för många valpar hur göra?

sommarvind

Trådstartare
Min tik fick 13 valpar... nu undrar ja hur man kan va säker på att alla får i sig tillräckligt med mat? Får man köpa mjölersättning och använda nappflaska eller hur gör man?

Sv: för många valpar hur göra?

Jag hade gjort som så att jag inte hade delat kullen, utan alla hade fått dia + mjölkersätning ett par gånger/dag.
Dessutom sett till att tiken åt mycket bra mat.
Om hon tål lever (alla gör dock inte det) så är det bra för di

Glömde svara på din fråga, ja du kan köpa mjölkersättning på apotek och i hund butiker.
Man kan också blanda själv, har det någonstans, ska försöka hitta om du vill blanda själv, blir ju biligare om inget annat.

okej köpa på apotek.. de värsta är väll att det är väll inte öppet på lördagar... kanske får köpa på zoo till att börja med? Ja det hade vart jätte bussigt om du kunde hitta de receptet:)

okej köpa på apotek.. de värsta är väll att det är väll inte öppet på lördagar... kanske får köpa på zoo till att börja med? Ja det hade vart jätte bussigt om du kunde hitta de receptet:)

De flesta apotek har väl numera öppet på lördagar eller är det bara jag som är bortskämd? jag är faktiskt på väg dit nu och här har de öppet 10-18 idag....

Beror det på ras?

Min kompis springertik fick tolv valpar, och hon behövde inte ge nåt extra.

Heter Björcks blandning:
0,8 l 3% mjölk
0,2 l 12% grädde
1 äggula.
6 gram benmjöl

Beror det på ras?

Min kompis springertik fick tolv valpar, och hon behövde inte ge nåt extra.

Nej, inte ras utan på hur tiken klarar det.
En del tikar har helt enkelt inte tillräkligt med mjölk (har mycket lite med valpantalet att göra)
Eller vilket är vanligast valparna "suger" ut tiken och tar all näring från henne, så tiken blir mager och ibland till och med får smala ben.

tack för receptet :) är det en bra ersättning? Hur mkt tycker du att man skall ja till varje valp per dag?

Komjölk är inte bra för hundar, modersmjölk från en hund är inte samma sak som komjölk.
& inehåller ingridienser som är dåligt & "starkt" för deras magar.

Det är som katter, dom bör inte heller dricka mjölk eller grädde.
Även om det "sägs" så.

Apotekets modersmjölk är inte alls så bra som i djuraffären.
Våran uppfödare provade den & valparna gick inte up i vikt & blev väldigt hårda i magen.
Pratade med kuniga personer & det var enligt dom ej ovanligt.

tack för receptet :) är det en bra ersättning? Hur mkt tycker du att man skall ja till varje valp per dag?

Det utgår jag ifrån eftersom det står i SKK´s utbildnings serie för uppfödare: Valpnings boken av Anne-Sofie Lagerstedt (vet)
Det viktiga är att du ger väldigt, väldigt lite en valpmage får inte plats med några mängder.
Jag har använt en spruta (utan nål förstås) tycker dom är bra till små valpar, lätt att dosera, lätt att droppa ut en droppe i taget på tungan så de själva sväljer.
Det ska vara ljumet, inte för varmt och självklart inte iskallt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V