för mycket päls vintertid...

J

Jenka_BBB

Hej alla kunniga bukare!

Det är så här att jag har en äldre varmblodsvalack som sätter ruskigt mycket vinterpäls... Han ser ut som en shettis i jätteformat... vilket egentligen är jättebra...

Men problemet är att i början av vintern när det inte alltid är konstant minusgrader (min häst sätter vinterpäls väldigt tidigt). Så om det går upp över +5grader så håller min häst på att få värmeslag och vill inte göra nånting och svettas som en gris... Resultatet är att jag måste raka honom vilket har gett problem senare under vintern då det blir ganska många minusgrader då står min stackars hästkrake och fryser :confused:

Anledningen till detta har jag hört är att äldre hästar inte har lika mycket underhudsfett som yngre och därav sätter mera päls.

Så tipset jag fick var att ge honom vanlig olja (har rapsolja) för att få upp underhudsfettet.

Så min fråga är egentligen efter detta långa utlägg: Är det lämpligt att ge olja? och kommer det att påverka hans pälssättning? Finns det nått annar lämpligt preparat/ foder man kan ge honom???

Tack på förhand // Jenny :bow:

Sv: för mycket päls vintertid...

Proteinfoder om det saknas i foderstaten, äldre häster har ofta sämre ämnesomsättning och behöver mer kraftfoder.

Men allt beror ju på vad du fodrar med förövrigt, hur grovfodret ser ut m.m.

Förr sa gamla hästgubbar att " man ryktar hästen med kraftfoderskopan"

tyvärr har jag ingen hö analys (ska fixas snarast) Annars får han 3dl torr betfor, 1dl mineraler, 1dl B-vitamin, en större näve med lusern, äppelcidervinäger, linfrökaka, och nu då 1msk rapsolja i varje fodring... han får kraftfoder när jag ridit vilket är som sämst varannan dag...

Lusern kan du ge obegränsat..ingen fara där. En näve lusern är mest krubbskrammel. Skippa B vitaminet, det tillverkar hästar själva, 3 dl betfor är ju bara krubbskrammel. Behövs det verkligen ?

Sen går det att gå mellanvägen och slänga på hästen ett täcke mot regn och blåst, alltså ett ofodrat regntäcke. Då får han lite hjälp på vägen och slipper lägga denna megatjockapälsen som gör att du måste klippa honom.

Jag har hört och sett hästar som lägger björnpäls men som i själva verket inte har björnpäls (kallblodspäls på ett fullblod? det är inte friskt). De fryser helt enkelt. För lite mat eller ett behov av något skydd under ruskdagarna. Gamla hästar får man vårda som föl, de har speciella behov.

Min häst är inte fullt igångsatt än därav den lilla kraftfodergivan...
Betforn får han för att det har en mild laxerande effekt och för att sockret hjälper till att ta upp dem andra ämnena i fodret...
Jag har försökt det där med regntäcket men det går inte att lägga på honom nått täcke så länge det är plusgrader för då smälter han bort...
Och när det väl blir så kallt att det går att lägga på ett täcke så har han redan så mycket vinterpäls så då är det försent att lägga på ett täcke för då smälter han bort igen...
Återigen dilemma :S

tyvärr har jag ingen hö analys (ska fixas snarast) Annars får han 3dl torr betfor, 1dl mineraler, 1dl B-vitamin, en större näve med lusern, äppelcidervinäger, linfrökaka, och nu då 1msk rapsolja i varje fodring... han får kraftfoder när jag ridit vilket är som sämst varannan dag...

Varför får han äppelcidervinäger? Måste han äta det?

Raps- eller linfröolja är alltid bra att ge lite extra av, 1 msk är nog i mnsta laget.

Sedan beror det ju på betet, hur mkt det kan tänkas innehålla vilket nog är allt från ingenting till massor. Men en näve lusern är ju inte mkt. Din häst behöver kanske också mer energi. Vad är det för kraftfoder han får?

Är det en hamster eller en häst du fodrar? Klart han sätter mycket päls om han får så lite mat?, eller går han på väldigt bra bete? Jag hade ökat upp kraftfodergivan och satt honom på fri tillgång på grovfoder.

Jättebra att du ska göra analys, då blir det lättare att se vad som saknas.

Som jag tidigare skrev så är han inte igångsatt ordentligt därav den låga kraftfodergivan...
Hittills har Betet varit väldigt rikt men det börjar tunna ur nu så han få ju mera hö...
Min häst är inte direkt svårfödd utan klarar sig på 8-10kg om dagen med krubbskrammel...
Forest Autumn: Han har gått på äppelcidervinäger för dess "välgörande" effekter... Finns det nått negativt med att ge äppelcidervinäger?
Vad menar du med: "Vad är det för kraftfoder han får?" Alltså menar du märke eller vad det är för kraftfoder för det står högre upp i tråden...
Idaaasun: Jo så har jag gjort hittills men jag var nyfiken om det gick göra på nått annat vis därav skapade jag den här tråden...
Sassiball: Min häst kan inte gå på fri tillgång på grovfoder för då kommer jag snart inte ha en häst utan en tunna... och som tidigare skrivet i tråden så är han itne fullt igång än därav den låga kraftfodergivan... Får han för mycket blir han en tunna...

linfrökaka?

betfor har inte ngn laxerande effekt, däremot så är det bra för tarmarna
och hur socker hjälper till att ta upp andra näringsämnen skulle jag vilja veta

vinäger är vad jag vet inte så bra för hästar, om det har ngn välgörande effekt så undrar jag vilken

Du kan ju prova att spårklippa istället. Då torkar svetten på nolltid alternativt så svettas hästen inte alls och den behöver inte gå med täcken.

Om man har en känslig häst så sätter betfor fart på magen... Det finns en viss laxerande effekt....

Det är nog i så fall melassen som gör det. Den försvinner om man sköljer betforen (betfibrerna) och häller bort vattnet. Betfibrer är bra för tarmens mikroflora och jag tror fortfarande inte att det har en laxerande effekt.

Betfor/socker håller tarmfloran lycklig:love: och ger därmed ett ökat upptag av näringsämnen från fodret

Ojdå det är tom mindre foder än vad mina shettisar får.

Hade nog slängt på ett par kg Lusern, det är ett grovfoder inget kraftfoder

Som jag tidigare skrev så är han inte igångsatt ordentligt därav den låga kraftfodergivan...
...
Sassiball: Min häst kan inte gå på fri tillgång på grovfoder för då kommer jag snart inte ha en häst utan en tunna... och som tidigare skrivet i tråden så är han itne fullt igång än därav den låga kraftfodergivan... Får han för mycket blir han en tunna...

Rekommenderar uträknad foderstat med hänsyn tagen till arbetsnivå.

Sannolikt kan hästen gå på fri tillgång av ett grovfoder som håller den näringsnivå som hästen behöver utifrån arbetet och kanske tom behövs inget kraftfoder i det läget.

min häst sätter ochså jättepäls, har redan klippt honom 2 ggr och skall klippa nu igen.
Inte lika mycket bara hals och bog denna gång.
han blir svettig av att bara stå i hagen annars.
Regntäcke med någon typ av foder är att rekomendera, utan foder blir för kallt när det regnar.
jag börjar inte med regntäcke förrän det blir riktigt regnrusk och ett par +grader.
Luzernhackad strå har jag slutat med, hästen fick svåra foderinpackningar förra vintern.

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 414
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
M
Hästvård För vår del är jag förtillfället glad över att vår lilla ponny sätter päls så som en normal pålle gör men nu är vi ju inte som många...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Invinciblestables
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 427
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka