för mycket hö?!

blizz

Trådstartare
Jag har ett lättfött sto på ca 155 cm, lite överviktig sedan bete.
Jag ger henne 7 kg hö nu, men någon undrade om hon verkligen skulle ha så mycket. Låter det verkligen mycket?! visst, hästen är tjock, men jag tänker som så att om jag tar bort mer hö så kommer proteinbristen som ett brev på posten... Vad tycker ni?

Sv: för mycket hö?!

7 kg är nästan det absolut minsta man kan ge en häst av den storleken, lite beroende på vad den väger. Men oavsett hästens vikt så behöver den tugga en viss tid per dygn, och då är det svårt att ge mindre hö än så.

Så nej, det är inte mycket, snarare tvärtom. :)

men jag tänkte väl! på den där personen lät det som att jag höll på att övergöda min häst å det grövsta...

men jag tänkte väl! på den där personen lät det som att jag höll på att övergöda min häst å det grövsta...

Är höet extremt energirikt kanske det stämmer, och då kan det kanske vara läge att byta ut en del mot halm + ev. proteinkoncentrat. Men i normala fall inte... ;)

Man kan inte banta en häst genom att minska maten hur mycket som helst, man kommer till en punkt där man istället bara kan öka på motionen.

höet har ganska normala värden kanske jag ska tillägga... inget superenergihö, men inga dåliga värden heller.

skulle inte ge mindre hö.
har själv fri tillgång o har en lättfödd häst men han har inte blivit spec. tjock ändå( normala värden)
hur mycket kraftfoder ger du?
har du räknat foderstat?
oftast så den överviktigheten de har från betet brukar försvinna fort när de stallas in o rids mer=)

jag ger 0,5 kg korn och 5-6dl betfor (samt mineraler)

såhär tjock är magen... :angel:
2365cb96.jpg

Senast ändrad:

jag ger 0,5 kg korn och 5-6dl betfor (samt mineraler)

såhär tjock är magen... :angel:
2365cb96.jpg

Om hästen är lättfödd och överviktig är kanske inte korn och betfor de bästa fodermedlen att ge. Om det behövs extra protein är det bättre att välja ett koncentrat som ger så lite extra energi som möjligt i förhållande till proteininnehållet.

korn och betfor ger jag för att hon behöver kraftfoder för energin, och kan inte äta havre, är dock medveten om att korn är mer "smalahästarmat..."
har tänkt ge lucern, ett eller ett par kilo om dagen och då tar jag bort motsvarande mängd hö. Har bara inte kommit iväg till en lucernaffär än.. :angel:

Senast ändrad:

Går hästen i en hage utan gräs så är det nästani ett minsta laget.
Men denna årstid finns det väl gräs och beroende på tillgången så kan jag tyckla att det är mycket hö du ger din häst.

Att byta ut något kilo hö mt lusern tycker inte jag låter som en bra idé om du vet att du har ett bra grovfoder bara för att få något att ha i krubban.
Vill du skippa kornet varför inte endast ge någon morot för att ha något i krubban när dom andra får?

tycker inte hästen ser ut att vara så jättetjock hur länge har hon varit uppstallad?
har du ridit något över sommaren?
min ser ungefär ut så nu o då går han på bete än ungefär denna månaden ut sen så tar det ca 1 mån så är han i normalhull igen. o då bantar jag han inget utan rider vanligt.

Om hästen går på gräs är det väl helt lagom (beroende på utevistelsen).
Går den inte på gräs är det för lite.

Jag anser att 10 kg är absolut minimum just för tuggbehovet. (lättfödd häst på 152 cm)
Är man rädd att hästen ska bli fet(are) så får man byta ut mot halm istället.

har tänkt ge lucern, ett eller ett par kilo om dagen och då tar jag bort motsvarande mängd hö. Har bara inte kommit iväg till en lucernaffär än..
Det tycker jag absolut inte du ska göra när hästen får så pass lite hö! (exv 5 kg hö blir ju på tok för lite för en häst)
Däremot om du tror det finns risk att hästen får proteinbrist, kan du kanske lägga till lite grann, men jag skulle personligen inte ge några större mängder.

nej du övergöder inte din häst, men om du ger något kaftfoder så skulle jag ta bort det. Skulle gärna gett mer hö. Har du höga enrgivärden i höt skulle jag kanske byta ut något kg mot halm om det skulle göra någon skillnad. Men hur länge sen är det sen hon gick på betet ? det tar ju lite tid att jobba bort det överflödiga ;)
om du har möjlighet att rida mer eller lite jobbigare så kan det oxå hjälpa :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 098
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka