För mkt grovfoder??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sanfransico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 039
S

sanfransico

Jag ger mina hästar, ett halvblod och en grov korsning, 10-15 kg hö per dygn. Är det för mkt??
En del anser det och andra inte. Ngn som vet?

Sv: För mkt grovfoder??

Jag ger mina hästar, ett halvblod och en grov korsning, 10-15 kg hö per dygn. Är det för mkt??
Ju större del av foderstaten som man har möjlighet att basera på grovfoder desto bättre. 10-15 kg hö per häst och dygn är inte för mycket. Blir hästarna tjocka är det kraftfodret du ska dra ner på i första hand:D

Med tanke på att flera (bla jag:D) har sina hästar på fri tillgång till grovfoder där de petar i sig 15-25 kg /dygn så kan 10-15 kg inte vara för mycket...:idea:

Det är lätt att avgöra: Är de lagom i hull? Om de är det så är det lagom mycket de får. ;)
Det är det enda som kan avgöra saken - hullet - annars finns det ingen maxgräns för hur mycket grovfoder en häst kan få (däremot ger många för lite!!). Faktum är att det allra bästa är att ge dom fri tillgång av grovfoder (så länge de inte blir feta av det) och då äter många hästar 20-30kg om dygnet.

Menar du förresten 10-15kg per häst eller till båda två/dag? För är det 10-15kg till BÅDA per dag så är det snarare för LITE!

bättre med mycket grovfoder än mycket kraftfoder!!!

Här har hästarna fri tillgång på grovfoder hela tiden och petar i sej 15-20 kg var på ett dygn.
Och dom är väldigt nöjda med det. :)

Nej det är jättebra. Lagom tycker jag. Sedan är det ju bra om du har en analys på höet så vet du om du behöver komplettera med kraftfoder och mineraler.

Min lättfödda isis får 10-12 kg hösilage 55%Ts som jämförelse så ditt halvblod kan nog behöva det.
Allt beror ju på värdena på höt.

Mitt fullblod äter ca 32 kg grovfoder/dag (Hö/hösilage och lusern) och hon mår så bra så;)

Grovfoder kan man inte ge för mkt av, det är bara bra för tarmar och psyke! (Sålänge hästen inte blir grovt överviktig då, då måste man begränsa litet)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V