För gammalt sto????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare allessa
  • Startdatum Startdatum
A

allessa

är det för sent att betäcka ett sto som är 27 år?
Går det överhuvudtaget, är det minimalt möjligt att det kan gå bra???
Hon är russ och har sånt underbart temperament....
Vad säger ni "fotfolket" och vad säger uppfadarna och hingsthållare??
Skulle ni ta emot ett så pass "gammalt" sto?
Och vet ni någon som skulle ta emot henne?
Ni kan PM:a om ni inte vill bli "påhoppade" här på buke...
Hon brunstar normalt.
Är väldigt fin i hullet, inte ngn nedsänkt rygg, ser väldigt pigg och fräsch ut, rids fortfarande 3-4 dagar i veckan...ser väl ut som 16-17 år...
Tacksam för svar.

Sv: För gammalt sto????

Jag är mycket tveksam till att hon blir dräktig vid den åldern. Speciellt om hon inte fått föl innan eller om det är länge sedan hon hade föl.

Sedan när man betäcker ston som är gamla så måste man också vara medveten om att riskerna ökar med stoets ålder. Dels för kastning och komplikationer. Men också av den anledningen att en häst i den åldern faktiskt kan dö mycket plötsligt även utan att vara dräktig eller föla. Så man måste vara beredd på att riskerna ökar för att man kan bli stående med ett moderlöst föl.
Om man inte får tag i en amma så är det inte billigt att föda upp ett föl på mjölkersättning. Förutom kostnaderna så blir det också väldigt mycket arbete.

Jag skulle inte betäcka. Speciellt inte om hon inte har haft föl de senaste åren.

Ge henne nåra lugna sista år istället för att hon ska behöva "dras" med ett föl på ålderns höst.

Om jag var du så skulle jag leta efter en unghäst eller föl som kanske har hennes blodslinjer istället. Ta kontakt med en seriös russuppfödare så kan de nog hjälpa dej.

Det blir nog både billigare och framförallt mindre riskfyllt.

Om jag vore hingstägare så skulle hon nog inte vara välkommen till mig.

Ta inte risken...även om hon är fräsch för övrigt så finns risken att hjärtat inte orkar med pärsen att föda fram ett föl.

Nej...jag skulle inte ta emot ett sådant sto.

Jag är absolut inte expert, men om mitt sto var 27år gammal så skulle jag inte vilja betäcka henne för hennes egna skull, det är jobbigt att gå dräktig nog för ett mycket yngre sto och sen ta hand om en busig vilde också...

Som andra sagt här så skulle jag välja att avla på ett annat sto, även om jag förstår att du vill ha en avkomma efter just ditt sto...

Lånar din tråd lite..:) Vad är "max" åldern på ett sto som ska betäckas tycker ni? Om stot aldrig haft föl förr. Pratade om det med en tjej idag och hon tyckte att så länge stoet är friskt å piggt så ska de inte va nån fara hur gammal hon än är..Jag tycker helt tvärtom..:)

Jag skulle aldrig utsätta ett så gammalt sto...
Tänk på hästen och inte på er själva för ni vill....

Jag skulle inte ta emot henne till min hingst. Tycker det är för riskabelt. Ingen vet om hon lever i 18 månader till heller. 27 år är en hög ålder på en häst. Vi har en såm är lika gammal men har valt att inte betäcka henne pga åldern.

Jag skulle inte betäcka. Speciellt inte om hon inte har haft föl de senaste åren.

Ge henne nåra lugna sista år istället för att hon ska behöva "dras" med ett föl på ålderns höst.

Om jag var du så skulle jag leta efter en unghäst eller föl som kanske har hennes blodslinjer istället. Ta kontakt med en seriös russuppfödare så kan de nog hjälpa dej.

Det blir nog både billigare och framförallt mindre riskfyllt.

Om jag vore hingstägare så skulle hon nog inte vara välkommen till mig.

Hon ska ju även orka med att busa med fölet och fostra fölet.

Jag frågade en duktig veterinär om detta, ang mitt shettissto som var 31 bast (köpte en liten minihingst som jag ville ha i samma hage som henne och jag ville vara medveten om eventuella konsekvenser utav detta)... Då sa hon att problemet är att FÅ hästen dräktig - men om hon skulle BLI det är naturen så beskaffad att hon också klarar av det fysiskt vad gäller att ge näring till fölet och förlossning å så. Sedan om stoet har svårt med näringsupptag är det hon själv som tar stryk, inte fölet. Och det är ju hästägarens ansvar att tillse med anpassade fodermedel i så fall, ifall det t ex hänger på tändernas status. Men rent generellt är det som så att naturen inte "ställer till" med dräktighet om det inte finns "täckning" för det. Så förstod jag det.

Det blev aldrig några föl, kan jag tillägga. Jag ångrar lite att jag inte prövade ta mitt sto till hingst när hon var 27, för då var hon verkligen urpigg och brunstade tydligt!

Nej, låt henne få va gammeltant! Hon kanske är frisk o kry just nu men vet du hur det ser ut om ett halvår? Nej, njut med henne de här tantåren i stället o utsätt inte henne för sådana risker o påfrestningar!

Jag går emot strömmen och säger "funkar det så funkar det"
Själv är min nu 25 åriga halvblodsmärr hos hingst... Inga problem från hingstägaren och defenitivt inte från min sida, alternativet är bli dräktig eller gå till de evigt gröna (har inte "tid" och "råd" att ha en "sällskapshäst", som dräktig gör hon iaf "nytta")...

Så vill naturen att hon blir dräktig så blir hon det annars så blir det hennes sista sommar....

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 095
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 115
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 675
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka