För lite eller för mycket protein, hur hittar man balansen?

C

Challe99

Har precis gjort en uträkning av foderstaten till min häst och fick fram att han behöver mer protein i sin mat. Och rekomenderat var att öka grovfodret så jag provade att öka 1 kg på det och då stod det att det var alldeles för mycket. Jag provade att öka bara ett halv kg men det stod att det var för mycket.

Vad ska jag göra för att få det i balans?

Sv: För lite eller för mycket protein, hur hittar man balansen?

Hur mycket är för mycket? Det låter konstigt att det ska svänga så himla mycket av endast 1 kg grovfoder.

Jag ligger mycket hellre lite högt på proteinet än lite lågt. Dels är det för att "buffra" för variationer i näringsinnehållet i grovfodret, analysen är ju ett medelvärde. Jag vill inte riskera att det blir en period med för mycket underskott. Dessutom finns det en viss felmarginal i analysen, av olika orsaker.

För mycket protein från grovfoder anses allmänt inte vara något problem.

Har precis gjort en uträkning av foderstaten till min häst och fick fram att han behöver mer protein i sin mat. Och rekomenderat var att öka grovfodret så jag provade att öka 1 kg på det och då stod det att det var alldeles för mycket. Jag provade att öka bara ett halv kg men det stod att det var för mycket.

Vad ska jag göra för att få det i balans?

1 Försök att köpa ett hö med högre proteinkvot om du har möjlighet. Kolla analysen och dividera smb råprotein med MJ. Kvoten skall bli 6 för en "normal" häst och ännu högre för en unghäst eller avelssto.

2 Lägg till lusernpellets i stället för hö på något kg. Lusern är ett grovfoder i pelleterad form och har en hög proteinkvot. Vill man förlänga ättiden och ge hästen mer sysselsättning finns också lusern som hackad strå.

Har man hö med väldigt lågt proteinvärde och högt energivärde kan det bli som för dig. Skall man ge en normal högiva i förhållande till hästens vikt blir det på tok för mycket energi och inte tillräckligt med protein.

Lycka till!

men du ger väl challe lusern ? de är ju mycket protein i de. Så ger mer utav de istället :) provade du att ändra de nått på foder analysen ? :)

kl
Hur hög kvot ska det vara på ett högdräktigt sto och sedan vid digivning?

Underhållsbehovet ökar 8-9 dräktighetsmånaden med 15%
10 månaden med 25% och i sista månaden före fölning med 30%. Stoet ökar sin vikt med 18% under dräktigheten.

Kvoten protein/MJ ökar från 6 till över 8-10 mot slutet av dräktigheten och under digivningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18