För långa senor bak - tas bort...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 849
Sv: För långa senor bak - tas bort...

Det går aldrig att uttala sig om hur mkt man är beredd att satsa förrän man har en prognos ;) Dessutom så är hon inte min...

Tack för alla goda råd !

Jag kommer att kontakta den som äger fölungen och luska lite i om man bestämt sig till 100 % för att ta bort den. Saken är dessutom den att hemma hos oss är det fullt har maken sagt :o

Men nog skulle jag vilja köpa loss den om det var en god prognos...

Vi får se :D

Helen

Detta föl du skriver om, är det den som viker ner förbi kotan??
Hur illa står den igentligen??
Har det sår både på ballar och baksida av kotorna?

AM

det är slappt av ägaren att bara låta tiden gå och säga "det brukar ordna sig" när man nu vet att det är relativt enkelt att hjälpa en fölunge med veka senor... De borde ha givit den en riktig chans eller gett upp på en gång

Då har jag kört in mina till kliniken igen. Men tyvärr var alla veterinärer upptagna. Mycket att göra på måndag morgon!
Jag ska fråga när jag får tillfälle.

Antar att den är x-bent bak??? Eller går den på kotorna??

vet fölungar som är op för detta med gott resultat, prova och hör efter.

Senast ändrad:

clownen skrev:
Fick igår reda på att ett jättefint föl som födits iår kommer att tas bort pga att senorna bak är för långa och hon inte kommer upp på hovarna bak ( ingen av mina föl ) trots att hon är flera månader gammal. Det har inte blivit en tillstymmelse till förbättring - därför har ägaren bestämt sig för att hon tas bort nu till veckan :cry: ...

Vet att vi diskuterade det här med böjsenor i början på avelssäsongen här på buke men hittar inte tråden - frågar därför igen har någon här erfarenhet av fölungar som är flera månader gamla med det här problemet ?

Helen

En häst jag hade tidigare hade just det problemet som liten.

Nu såg jag aldrig henne som föl utan först som 4 åring, men uppfödarna berättade för mig att hästen inte kunde stå själv de första 6 månaderna av sitt liv.

Det rättade till sig tydligen för när jag hade hästen så hade den inga problem med att röra sig på ett normalt sätt. Visserligen så skruvade hon rejält med båda bak men ridbar det var den.

clownen skrev:
Det går aldrig att uttala sig om hur mkt man är beredd att satsa förrän man har en prognos ;) Dessutom så är hon inte min...

Tack för alla goda råd !

Jag kommer att kontakta den som äger fölungen och luska lite i om man bestämt sig till 100 % för att ta bort den. Saken är dessutom den att hemma hos oss är det fullt har maken sagt :o

Men nog skulle jag vilja köpa loss den om det var en god prognos...

Vi får se :D

Helen

Jag vet det där med att stallet är fullt, någonstans måste man sätta en egen gräns.
Förstår även att du vill köpa loss, misstänker att det "inte är vilken häst som helst".

Ser fram emot när du uppdaterar oss.

:confused: Nu förstår jag inte vilken du menar riktigt...

Helen

clownen skrev:
:confused: Nu förstår jag inte vilken du menar riktigt...

Helen

Hur illa går den.
Viker den ner bakbenen så att den trampar igenom även i kotan?

Har den då, om den går så, sår bakom kotorna??

AM

Har nu fått reda på att fölungen är borttagen...

Jag borde ha agerat snabbare för när en del bestämmer sig för något då går det snabbt :angel:

Tråkigt men sant...

Hälsningar Helen

Fy, nu blev jag ledsen, :cry:

Men för ungens del kanske det var lika bra......

Du gjorde i alla fall ett försök.

:bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 295
Senast: canine
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 502
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka