För mycket flockkär?!

B

Bimbolína

Hej!
En av Islandshästarna jag rider just nu har jag lite problem med. Jag kan inte direkt fara ut och rida han själv eller låta han stå i boxen utan att det är någon annan häst i stallet. Jag måste jämt ha med mig en annan häst då jag rider och så. Han blir totalt tokig och skriker blir svettig och stressad. Visar samma i boxen då han är själv där. Självklart kan jag ju rida han själv ute, men det är inte kul då han blir sådär. Har någon nått tips på hur jag kan få han lugn och trygg i sig sj. Och inte så himla flockkär?. Att han kan förstå att hans kompisar försvinner inte.

Tacksam för svar! :)

Sv: För mycket flockkär?!

Har du testat att ge uppgifter hela tiden, gå på ojämt underlag m.m. så att han får annat att tänka på?

Ja det skulle jag faktiskt kunna göra, fler uppgifter. Det ska jag testa! Tack :)

Min ena häst är likadan, mycket jobbigt, ibland går det ju inte ens komma av gårdsplanen. Har anmält mig till NHkurs och ska se om jag kan få hjälp med det. :)

Om du vill träna honom på att vara ensam i stallet brukar det vara bra att låta hästen äta när den är ensam inne. Mina unghästar får alltid hö när de ska stå inne ensamma.
Om jag har dem ensamma i stallet när jag gör i ordning dem för ridning brukar de få knappra lite hö ur hönät som jag hänger upp i stallgången. Så länge de är oroliga får de äta, när de har vant sig att vara själva kan man ju minska ätandet.

Tips om du ska träna på att vara ensam i stallet är att ta in hästen i stallet själv. Att ta ut alla hästar och lämna en kvar är oftast mer stressande.

Ja en NH-kurs vore kanske bra. Men jag vet inte hur han reagerar om jag tar han till en helt annan plats :S

Han bryr sig inte om han får hö. Han skiter totalt i att det finns mat. Det är det som också är jobbigt. Man kan inte direkt distrahera honom med något.

Det brukar gå bra om man tar in han själv från hagen. Men Isf måste man pyssla lite med honom. Man kan inte bara ta in han å ställa han i boxen. Han blir helt galen :(

Du vet ju att min kära dröm var exakt lika dan? Nervös och flockberoende.
(Nathalie med Draumur så vet du)
Träning träning träning på ledarskapet!

Förr stod han ibland på bakbenen när jag tyckte att vi skulle lämna gården själva och i boxen stod han bara och studsade och skrek.
Men vi har tränat mkt NH under detta året och nu kan han stå inne själv (men han tycker inte det är superkul) och rida ut själva är inga problem.

Dock brukar jag "göra mig rolig" ex låta han trava direkt och liknande så han blir positiv och tänker framåt. Då hann han inte tänka så mkt på vad kompisarna gjorde. Sprang bara en kort bit så han inte kunde blänga på gårdsplan, sen värmde jag upp honom i skritt som vanligt.
Vissa tycke ju att jag skulle piska honom för att få han att lämna gården/sluta stegra, vilket jag såklart inte gjorde.
Det gör mig ju knappast till en kul och bra ledare som han känner att han kan lita på genom att börja ritten med att gå på med pisken :cool:
Nu är han mitt lilla hjärta och är helt med på att lämna gården själv, jag har varit bestämd, konsekvent, positiv och rolig. Det tog en stund men det gick :)

Draumur verka känna sig mkt mer harmonisk och trygg nu när han vet att han har en ledare, han behöver inte vara lika nervös då.

Och som flera nämnt, ge han gärna lite mat inne i boxen så han har nått att pyssla med, prata med honom så han hör att du är där om du går iväg.
Få han att känna att du har "kollen" så han kan slappna av.

Nämen hej. va kul att du svarar här :)
Jo jag minns juh hur Draumur var.
Jag kanske ska bearbeta mig framåt som du gjorde. Det verkar juh ha gått bra i slutändan. Testa lite av varje å bara ta det lugnt och ett steg i taget så han känner sig trygg, precis som du sa. Det blir nog bra i slutändan. Då jag nyss hade kommit till de stallet var han mkt värre. Man gatt ha en "övergrind" för han också. Men jag har jobbat med han. Och han kan stå vanligt i boxen nu utan också. Men nu äre det här med att vara själv. Men Jag ska försöka följa alla bra råd jag har fått här å se hur det går längre fram :)

Tack Tack

Det är bara att fortsätta öva, och öva. Det är ledarskapet som ska tränas in på både dig och hästen, du ska bli hästens ledare och hästens ska acceptera det.

Och nu för att låta lite kritisk, NH kurser i alla ära. Vad hjälper dessa om man ändå inte fungerar som ledare, oftast är det människan som har ett behov av sk mental träning då man ofta blir osäker i vissa situationer vilket hästen känner.

Men man kan lära sig att tänka rätt och förstå bättre genom att gå NH-kurser. Sen kan man ju gå även utan häst bara för att lära sig det teoretiska.

Vi har gått 1 kurs som ändrade mitt tankesätt helt och hållet.
Och efter det började det gå i rätt riktning.

I grunden är det ledarskapet, så länge du är med så är ju inte hästen ensam eller hur?

Ingen av mina hästar gillar att bli lämnad ensam i stallet, de skriker och trampar runt. Men då får de väl göra det, det blir bättre efter ett tag när de märker att de ju får komma ut igen efter en stund. Tyvärr har jag två som är väldigt kära i varandra så om den ena står inne så springer den andra runt ute och skriker trots han ju har kompisar. Då blir den som står inne ännu mera stressad så där har jag lite grand gett upp faktiskt.

Vi har iofs inga problem med att lämna gården varken med den ena eller den andra, och som sagt så länge jag är med upplever inte hästen att den är själv. Men på den yngre leder jag henne bort från gården då det alltid gnäggas en del precis när vi går och då vill hon ju inte. Ja det går att rida från gården, men det är lite bökigare och då blir jag sur. Så vi går 100 meter så alla kan slappna av och koncentrera sig på vad som ska hända härnäst.

NH är ren och skär sunt förnuft samt konsekvens, kan ju låta lite elakt men är inte ämnat så utan mer som en personlig reflektion. Och sunt förnuft har man väl ändå redan, eller?
Hästar är vanedjur, det innebär att man vid inlärning måste hålla stenhårt på samma sak hela tiden. När de väl lärt sig, vill de ha samma sak som trygghet och gamla invanda banor vilket ger en lugn och harmonisk häst.

Islänningar är i regel lite luriga, de kan se lugna ut men under ytan kokar lavan vilt när de blir stressade. Ofta märker man inte av de förrän hästen demonterar det på något tjurskalligt vis, vinner dom här vid första försöket brukar nämligen sen cirkusen vara i full gång.

Jo men alla har ju inte naturligt att tänka på rätt sätt eller hur?

Jag tror inte NH-kurser är någon mirakelkur, men det kan vara nyttigt för att utbilda sig själv mer.
Den jag gått på var mycket teori där vi gick igenom saker som att hästen är ett flyktdjur, varför gör den som den gör osv.
Vissa saker vet man ju, men det är inte alltid man kanske tänker på det.

Det jag lärde mig mest av vad vikten av att vara en bra ledare för sin häst samt hur man blir en bättre ledare.
Och jag tycker att jag har sunt förnuft, men det är sunt med någon som talar om vad man gör bra/dåligt och vad man kan träna mer på.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar