För glad...?

M

Mullan

Har en hund... new founland och bennersennen blandning... han é 8 mån och JÄTTE stor, han blir helt överlycklig när det kommer folk och hälsar på... men alla människor älskar juh inte hundar, var gör man... jag har prövat med att lägga honom ner, säga att människorna som kommer inte får klappa honom innan han har lungnat ner sig, det sissta nu är att jag får stänga in honom i ettt separat rum när det kommer folk... han välter juh folk... allt verkar bara vara förgäves... :confused:
Vad ska jag göra...?

Sv: För glad...?

Stäng inte in honom! Då lär han sig aldrig! Är han på och hoppa så ta tag i honom och sätt honom på golvet igen, samma sak gör gästerna om inte du hinner fram. Få honom att förstå att sitta innebär klapp/godis och beröm.

Min valp är också hoppig, och jag säger "inte hoppa" och drar ner henne på golvet igen. Det fungerar på henne och hon hoppar mindre. Och märker att folk klappar henne i alal fall!

Ja hunden måste lära sig att umgås med folk utan att fara runt som värsta bulldozern, jag har oxå en valp på 6 mån som är överlycklig när människor kommer. Nu börjar det gå bättre med att hon inte hoppar, men hon kissar ner sig, vilket inte är så kul :( och stirrar runt m.m. när det kommer folk på besök, men det är väl bara att kämpa på. :crazy:
Det bästa är att hon får ligga vid mina fötter, då är hon för det mesta lugn.

På hundkursen sa de att man ska sätta hunden ner o smeka den på bringan, det är lugnande.... Prova o se vad som händer...

Mullan skrev:
säga att människorna som kommer inte får klappa honom innan han har lungnat ner sig,

Bjud hem vänner enbart för att träna "hälsa" så att du inte känner dig stressad över att sambons mamma (eller vem det nu må vara) vill komma in, ta av sig skorna och sätta sig. Eller att du blir stressad för att de har fina kläder på sig...

De som sedan kommer som "vanliga gäster"..... Bara en tanke: Du säger väl till dem innan de ens är i närheten av hunden att de inte ska klappa? För annars kan det ju bli att hunden studsar och far och gästerna säger "det gööööör inget" och hinner ge honom en klapp eller två innan du hinner säga åt dem hur de ska göra, och då har han ju redan fått belöning för sitt beteende. Det har han egentligen fått redan med deras tonfall och inbjudande kroppspråk (utan att de petat på honom) om du stått och blåhållt honom under tiden du försökt instruera hur gästerna ska göra.

En annan tanke - bestäm dig för hur du vill att träningen ska gå till! Och stå fast vid det ett tag.... Ibland kanske man är för snar att byta metod när det ena inte funkar på kort tid och hunden kanske behöver att man kämpar på och är lite envis och inte ger sig med det man försöker genomdriva. Är han så glad som du beskriver så kan jag tänka mig att man måste vara envis för att det ska "sitta" och att man kanske måste ha koll på beteendet under lång tid framöver så att han inte lär sig att "hälsa fint" och sedan tar sig "sakta men säkert" större och större friheter tills man är där man började igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 060
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar