För mkt protein i fodret

roadkilled

Trådstartare
Vad kan hända om hästen får i sig för mkt protein? Ska köpa nytt hö nu, då det nuvarande har råkat ut för mögel.
Höet vi nu ska köpa har dock lite för mkt protein i sig. Analysvärdena vet jag inte... Hästarna det gäller är en väldigt lättfödd fjording och en dräktig (?) kallblodstravare.

Senast ändrad:
Sv: För mkt protein i fodret

Nu är jag absolut ingen foderexpert men vad jag har förstått så är proteinet i grovfodret inget att oroa sig för. Överskott av protein från kraftfodret däremot får man passa sig för. Men det finns säkert de som kan förklara detta bättre :)

Inget att bekymra sig för, bara att tacka och ta emot!

Speciellt om du har en dräktig häst så är det en jättefördel att få en massa protein "gratis"...:)

Skillnaden i proteiner från grov- respektive kraftfoder ska jag nog inte ge mig på att förklara så ingående, men proteiner från kraftfoder är alltför "lättsmälta" för hästen och kan ställa till det i tarmsystemet.

Det dyker nog upp någon som kan beskriva det där bättre!;)

Inget problem. Vårt hö har 8,7 MJ och 110 g smrp.. :crazy: Våra hästar är JÄTTEfina på detta :)

En enkel förklaring kan vara att proteiner från kraftfodret smälts för fort så det blir för mkt på en gång, om man ger för mycket av det.
Proteinet i grovfodret är "Långsammare" och tar därför mer tid att bryta ner = jämn dos hela tiden.
Hm, lite luddigt :p Längsen jag läste om foderstater men det är det jag lyckades plocka fram ur hjärnkontoret.

Okej! Tack! :bow:
För ajg vet att stället vi ska köpa ifrån inte vill ge hästarna det (tränande travhästar) då det tydligen inte är bra för dom:confused:...

Okej! Tack! :bow:
För ajg vet att stället vi ska köpa ifrån inte vill ge hästarna det (tränande travhästar) då det tydligen inte är bra för dom:confused:...

Det är nog så att dessa tränande travhästar äter väldigt MYCKET hö och om detta hö är väldigt proteinrikt så får de ett alldeles för stort överskott av protein vilket kan leda till sämre prestationsförmåga. Därför vill inte travtränarna använda sig av sådant hö = risk för sämre prestationsförmåga för högpresterande hästar.
Till en normal fritidshäst gör det inte så mkt dock. Och om ni har halm kan ni med fördel "späda ut" det med det .

Du har ju ett dräktigt sto! Dom behöver enorma mängder proteiner och får du dom gratis så ska du enbart tacka och ta emot. Då spar du massor av pengar på proteintillskott.

För övrigt så anser jag att man inte kan få för mycket av proteiner i grovfoderet. INte om man fodrar under filosofin att man ger näst intill fri tillgång av grovofder och nästan inget kraftfoder.
Överskott från grovofder är inget att orora sig över.
Många hästar bejöver dessutom en högre kvot än just 6 s om anses som lägst.

Där kan det dock bli lite krux när det gäller travhästar. Då många travtränare anser att en travhäst måste ha x antal kilo kraftfoder oavsätt värderna i grovfoderet. Det medför ganska många kilo kratfoder som även dom höjer kvoten och spär på överskottet ännu mer.
Och då löser dom det med lägre värden i stället för mer grovofder.

Oki! Stoet äter just nu Krafft Groov 125. Då kan jag ju alltså sänka till Krafft Groov 90... Eller kanske Krafft Grund tilloch med?

Japp, den (troligen) dräktiga hästen står på halm:) Fjordningen står på spån...

Okej.

Hur mkt av vad du ska ge dom får man räkna ut när du får analyssvaren på det aktuella höet. Det kan hända att du fortfarande kan ge Groov till det dräktiga stoet.
Det beror på HUR hög proteinhalt det är i höet och hur långt gången dräktigheten är? (i slutet behövs mer protein ändå)

Den enda skillnaden som finns mellan proteiner är aminosyrasammansättningen. Det är inte farligare att överdosera proteiner från spannmål än det är från hö/hösilage. Däremot inehåller spannmål mer stärkelse vilket kan ge störningar i grovtarmen, men det har ingenting med proteinerna att göra. Små överskott av protein ger ingen skadlig effekt.

ett alldeles för stort överskott av protein vilket kan leda till sämre prestationsförmåga. Därför vill inte travtränarna använda sig av sådant hö = risk för sämre prestationsförmåga för högpresterande hästar.

Får jag fråga om du har en källa till detta?
// Linda

Får jag fråga om du har en källa till detta?
// Linda

Ja du... vart var det jag läste om det...? Har iaf läst att vid större överskott än 30% kan proteinöverskott ge en slöare häst pga att kroppen tar en massa energi när den måste omvandla allt överskott till energi.
Tror att det finns underöskningar också att just vid högpresterande hästar kan det ge minskad prestationsförmåga. Vart sjutton läset jag det?? Internet nånstans... men att komma ihåg alla källor är inte lätt.

Så här står det iaf i boken "Hästen näringsbehov och utfodring" om proteinöverskott:
"Överutfodring av protein till hårt arbetande hästar är inte skadligt men bör undvikas. Överkosttsprotein används som energikälla , men först måste aminosyrorna deamineras, dvs kvävet kopplas ifråb och utsöndras med urinen. Den processen kräver energi och blir en onödig belastning för hästen."

På SLU har man gjort försök med att ge travhästar ett dagligt proteinintag på 160 % av deras dagliga behov och inte sett några negativa konsekvenser på deras prestationer. Om som någon tidigare sagt, skillnaden mellan olika proteiner ligger i aminosyrainnehåll. Det är alltså inte värre att utfodra med kraftfodersproteiner än grovfoder men man bör sträva efter att ge så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt då detta är det bästa fysiologiskt och beteendemässigt för hästen. Även högpresterande hästar (alltså travare på elitnivå, hopphästar på elitnivå etc) klarar sig på enbart ett bra grovfoder.

Vad ÄR skillnaden i aminosyrasammansättningen då?

Vad är det som säger att proteiner från tex soja som är "onaturlig" föda för hästen inte torde vara svårare att uppta (pga dess aminosyrasammansättning) och helt tillgodogöra sig för hästkroppen, än tex gräs och hösilage som BORDE ha en sammansättning som hästkroppen är gjort för att uppta bäst?

Jag kanske är kvällstrött men jag tolkar dig som att du säger att det skiljer mellan kraft och grovfoder i sammansättningen av aminosyrorna men att denna skillnad inte märks i kroppen?

Det är ju ändå så att människokroppen har behov av olika typer av proteiner och rimligen även hästkroppen. Tex aminosyran Lysin är viktig för hästen. Då borde ju olika aminosyror och dess sammansättning påverka olika?

Tror att det finns underöskningar också att just vid högpresterande hästar kan det ge minskad prestationsförmåga. Vart sjutton läset jag det?? Internet nånstans... men att komma ihåg alla källor är inte lätt.

Jag har själv läst SLUs undersökning på hårt arbetande travhästar där proteinhalten INTE minskade prestationsförmågan och ökade slöheten.
Därimot så ökade hästens behov av att göra av med värme villket är sämre för en distanshäst som ska pulsa ner snabbt.
// Linda

Det finns essentiella aminosyror och icke essentiella aminosyror. Essentiella aminosyror kan inte kroppen bilda själv utan måste tillföras med fodret. Lysin som du nämner är en essentiell aminosyra och den som är först begränsande när det gäller de flesta enkelmagade djur (tex häst och gris). Alltså är det den som man lättast får brist på.

Det är viktigt att hästen får i sig alla essentiella aminosyror den behöver och ger man tillräckligt mycket grovfoder med ett okej proteininnehåll så räcker det för de allra flesta hästar. Det enda jag menar är att det inte är "farligare" att ge tex soja till hästar än att ge grovfoder, även om jag nu tycker att soja i de allra flesta fall är helt onödigt (om man inte har ett digivande sto eller dåligt proteinvärde i grovfodret). Alla aminosyror tas upp på samma sätt i tarmen och överflödigt kväve transporteras bort. Soja har inte en optimal aminosyrasammansättning då det är ganska fattigt på metionin och cystin tex och dessa är båda essentiella.

Nyligen har man också upptäckt att hästen kan ta upp lite protein från grovtarmen, mellan 1-12 % av proteinet som finns i grovtarmen kan tas upp. Detta innebär att hästen kan ta upp lite av det mikrobprotein som bildas i grovtarmen av mikroorganismerna (består alltså av döda mikroorganismer) med mycket bra aminosyrasammansättning.

Jag är i princip emot att ge hästen onaturliga saker, förutom mineraler och vitaminer som jag tycker är mycket bättre att ge istället för tex alger då alger oftast inte innehåller allt hästen behöver, innehåller mycket jod och kan ha antibiotiska effekter vilket inte är bra för hästens grovtarmsfunktion. Därför ger jag min häst endast grovfoder och mineraler. Det är också viktigt att i Sverige tillsätta tillräckligt mycket selen då vi har mycket selenfattiga jordar och därmed selenfattigt grovfoder.

Gud vilket bra svar!! :idea: :bow:
(tyvärr rätt sällsynt på buke...)
Sånt här tycker jag är enormt intressant. Drömmer om att läsa agronomutbildningen någon gång....

Tack! :bow:

PS: förstår jag dig rätt om jag tolkar dig som att vilken sorts proteiner, eller sorts aminosyror ett foder innehåller, inte påverkar om en häst kan få negativ reaktion på ett överskott av protein? (tex gallor osv)
Utan det handlar egentligen om något annat som fodret också innehåller, tex stärkelse?? Eller?? Eller att man vänjt in stora proteingivan för snabbt?

Finns ju så väldigt många myter om, och rädsla för protein som man gärna skulle vilja reda ut. Men någon form av reaktion måste väl enbart proteinet i ett foder kunna ge, vid för stor eller för hastigt påkommen fodergiva? Eller är det då bara egentligen tal om invänjningsproblem som gett störning i grovtarmen, dvs det är omställningen som orsakar problemet och inte själva proteinet i sig?

Ursäkta om jag är luddig eller snurrig, väldigt trött ikväll.
Får ett stort sug efter att lära mig mycket mer om detta!
Tack :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka