För mycket Kalcium! Är det skadligt?

E

Eliza77

Jag vill prova att ge SteelJoint till min 2-åriga fullblods valack men har redan nu en hög kalcium kvot.

Han får i sig 61g kalcium och 25,6g Fosfor med den foderstat han har idag. (Han äter Edel avel)

Om jag dessutom ger steeljoint så får han i sig ännu mer kalcium. Det står att om man har uppfylt fosforbehovet så kan man ha 3 ggr så höga kalcium värden. Stämmer det?

De på SteelJoin säger att man skall ge fosfortillskott också för att kvoten skall bli bra men då får han ju i sig för mycket fosfor också.
Är det okej att ligga för högt i båda värdena bara för att kvoten skall stämma?

Hans behov är Ca 30,3 och P 22,7.

Hjälp mig reda ut vad som är skadligt eller inte!

Sv: För mycket Kalcium! Är det skadligt?

Märkligt....för när jag pratade med Steel Joint (för drygt ett år sen) om den låga fosforhalten påstod dom att dom inte kunde garantera lika positiva resultat av produkten om man satte till mer fosfor....

Aja, jag har aldrig behövt bekymra mig på fosforbehovet har varit täckt ändå. Jag får också en mkt för hög kalciumhalt men det spelar inte så stor roll bara fosforbehovet är täckt.

Du har ju täckt fosforbehovet redan så fodra på du! ;) Inte behöver du lägga till extra fosfor.

//Alice

Puff, puff... är det fler som har några åsikter?

Har exakt samma problem. Vi har otroligt högt kalcium i höet (6gram per kilo foder). Provar nu att ge steel-joint då jag hört så mkt bra om det. Iofs så är kalciumet högt även utan steel joint och det kommer ju då från grovfodret vilket inte ska vara skadligt, så det lilla extra som steel-joint ger borde inte vara någon fara så länge behovet för fosfor är täckt...

hmm.. har precis börjat plugga foderstatsberäkning
men jag minns inte riktigt:angel:

Jag är nästan säker på att kalciumet kunde vara upp till tre gånger behovet.

Vad jag vet så kissar de ut kalköverskottet.
Har gett SJ i 6 år- för hovar o skelettet-
Om jag överdoserar( 1 dl.) mkt slagg i urinen, håller mig därför till ca. 0,5 dl.

Varför ge ett mineral som inte behövs?
Vad i SteelJoint är det som du är ute efter?
Boret?
Kiseln?

Svarar för mig.
Kiseln o Dolomitkalket.
en radikal förbättring blev det.

Vad jag har förstått och läst mig till så är Dolomitkalken den kalk som hästen lätt kan tillgodo göra kalcium och magnesium ifrån.

Innan jag började med att använda Steel Joint till mina tävlingshästar var jag i kontakt med dom på "Steel Joint" för att fråga just vad det är som gör just deras mineraltillskott så speciellt?

Jag hade en lång och bra diskution med dom om betydelsen att ge tävlingshästar och unghästar det där lilla extra. Steel Joint var tydligen från grunden framtaget för att stärka benbyggnad och leder på hårt arbetande/tävlande hästar. Jag fick mycket info papper därifrån som för mig känns övertygande om att det är en bra produkt. Dom hade text från flera veterinärer som rekommenderar mineraltillskottet Steel Joint just för dess sammansättning och resultat på hästar med dålig hovkvalite och hästar med ledproblem.

Så Steel Joint är nu en självklarhet för mina unghästar och tävlingshästar sedan 4 år tillbaka :bow: :bow: :bow: !!

Men TS häst formligen badar ju i kalcium, den borde få tillräckligt även om upptaget bara är 50%.
Och magnesium blir det ju lätt överskott utav.

Jag började med SJ efter op.av birkelandsfragment bägge bak på unghästen.

gav även den äldre hästen med pappersfötter å vilken skillnad det blev. Hade tidigare gett Biotin utan effekt.
Tänkte då- om det blir sdn skillnad på hovarna, så bör det ha samma goda effekt på skelettet.
Slutade med Glucosaminet o gav bara SJ.
hästen fick en ganska dålig prognos, men nu 5 år senare har det nte blivit ngn försämring o har startat St.George.

tar även lite själv, då jag är kvinna, 40+ o rökare.:o

Senast ändrad:

Jag tror att det finns betydligt billigare sätt att köpa dolomitkalk på.
Jag skall kolla med min foderleverantör.

Visst verkar innehållet i StealJoint bra, men inte prisvärt.
Samma sak går nog utmärkt att uppnå på billigare vis.

När jag räknar på min foderstat får jag också ett överskott på bl.a kalcium. Så jag borde inte använda Steel Joint pga det.

Men efter att ha "räknat på foderstater" till mina hästar efter konstens alla regler och ändå haft hästar med "taskiga hovar" och 1 med ledproblem som behandlats 2 gånger/år i hovleden tänkte jag att vad har jag att förlora :smirk: ....så in med Steel Joint i foderstaten och där har den fått stanna;) ! Han har inte behandlats på 3 år och hovkvaliteten har blivit kanon på alla hästarna enligt min hovslagare! Nu för tiden "räknar" jag inte på foderstaten längre utan går på hull och allmäntillståndet på hästarna och det funkar för mig:rofl: :rofl: :rofl: !

Jag är oxå helnöjd-trots priset.
Tror att det är Kiseln som gör att den kan ta upp kalket bättre.

tänker inte prova att ta bort det.

Jag tror att det finns betydligt billigare sätt att köpa dolomitkalk på.
Jag skall kolla med min foderleverantör.

Visst verkar innehållet i StealJoint bra, men inte prisvärt.
Samma sak går nog utmärkt att uppnå på billigare vis.

Gjorde en liten "snabb uträkning":banana: . En 15 kg hink räcker till en av mina hästar i 5 månader....den kostar 795 kr. Det blir ca 5 kr om dagen (hoppas jag räknat rätt :angel: ) Dom 5 kr får gå till den allmänna konkursen i att äga häst! Inte är väl 5 kronor/dag mycket, eller lurar jag mig själv?

Jag skrev denna tråd från början för att min häst (2-årigt fullblod) har jätte dåliga hovar. De går sönder, tappar skor, och saknar hovvägg.

Steel Joint skall ju vara ett sådant mirakelmedel för dåliga hovar så jag är villig att testa allt.

Men jag håller med om att det är dyrt och att jag inte begriper "magin" i det hela eftersom den innehåller samma ämnen som mitt helfoder.

Jag har bara haft honom i ett halvår så det kan tänkas att min foderstat inte har hunnit visa sina effekter än. Min hoslagare säger att det bästa är att hålla efter dem med bra verkning och skoning.

Men om någon har något förslag som inte ruinerar en så är jag tacksam!

Inte är väl 5 kronor/dag mycket, eller lurar jag mig själv?

Jag tycker att det är mycket för något som hästen egentligen inte behöver.
Det som är bra i SteelJoint finns att få mycket billigare på andra sätt.
Jag har 15 hästar och uppfödning.
Då så måste ekonomin tas med i beräkningarna.
Dåliga hover = dyrt.
Onödigt dyra tillskott = dyrt.

5kr x 15 = 75kr/dag = 2250kr/månad vilket är helt oacceptabelt.
Jag har fått ordning på alla trasiga hovar mycket billigare.

gav även den äldre hästen med pappersfötter å vilken skillnad det blev. Hade tidigare gett Biotin utan effekt.
Självklart.
Om hästen har brist på kalk, magnesium och kisel så hjäper det ju inte att tillsätta vitamin H (Biotin).

Tänkte då- om det blir sdn skillnad på hovarna, så bör det ha samma goda effekt på skelettet.
Visst, rätt mineraltillförsel gör en himla skillnad.
Men det är inte något unikt för just SteelJoint.

Slutade med Glucosaminet o gav bara SJ.
Samma sak här.
Vid brist på mineraler så hjälper inte Glukosamin heller.
Om nu Glukosamin kan hjälpa alls eftersom man inte säkert vet att det kan tas upp via matsmältningen på häst.

Då kanske du vill dela med dig av din kunskap. Vad ger du dina hästar som är billigare?

Skulle vara mycket tacksam att få veta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har gjort en foderstat för första gången och det visar sig att min häst får i sig för lite kalcium då kvoten mellan kalcium och...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 313
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V