För hög ålder att betäcka sto?

G

Gauti

Min syster har en liten fundering;

Finns det någon gräns på hur gammal stoet kan vara vid betäckning? Detta stoet är 15 år, är det för gammalt?

Kan ingenting om avel osv, så frågar er som kan :rofl:

Sv: För hög ålder att betäcka sto?

Min syster har en liten fundering;

Finns det någon gräns på hur gammal stoet kan vara vid betäckning? Detta stoet är 15 år, är det för gammalt?

Kan ingenting om avel osv, så frågar er som kan :rofl:

Beror lite på om hon haft föl innan. Har hon inte det så kan riskerna vara större. Har hon haft föl så är det ingen ålder på ett islandsavelssto! Hon kan få föl i 10 år till!

På Island berättas bla om ett sto som var bondens faovorithäst och han red alltid detta sto. När hon kom till åren så kom han på att det var nog dags att ta en avkomma efter henne. Hon fick sitt första föl när hon var 17 och hon fick inte mindre än 11 föl!!!

Beror lite på om hon haft föl innan. Har hon inte det så kan riskerna vara större. Har hon haft föl så är det ingen ålder på ett islandsavelssto! Hon kan få föl i 10 år till!

På Island berättas bla om ett sto som var bondens faovorithäst och han red alltid detta sto. När hon kom till åren så kom han på att det var nog dags att ta en avkomma efter henne. Hon fick sitt första föl när hon var 17 och hon fick inte mindre än 11 föl!!!

Okej vad bra :) Denna häst har haft föl tidigare, så då ska det nog inte vara några problem! Tack för svar!

Du har fått svar, men tilläggas kan att oftast säger kroppen ifrån när den inte orkar längre. Oftast genom att stoet inte blir dräktig, trots idoga försök. Men 15 år är ingen ålder, har hon sen haft föl tidigare så desto bättre.

Du har fått svar, men tilläggas kan att oftast säger kroppen ifrån när den inte orkar längre. Oftast genom att stoet inte blir dräktig, trots idoga försök. Men 15 år är ingen ålder, har hon sen haft föl tidigare så desto bättre.

Okej, tack för svar! Det är ju rätt logiskt att dom inte blir dräktiga om kroppen inte orkar med det.

Mitt sto är 10år och jag ska betäcka henne nu i sommar! Hon har inte haft föl innan! Men det kan väl inte va försent?

Mitt sto är 10år och jag ska betäcka henne nu i sommar! Hon har inte haft föl innan! Men det kan väl inte va försent?

Som de låter på det andra, är det ingen ålder alls att betäcka :) Så bara att hitta en fin hingst, så löser det sig nog :)

Första fölet min donna fick, då var hon 10 år. Betäcktes alltså som 9-åring, förra sommaren var hon åter på betäckning och nu väntas en ny medlem under sommaren.:love:
Den första verkar blir väldigt bra ridmässigt, har stora förhoppningar på nästa då den hingsten är en extrem fyrgångare på min dam som är en stark 5-gångshäst med rätt bra gångarter. Ska bli enormt spännade att se vad det kan bli, den här gången kommer det att bli en BLUP häst till vissa människors förtret.;)

Yrpa fick första fölet som 13 åring.. Andra fölet kommer förhoppningsvis som 18 åring.

Ska bli enormt spännade att se vad det kan bli, den här gången kommer det att bli en BLUP häst till vissa människors förtret.;)
:rofl: Ja, urvalskriterierna är många. Det är nog första gången jag hört att retas varit avelsmålet;)
.............................

När det gäller frågan om ålder beror det mycket på hur stoet är i kondition och byggnad.

:rofl: Ja, urvalskriterierna är många. Det är nog första gången jag hört att retas varit avelsmålet;)
.............................

Nu hade jag iofs inte det i huvudet från början, men blev snabbt påmind av någon att så var fallet. Här var alltså utomstående mer insatta i det än vad jag själv hade lagt energi på, och ja det blev visst till förtret.:angel:

Första fölet min donna fick, då var hon 10 år. Betäcktes alltså som 9-åring, förra sommaren var hon åter på betäckning och nu väntas en ny medlem under sommaren.:love:
Den första verkar blir väldigt bra ridmässigt, har stora förhoppningar på nästa då den hingsten är en extrem fyrgångare på min dam som är en stark 5-gångshäst med rätt bra gångarter. Ska bli enormt spännade att se vad det kan bli, den här gången kommer det att bli en BLUP häst till vissa människors förtret.;)

Man kan väl blanda! Mig retar det inte att någon har hög blup på sin häst. Jag har ju min Sveipur med 113 i blup bland alla mina lågblupare. Han är bra, trots hög blup! :angel: :D Skojar bara! Om jag ser en häst jag gillar helskarpt och kommer bra överens med så ser jag till individen och skiter i blupen! Den får var hur hög eller låg den vill, det är individen som räknas för mig oc hästen är varken bättre eller sämre än den är som just individ! Så jag lägger inget värde i blupen helt enkelt, varken positivt eller negativt... Det enda som stör mig är att man har fördomar vad gäller blupen, både att högblupare är bättre och att lågblupare är dåliga. Men det är individen som säger sanningen om man nu vill se den objektiva sanningen och strunta i att kolla på blupen först och skaffa sig förutfattade meningar...

Senast ändrad av en moderator:

Vilken älder är max, på ett sto som aldrig har fölat?

Vilken älder är max, på ett sto som aldrig har fölat?

Vågar jaginte svara på. Det är ju från individ till individ också. Jag har hört om ett sto som man försökt betäcka i många år men inte lyckats få dräktig som oväntat fått föl vid 30, men jag vet om det stoet var förstföderska. Jag har annars hört om ston runt 20 +- ett par år som varit förstföderskor och det har gått bra. Men det betyder inte det går bra med alla. Stoets fysik är ju väldigt avgörande!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 931
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka