för hårt nerverkad!

M

marie_eng46

vår hovslagare skodde ena hästen, men skorna passa inte på min så d fick vänta. men idioten verkade bara ena framhoven och där tog han alldeles för mycke. enligt min vän så hade d blött lite när han verka honom. och igår när jag kom till stallet så var han varm på hoven och ända upp till skenbenet och dessutom öm under hoven. den hovslagaren kommer inte i närheten av min häst igen!!! men vad ska jag göra nu? man litar på att dom ska kunna verka hovar när dom gått skola. och dessutom så verkar man väl aldrig bara en hov och lämnar dom andra! men i de här fallet var d ju tur han bara tog en tänk om han skadat alla dom andra då sku ju min stackars acke inte kunna gå!

så vad kan man gör nu? kan dom få nån slags hovböld av detta eller ska man vänta ut och låta hoven växa och inte sko eller va ska man göra? va kan hända? dessutom måste jag ju verka den andra mindre är d farligt? jag är förtvivlad på en dag ändrades allt jue.. bör man få panik? han ömmar ju om man trycker under hoven. han kanske inte haltar så mycke men han går försiktigt och lyfter man andra framhoven så vill han helst inte belasta den onda. men av att gå ute och stå i boxen verkar inte göra nå då verkar han glad och så...

åååh att d finns sånna hovslagare. den andra hästen har nog oxå fått nå så vi får se...

Sv: för hårt nerverkad!

hmm...i somras fick inte vi tag i vår vanliga hovslagare, så vi hade den några andra har i stallet istället. han verkte lite för mkt så vår häst blev ömfotad (han har alltid gått barfota) och det tog typ 3 veckor tills han kunde traska på som vanligt på asfalt och sten utan att smyga fram. men soms sagt till sist växte det ut och tur nog att det inte blev värre. men jag tycker du ska kontakta en annan hovslagare. om han bara verkar ena hoven och skiter i den andra och det dessutom blöder och inte säger något om det verkar han ju inte speciellt seriös! har det funkat bra förut? är han utbildad?

Jag lyckades fixa en hovslagare som var hemsk. Min häst är misstänksam, hon e bara sur och grinig på dem som hon inte litar på.
Denna hovslagaren tyckte hon inte om (inte så konstigt när han bara klampar in utan att hälsa på henne). Hon ville inte lyfta hovarna för honom. Tillslut lyckade han bänna upp en hov, men han orkade inte hålla kvar när hon la hela tyngden på honom. Och då slog han henne, två ggr. Sen gick han ut, men kom tillbaka efter ett tag med en brems. Han lyckades aldrig sko klart riktigt, men han slutage after att ha verkat framhovarna. :mad:
Hur dum kan man vara?

Har du frågat hovslagaren själv? Har du givit honom en chans att förklara sig? Det förefaller väl lämpligt, tycker jag...

Jag kan tänka mig att han börjat verka, gått för att hämta lämplig sko, inte hittat någon sådan och därför lagt ner projektet och att din häst sen är känslig och blivit ömfotad. Risken finns ju att om hovslagaren verkat ner de andra hovarna så hade du haft samma symtom på alla hovarna...Frågan är väl, när ska hovslagaren komma och slutföra jobbet?...och jag anser alltså, PRATA med den det berör!

lillapollenbollen: Det är och förblir din sak att ha hästen uppfostrad så att hovslagaren kan utföra sitt jobb. Kan hålla med om att det var dumt av vederbörande att slå hästen då det varit mycket bättre att denne sagt "tack och hej, sko din egen häst"...:cool:

Håller med Piraja - prata med honom - alla kan ju göra misstag... din häst är kanske extra känslig? Fast klart man kan bli irriterad när ens häst har ont.

hovslagaren är tydligen känd för att verka för hårt... får man veta nu i efterhand ;/ ... joo man blir irriterad när ens häst har ont. känner mej hjälplös.
jag ska prata med hovslagaren och säga att han it behöver komma nå mer. och joo denna hovslagare är utbildad på skola och har haft egen häst oxå så han borde ju veta hur man gör. han har dessutom verkat för hårt på en grannes häst oxå en gång.
och bara för att it skorna passa så behöver man ju it lämna den andra framhoven overkad så d blir ojämnt! men d ska komma en annan hovslagare imorrn och titta på honom. och ikväll när jag tar in honom så ska jag ställa hoven i såpvatten som vetrinären rådde mej att göra idag. sen är d bara hålla rent och försöka se om d går över. ska ha upp vetrinär för vaccination på ons och då ska hon få titta på honom ;) tack för era svar.

en fråga till är värme ALLTID ett tecken på infektion/inflammation?

och till dej som vars hovslagare slog din häst, så gör man it med nån annans häst klarar man it av nå då ska man it ta på sej de!! och dessutom nog kan man säga till andras hästar men slå dom???? stå på dej och kom ihåg du bestämmer över din häst!

och till dej som vars hovslagare slog din häst, så gör man it med nån annans häst klarar man it av nå då ska man it ta på sej de!! och dessutom nog kan man säga till andras hästar men slå dom????!

Av nyfikenhet, när anser du att jag som hovslagare får slå din häst?

En händelse jag var med om häromdagen, jag slår oerhört sällan hästar. Behöver nästan aldrig korrigera en häst. Men häromdagen, då jag blev sparkad i skrevet(!?).
Hästen hade krånglat lite, men inget jag inte klarade av utan att vare sig slå eller höja rösten. Men här kom kicken lite plötsligt och oförklarligt. Naturligtvis reagerar ja inte bara i smärta utan även i rädsla för situationen.
Stallgången var fruktsnsvärt smal, det var på alla sätt ett olämpligt stall att sko i överhuvudtaget. Hästägaren verkar skita fullständigt i vad som händer.
I det läget(typ 0,1sekund efter sparken) så brister det för mig, jag slår hästen. HÅRT! Hästen skiter fullständigt i mitt slag över rumpan med raspen som går i 2 bitar. Hästfan tittar inte ens bakåt!?

Då reagerar hästägaren! Hon ville inte jag skulle slå hästen, och naturligtvis vill inte jag slåss heller. Men här slog jag pga en extrem situation. Det är inte kul som man att bli kickad rätt i familjelyckan...

Hon hotar med att polisanmäla mig för det inträffade, men hon gjorde inget för att korrigera hästen.

Vem anser du gjorde fel i det läget? Hon eller jag eller hästen?

För övrigt, för er som kanske inte vet. Det behövs inte mycket kraft för att bryta en rasp, den är så härdad så det räcker ofta med att tappa den i golvet för att den ska gå av på mitten. Så om det lät våldsamt med att jag slog hästen så pass hårt så...ja, det behövs inte mycket kraft.

Nu några dagar senare kan jag återigen gå utan John Wayne-stilen och mår faktiskt bra...Men den hästen skor jag inte igen.

hovslagaren är tydligen känd för att verka för hårt... får man veta nu i efterhand ;/ ... joo man blir irriterad när ens häst har ont. känner mej hjälplös.
jag ska prata med hovslagaren och säga att han it behöver komma nå mer. och joo denna hovslagare är utbildad på skola och har haft egen häst oxå så han borde ju veta hur man gör. han har dessutom verkat för hårt på en grannes häst oxå en gång.
och bara för att it skorna passa så behöver man ju it lämna den andra framhoven overkad så d blir ojämnt! men d ska komma en annan hovslagare imorrn och titta på honom. och ikväll när jag tar in honom så ska jag ställa hoven i såpvatten som vetrinären rådde mej att göra idag. sen är d bara hålla rent och försöka se om d går över. ska ha upp vetrinär för vaccination på ons och då ska hon få titta på honom ;) tack för era svar.

en fråga till är värme ALLTID ett tecken på infektion/inflammation?

och till dej som vars hovslagare slog din häst, så gör man it med nån annans häst klarar man it av nå då ska man it ta på sej de!! och dessutom nog kan man säga till andras hästar men slå dom???? stå på dej och kom ihåg du bestämmer över din häst!
Utbildad på skola?Blev h*n godkänd på sin hovslagarutbildning då?
En hovslagare som inte har egna skor själv och lämnar en ofärdig häst låter väldigt oseriöst.:mad:

Stallgången var fruktsnsvärt smal, det var på alla sätt ett olämpligt stall att sko i överhuvudtaget. Hästägaren verkar skita fullständigt i vad som händer.

.
Men varför skodde du i en sån smal gång då?;) :angel:

Låter livsfarligt.

Grattis till att du klarade familjelyckan,eller grattis till din fru. :D

Nehej en barfota hovslagare där går väl ändå gränsen.;)
:D he he, jag menade förstås att om hovslagaren inte har egna hästskor i lager så tyder det ofta på att hovisen inte har jobbet som yrke,läste ett annat inlägg av trådskaparen där hon fick köpa skor själv.
Riktiga hovslagare brukar ha eget lager,samt inte heller bete sig så klantigt.
Göra fel är en sak,det är mänskligt,men att inte rätta till sitt fel det är oseriöst.
Och taskigt mot hästen.Även mot hästägaren.;)

Att man som jag har hästskor i lager ,betyder inte att jag skor alla hästar.;)
Bäst att va tydlig.:D

Jo jag hade nog för mig att min f.d. hovis hade skor både till sig själv och hästen. Skönt å höra (om man mot förmodan skulle byta bana) att man inte behöver hålla hovisen med skor också.:rofl: :rofl:

hej! jag ser att du egentligen inte fått så mycket råd om vad du ska göra. jag säger bara en sak, SE TILL ATT HOVEN FÅR VÄXA UT LÅNGSAMT IGEN, VERKA DEN SAKTA TILLBAKA TILL NORMALT.
min häst verkades av en annan hovis en gång, och aldeles för hårt, jag sa till min hovis att fixa det vilket han gjorde. 3 månader senare behandlades hon för kotledsinflammationer i båda fram plus hovleden. enda orsaken vi och veterinären kunde komma på var den snabba omvinklingen av hovarna. :eek:
så ta det lugnt och var försiktig med ridningen också, överbelasta inte kotor och leder, använd kylbalsam eller kanske radital på kotorna efter ridning. var uppmärksam på om totton säger ifrån. osv osv osv.
hoppas att det går bra ändå... hör gärna av dig och tala om om det har gått bra eller inte!

:banana: glada bananer från lisa och lillan som nu är pågång igång igen - och det med besked!

Men varför skodde du i en sån smal gång då?;) :angel:

Låter livsfarligt.

Grattis till att du klarade familjelyckan,eller grattis till din fru. :D

Skodde där därför att det var en ny kund. Första och sista...! Ska hälsa den tilltänkta ditt grattis...;-)
Lustigt att det bara är du som kommenterar det här!

Finner det väldigt roande att se hur andra hovslagare försvarar honom :smirk:

Och tänka sig vilken himla kalabalik det hade blivit om det skulle ha varit en hovvårdare som gjorde ett liknanade "misstag" :angel:

Tydligen kan man vara oseriös så länge man bär skyddsnamnet hovslagare :confused:

Skulle aldrig låta människan röra min hästs hovar igen, oavsett vilken "religion" han utgick ifrån. Du gjorde helt rätt enligt mitt tycke.

Do no harm

Mumin

Olyckor händer, det är levande djur vi har att göra med. Skulle inte tillåta någon att slå min häst oavsett men kan förstå att man tappar behärskningen.:eek: Att du klarade av att slå hästen efter olyckan slår mig som lite konstigt dock, trodde män blev ganska oförmögna efter en sån spark :confused::angel:

Mumin

hmmm.... okej om en häst sparkar en där eller ens sparkar en när man skor så tycker jag man måste visa att där går gränsen...
bara man inte tappar det totalt så hästen blir värre nästa gång den skos så d blir en otrevlig upplevelse och inte bara en tillsägelse...
d var ju bra att d gick lyckat och hoppas att du inte fick bestående men :bump:

jasså e du från norrland oxå förresten? vars då? kanske du ska sko min snälla häst då? haha :rofl:

hej! jag ser att du egentligen inte fått så mycket råd om vad du ska göra. jag säger bara en sak, SE TILL ATT HOVEN FÅR VÄXA UT LÅNGSAMT IGEN, VERKA DEN SAKTA TILLBAKA TILL NORMALT.
min häst verkades av en annan hovis en gång, och aldeles för hårt, jag sa till min hovis att fixa det vilket han gjorde. 3 månader senare behandlades hon för kotledsinflammationer i båda fram plus hovleden. enda orsaken vi och veterinären kunde komma på var den snabba omvinklingen av hovarna. :eek:
så ta det lugnt och var försiktig med ridningen också, överbelasta inte kotor och leder, använd kylbalsam eller kanske radital på kotorna efter ridning. var uppmärksam på om totton säger ifrån. osv osv osv.
hoppas att det går bra ändå... hör gärna av dig och tala om om det har gått bra eller inte!

:banana: glada bananer från lisa och lillan som nu är pågång igång igen - och det med besked!

tack för ditt svar...
nu går d såhär, han har blivit lite mindre varm i de benet men har nu belastat d andra istället så d oxå blivit varmt... och dessutom har han haft en senskada där för länge sen och har nu svullit oxå... visst han brukar svälla lite om man rider men aldrig bli varm eller så. så nu har han belastat fel och blivit dålig i båda frambenen! puh ska d aldrig ta slut. jag håller humöret uppe iaf eftersom han inte verkar olycklig och sjuk iaf.. men jag tycker synd om honom. här litar han på mej och så tar jag upp en hovslagare som gör så med honom :(
jajja d e bara hålla ut och vänta imorgon kommer en hovslagare och korrigerar dom andra, hoppas att han kan hjälpa mej...
och jag skrittar bara när jag rider, men nu lär d ju dröja innan jag rider...
ha d bra och skönt att höra att d löste sej för er :banana:

Av nyfikenhet, när anser du att jag som hovslagare får slå din häst?

I detta fallet tyckte jag att det var befogat. Om hästen "slåss" (dvs sparkas eller bits) kan man få slå tillbaka. Tycker inte alls att det var konstigt att du reagerade som du gjorde.

Pratade med min man (hovis) och hans reaktion var "hur :devil: korkad får man bli"? Man lämnar inte en häst halvfärdig! Dessutom får man som hovslagare ALDRIG göra så att "blodvite uppstår". Om du behöver veterinär till hästen går det på hovslagarens ansvarsförsäkring.
Hovslagre är precis som alla andra yrkestitlar. Bara för att man gått en utbildning innebär inte att man är duktig.
Gå in på hovslagarföreningens hemsida och se om du kan hitta ngn på rimligt avstånd, ring och förklara situationen så kanske h*n kan klämma in dig så snart som möjligt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 759
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar