För lite protein och för mycket energi...

M

missan

... hur ser en sån häst ut? Blir den tjock och pigg men får svårt att sätta muskler? Eller förenklar jag väl mycket nu... :D

Den borde ju bli tjock av energiöverskott, men visst kan hästar bli bukiga om de får för lite protein?

Och motsatsen -proteinöverskott och energiunderskott? Kan hästen egentligen få för lite energi om den är i bra hull och lagom energisk?

vims vims :confused:

missan

Sv: För lite protein och för mycket energi...

En häst som får för mycket energi och för lite protein tappar överlinjen och blir bukig. Pigg blir den knappast eftersom den får svårt att bygga muskler och tappar de gamla eftersom den inte får protein nog att underhålla musklerna.

För mycket protein och för lite energi ger en tunn häst.

En häst som musklar sig normalt, håller hullet och är energisk får förmodligen vad den behöver av energi och protein.

putt putt .... Men omvandlas inte överskott av protein till energi? Och hur skiljer sig isf denna typ av energi från "direkt" tillförd energi?

putt putt .... Men omvandlas inte överskott av protein till energi? Och hur skiljer sig isf denna typ av energi från "direkt" tillförd energi?

Energi kommer från kolhydrater, protein, fett. Energin från protein är lite jobbigare för kroppen att utvinna, enkelt uttryckt.

Om man räknar foderstat så är energi = energi. Det finns inte olika sorters energi på det sättet. Däremot så är det så som ngn redan har svarat dig, lite mer kostsamt att utvinna energi ur proteiner. Men detta är redan medräknat i analysen av fodret.

En energifet häst som jag gärna kallar de som är feta av för lågt näringsintag (svullnar helt enkelt upp i hela kroppen) har ofta ett löst sladdrigt fettlager på hela kroppen, de behöver inte alltid vara enbart bukiga och ha toppig rygglinje. De kan lika gärna ex ser man det vanligen hos små och urraser, ha en rygg som är megabred.

En häst som har proteinöverskott med energiunderskott förblir många gånger väldigt smala och många gånger omusklad.

Sen finns det även de som kan bli feta av ovanstående men till skillnad från energifettma så blir dessa hästar ofta istället hårda i sina kroppar utan daller och ser väldigt musklade ut.

Dessa skillnader tycker jag personligen att man kan se just hos småponnys och mer ädre raser. Vad som är vilket får man försköka komma på utifrån hur individen ser ut och vad man ger den.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 708
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 663
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar