För låg form

MissFideli

Trådstartare
En häst som hamnar med huvudet mellan frambenen utan att vara tung (dvs krullar ihop sig i väldigt låg form) hur får man den att börja jobba mer rätt? Alltså höja sig.

Sv: För låg form

höj händerna och aktivera bakkärran, öka på farten och ta in med lätt hög hand..

Har prövat höja händerna, men då hamnar bara nosen ännu längre in i bringan. Bakkärran jobbar vi på, hon är rätt tungriden och jag är lite otränad än så länge. Samma med bjudningen, den kunde vara bättre, ska pröva med sporrar nästa gång.

Hmmm, säger du till mig som inte har setat på en häst på 1 år. Men okej, det kommer nog efter några månader :smirk:

hmm jadu.. prova att rida utan krav, dvs lätt tygelfattning och bara jogga fram, utan att tänka på att hon ska gå i form.. då brukar dom sträcka fram huvudet.. samma sak om du skulle kunna göra något som hon måste titta på, t.ex bomövningar eller något litet hinder.. det är bra träning för dig oxå :) variation måste man ha när man sätter igång..

DET är svårt. Att rida utan krav. Som dressyrryttare och 19 års ridning så är man ganska van vid att alltid kräva form. Prestationsångest tror jag det kallas.
Faktiskt så har jag bestämt mig för att rida mycket ute nu första tiden för att träna mig själv och för att lära känna pållan lite mer. Jag kommer bara rida nån dag i veckan, så allt tar ju lite längre tid än om man rider dagligen.

Först fundera på om något hindrar hästen att gå fram till bettet. Utrustning, tänder, eller om det bara är en dålig vana.

Framåtbjudningen och lydnaden för framåtdrivande hjälper är en förutsättning för att du ska kunna få fram näsan. Om du bara rider denna häst en gång i veckan så får man också fundera på hur de andra ryttarna rider, om det är där problemet sitter..

mvh
Lejonelle

Hon är inte så jättelångt i utbildningen, men väldigt lätt och fin i handen. Jag har inte sett ägaren rida så jag vet inte hur hon går, men det pratades lite om att hon är lite svår att hålla stadig. Trodde det betydde att hon höjda huvudet, men det var alltså fel.
Hon kan gå stundvid bra, men sen sänke rhon allt och hamnar med näsan i backen. När jag lade ner henne efter att ha ridit så sträckte hon bra på sig och fram med näsan, men hon är nog rätt känslig för handen/bettet. Dock inte bråkig !!

Jag har en häst som är likadan!
Försök ta ett uppresande tygeltag (lite uppåt-frammåt samtidig). när du gör det måste du driva på så du aktiverar bakbenen, var nogrann med att hästen svarar fram för skänkeln så det inte blir som någon ovan skrev att du får driva och driva, då blir den bara mer okänslig :smirk: . När hästen kommer upp lite (kanske tom lite över tygeln) så måste du var lätt! Det ska vara trevligt för den när den går rätt och "otrevligt" när den går bakom. På min häst funkar det bra även om det är j*vligt svårt :angel: Men hästar är ju individer så det är ju inte säkert att det funkar på din! Lycka till med träningen ;)

På en häst som drar sig undan bettet är det viktigt att erbjuda ett stadigt "trevligt" stöd på bettet... (med det menar jag alltså inte att man "drar ihop hästen" utan att man har en hand som är stilla och följsam).
Så alltså - bjud häten att ta stöd på bettet genom att driva fram mot en mjuk, "lugn" hand.

tycker som Nelle. tänk också på att inte ge hästen något stöd när den krullar sig utan ge hästen det stöd den vill ha när den kommer framåt uppåt med nosen!

I sådana fall är det säkert en styrkesak. Hon orkar inte bära sig så länge. Var glad över de fina stunderna och ta hellre en paus för att få korta stunder med kvalitet. Många korta upprepningar, mycket övergångar för att belasta olika muskelgrupper och skynda långsamt.
mvh
Lejonelle

Jag rider ett par hästar som haft samma problem (och fortfarande har det, från och till). Båda är unga och inte så starka.

Jag brukar tänka som så att jag hela tiden rider som om jag skulle lägga ner dem - oavsett vad jag gör. Nedlagd häst i skänkelvikningar, nedlagd häst vid öppnor, nedlagd häst i galoppen osv. Då brukar avslappnandet komma så småningom. Och så förstås driva ordentligt - takten och det energiska trampet är A och O för att slippa ihopkrullandet. Men mitt bästa råd är nog att över huvud taget inte tänka på var hästen har sitt huvud - låt honom eller henne bara gå framåt och strunta fullständigt i om huvudet är högt eller lågt. Jag menar förstås inte att det är betydelselöst, men du kommer inte att lösa något problem genom att fokusera på huvudet. Det kommer automatiskt när hästen blir lösgjord.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar