För mkt protein i fodret

Sv: För mkt protein i fodret

Det om stressen är säkert sant, men tyvärr finns det också en ganska utbredd kultur inom galoppen att hästarna ska ha mycket kraftfoder.

Tror jag har läst de artiklarna redan men tror inte att de tillför något i denna fråga.

Men det är ju intressant att det inte gjorts studier på detta, det innebär ju egentligen att ingen riktigt kan säga hur det är....

Margareta jobbar också framför allt med etologi (som hon är superduktig på) så vi har inte henne i digestionsföreläsningar då det finns andra som kan det bättre.

Precis som Bubbla skriver så är Margareta väldigt duktig på foder, en av de allra bästa på SLU... Den största anledningen till att hon inte har husdjursagronomerna i foder längre är tidsbrist. Hon har hippologstudenterna och sitter med både här o där o utreder olika saker o sitter bl.a. med i gruppen som utreder djurskyddsmyndighetens nya lagförslag. Dessutom är det ju bara 2 år sen den senaste upplagan av "Hästens näringsbehov och utfodring" släpptes (författare Maragareta Rundgren o Christina Planck), och hon är delaktig i SLUs senaste "utfodringsrekommendationer för häst".

Margareta är bra på foder men i nuläget har hon fått lämna över till människor som är mer forskningsinriktade på foder och som är proffessorer (tex Jan-Erik Lindberg). Att skriva en bok om utfodring kan man göra även om man inte kan foder (säger inte att Margareta inte kan det). Den som har satt ihop häftet Näringsrekommendationer till häst är till störst del Anna Jansson, Margaret är dock med delvis. Anna är den som har foderföreläsningarna på hästkursen på SLU nu.

Att skriva en bok om utfodring kan man göra även om man inte kan foder

Hm, är nog rätt bra om man kan foder om man skriver om det :angel:

Jag håller fast vid att Maggan är en av SLUs bästa på foder. Är få som har hållt på så länge som hon. Både hon och Anna Jansson är agronomidoktorer inom husdjurens utfodring och vård.

Jag är medveten om att Anna var den huvudansvariga för gruppen som satte ihop häftet.

Förstår dock att ni kanske inte ser Margareta som en "fodermänniska", då ni bara har haft henne i etologi, och det brinner hon ju väldigt starkt för!

Senast ändrad:

Margareta har formulerat sig lite tokigt. Man kan inte prata om olika lösligheter på protein (källa: proffessor Jan-Erik Lindgren, institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU). Margareta jobbar också framför allt med etologi (som hon är superduktig på) så vi har inte henne i digestionsföreläsningar då det finns andra som kan det bättre. Man kan däremot prata om olika smältbarheter på protein. Soja kan ha låg smältbarhet och det beror då framför allt på att det kan innehålla en del antinutritionella substanser som hindrar upptag i tunntarmen (och i grovtarmen). När jag säger att det inte är farligare att överutfodra med kraftfoderprotein menar jag självklart inte att man lika gärna kan ge ett kg soja som ett kg grovfoder då sojan ju som alla vet innehåller betydligt mer protein. Man ska ju aldrig ge extrema mängder av någonting. Jag vill säga att det inte är farligare med kraftfoderprotein än grovfoderprotein men det är ju betydligt lättare att överutfodra kraftfoderprotein så man måste ändå passa sig lite. Att det framför allt är travare som fått baron gruff är inte så konstigt då de ofta utfodras på ett sådant sätt att digestionsstörningar uppkommer (alltså mycket kraftfoder, lite grovfoder).

Det handlar inte om direkt om löslighet, utan tillgänglighet och ”true digestibility”. Den principiella skillnaden mellan grovfoder och koncentrat är fiberhalten, kan uttryckas i växttråd, NDF och ADF.

I ett foder med mkt fibrer är det glest mellan aminosyrorna rent fysiskt. De är också svårtillgängliga för de proteinspjälkande systemen. Ett koncentrat är processat på olika sätt, malt, tillsatt lösningsmedel, upphettat, rostat mm och fiberhalten är låg. Det gör att aminosyrorna blir lättillgängliga både för saltsyran, mikroberna och enzymerna som ska processa dem.

Därför tas t ex 10 gram lysin från koncentrat upp betydligt bättre än 10 gram lysin från grovfoder innan det når tjocktarmen. MEN det proteinkoncentrat som inte tagits upp innan det lämnat tunntarmen är förståss lika lättillgängligt för elaka mikrober i grovtarmen som det var för snälla sådana i tunntarmen. Aminosyrorna från grovfoder däremot ligger till betydligt större del fortfarande innanför cellväggar. Vissa elaka bakterier, däribland clostridearter föredrar just vissa aminosyror och kan växa till snabbt när de får sin favoritmat lättillgängligt serverad från ett koncentrat.

Det är helt riktigt att det inte finns bra experiment på häst som bevisar ett kliniskt samband mellan proteinkoncentrat – clostridium perfringens tillväxt. Det finns bara fallbeskrivningar.

Utfodringsförsök för andra djurslag har dock visat att om man tillsatt koncentrat med en viss aminosyreuppsättning så har djuren fått perfringensinfektion. Man vet också att cl perfringens behöver 11 aminosyror för att kunna växa. Några av dessa finns i väldig låg halt i grovfoder men desto mer i många koncentrat.

Eftersom många hästar har en liten mängd cl perfringens i tarmen och man vet att bakteriernas tillväxt stimuleras av vissa aminosyror så tycker jag det finns tillräckliga indicier för att fortsätta hålla sig till rekommendationen att man inte bör ge mer proteinkoncentrat per utfodringstillfälle än vad som kan tas upp i tunntarmen.

Men jag ser inga problem i att ge mer än dubbla mängden protein från grovfoder vid ett utfodringstillfälle.

Lycka till med dina proteinstudier! Vill gärna tipsa om att lägga till Martin-Rosset, Andrea Ellis och om du har tid också Coenen och Robert Coleman till din litteraturlista. HH

Vet att det här är en gammal tråd, men eftersom jag undrar lite saker om aminosyror så kändes det onödigt att skapa en ny tråd när det redan fanns så mkt info om aminosyror här :).
Det jag undrar är: Vilka aminosyror är det hästarna behöver ?? Vlka ut av dom finns i grovfodret och tillverkade hästen aminosyror i tarmen ?? eller har jag fattat fel...
Hur mkt koncentrerat protein tillskott är farligt och beror det på vilka amniosyror det innehålelr då ??

Snällt om någon kan svara :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka