av det här hösilaget. En kvot på 8,4 är inget extremt.
Hästen kanske även behöver mer om du nu ska bygga upp honom igen. Protein = byggstenar

Vill du ha ner kvoten lite o höja energin så lägg till betfor och olja. Med oljan blir det bara energi. Synd att inte foderexperten kunde tipsa dig om det.

// Linda

För att förbränna överskott av protein går det år energi!
Energin är låg i förhållande till proteinet här...

Se till som många sagt här att höja värdet på energin på ett skonsamt sätt.
Olja + betfor kan vara ett alternativ, då betfor även underlättar matsmältningen. :)

Presic så fattade jag det också.. Att det inte är dåligt med mycket protein bara energin hänger med. För stor skillnad mellan dom gör att dom blir slöa och trötta. Eller har jag fel här?

Tack så mycket för tipsen om betfor och oljan. Någon som kan tipsa om något muslifoder jag kan ge utan att det blir ännu mer överskott av protein? Vill gärna ha något som jag har "allt" i. Vitaminer, mineraler osv. Tycker att det är smidigt. Lata lilla jag :o

Finns det någon bra opartisk sida där jag kan göra en foderstat? Eller det får man kanske inte skriva här:confused:

Varför så lite silage och så mycket kraftfoder? Du fyller inte ens minimum behovet av TS för en häst som väger 450 kg med 7 kg silage. :crazy:

Jag hade satt hästen på fritillgång och gett någon dl olja om du ser att han börjar tappa hull. Mät honom varje vecka så ser du det omgående.
Ge bara ett bra mineralfoder så behöver du inte krångla med dyra muslifoder, det är onödigt.

Det är synd att inte analys har gjorts på mineralerna men jag skulle gissa att du inte ens behöver ge ett minderalfoder utan bara behöver komplettera med selen men eftersom analysen inte finns så hade jag gett mineralfoder ändå.
Vitaminer behöver du inte ge så länge du har årets skörd, det finns tillräckligt i ensilaget.

Att ge mycket grovfoder är alltid det bästa för hästen, allt kraftfoder, särskilt spannmål ger störningar i tarmen och ska undvikas i möjligaste mån.

Om han inte klara att äta tillräckligt mycket ensilage så ge i första hand lucern och betfor, det räknas till grovfodren och är bra för magen.

Googla på foderstat häst och gå in på hippocampus och räkna, det är en sida som är lätt att räkna på lite fram och tillbaka.

Jag gissar att du får dubbla grundenergibehovet eftersom han går såpass högt i klasserna.
Hästar ska ha minst 2 kg ts för att hålla igång magen på ett bra sätt så satsta på minst 14-15 kg ensilage till att börja med och räkna därifrån.

Du har jättebra värden, verkligen inget att klaga på utan snarare gratulera till!

Senast ändrad:

Det är ju en analys på mineralerna? eller vilka mineraler letar du efter? :)

Oj då :o jag får skylla på att jag var lite trött då jag svarade :o

Ts
Skriv in mineralerna också när du räknar så ser du om du behöver tillsätta något. Ber om ursäkt att jag missade mineralanalysen.

Det är ju super att det inte är något "fel" på silaget!!
Ska in på hippocampus och räkna. Han får i stort sett fri tillgång på silaget nu, så då skiter jag i musliefoder och kör bara på mineraler, betfor och olja.

VAd tror ni om Dobson horrels Ultimate Balanscer som minelarer?

För att förbränna överskott av protein går det år energi!
Energin är låg i förhållande till proteinet här...

Se till som många sagt här att höja värdet på energin på ett skonsamt sätt.
Olja + betfor kan vara ett alternativ, då betfor även underlättar matsmältningen. :)

Ja fast jag tycker absolut inte att detta överskottet är så stort att det kommer att bli ett problem.

Men jag håller med om att olja+betfor är det smidigaste och bästa sättet om man nu vill sänka kvoten lite.

AHHH jag kan inte!!! :cry: Det blit inte bra.. Jag fattar inte hur sånt funkar.. Har bråkat med Hippocampus nu i en hel timme. Jag är kanske trög men den säger bara att det blir för mycket protein hur jag än gör. Det är väl inte protein i betfor? Kan någon hjälpa mig eller finns det någon stans som dom gör det åt mig?

Lugn och fin nu. ;)

Du vet ju att silaget innehåller lite mer protein än snittet och att det inte är nån fara med det så kisa lite med ögonen när du kommer till proteinraden så blir det jättebra.

Betfor innehåller ungefär 97gr protein per kg vilket är knappt 10%.

Säger som föregående, ta det piano :)

Hippocampus kommer skrika så fort du får minsta överskott eller underskott av något. Det gäller att veta lite ungefär vad som är värre att ha över/underskott av så att säga. Protein vill du inte ha underskott av, och som sagt ett överskott gör inte så mycket. Mj vill du ska ligga ungefär där behoet säger, inte under och inte så mkt över.
Ca/P kvoten är viktig att den är okej.

Vad står det att din häst har för behov (mj, smb rp) och vad är den tilldelad i din foderstat?

Det är inte protein i betfor. Prova höja givan av olja om du inte ger massor redan.

Ja ursäkta, det klart det "finns" protein i betfor men det är ju inte så mycket, jag uttryckte mig lite klantigt. Det är ju ett energirikt fodermedel, och knappast något man använder för att öka kvoten/mängden smb rp i foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 338
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka