För mkt vaten

Sv: För mkt vaten

behovstabell

per 100 kg kroppsvikt
Underhåll = 5 liter
lätt/medelhårt arbete = 7 liter
hårt arbete = 10-15 liter
digivande ston = 8-10 liter

sedan beror det en del på temperaturen utomhus, om hästen svettas ute i sommarvärmen eller om det är vinterkyla, men en diff på 1 l/100 kg kroppsvikt är OK..

om en häst dricker väldigt mycket vatten(25l/100 kg) kan hästen ha någon form av förgiftning och försöker på så sätt att skölja ut ämnena.. äter hästen onormalt mycket salt kan det vara orsaken..

Synd att man som medelålders inte ens kan stava rätt... Vatten ska det vara i rubriken, men det verkar ni som svarat förstått:-) Först var jag bekymrad för damen det handlar om för att hon drack lite dåligt ute tyckte jag. Och visst, hon fick kolik. Då köptes en Thermobar för utevistelsen och jag serverar ljummet vatten inomhus för natten. Det tyckte hon var en finfint. Nu har hon börjat dricka väldigt mycket i stället. Runt 44-50 l per dygn och väger ca 525 kg. Hon är pigg och glad, äter jättebra. Rids 5 dagar i veckan, lätt till medelhårt arbete.

ja men det är ju ganska normalt, går hon upp till det dubbla så kan du oroa dig ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 190
Senast: sjoberga
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka