för gammalt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mejtini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 784
M

mejtini

hej alla avelsmänniskor!

har aldrig varit direkt intresserad av avel för och har därför väldigt dåligt med kunskaper.
har ett fint fräscht sto på 18 år.
hon har aldrig haft föl tidigare. nu undrar jag om det är försent för att betäcka?
ngn som har några bra tips och erfarenheter?
skriv gärna.. TACK :)

Sv: för gammalt sto?

Hej stoägare!
Mitt första tips till dig om du är intresserad av avel är ett rejält besök på biblioteket för att läsa på och sen att vända dig till en seriös och duktig hingsthållare som kan hjälpa dig.
Nu vet ju inte jag vilken ras ditt sto har (det kan faktiskt vara av viss betydelse) men jag har ett 22 årigt arabsto dräktigt som fölade förra året och allt har gått jättebra. :) Vi avlar gärna på våra hästar även om de börjar bli till åren men HELT riskfritt är det faktiskt inte.
Man bör tänka på att det kan vara svårt att få äldre ston dräktiga, särskilt om det inte är avelsston som haft föl innan.
Du bör ha foder av mycket bra kvalitet och ha en bra sammansatt foderstat till ett äldre dräktigt sto. Vi har märkt problem med att hålla stona i bra hull och tappar de för mycket i vikt så står man inte i en rolig situation. När hästen blir äldre ändras också ämnesomsättningen och de kan få problem med att tillgodogöra sig all näring i fodret. Att fodra upp en dräktig äldre häst som blivit mager kan kräva stora insatser så håll koll på vikten!

Hoppas att det går bra för dig och att du får ditt sto dräktigt:rofl:

MVH Therese

det finns mängder av trådar här på avelsforumet som handlar om avel med äldre ston, :idea: använd sökfunktionen eller bläddra litegrann bakåt så lär du hitta fler svar, de flesta orkar nog inte upprepa sina svar i varenda tråd där det frågas = minst en gång i veckan, året runt... :smirk:

Förutom Thereses svar så vill jag nämna det Dr Twink Allen, han driver forskningscentret Fertillity Unit i Newmarket, upprepade ett stort antal gånger när jag var där för ett par år sedan.

När ett sto blir äldre, redan vid 8-10 årsåldern, minskar förmågan att ge ett embryo/föl bra med näring. Den yttre fosterblåsan "fäster sämre" mot livmoderväggen och näringsutbytet sänks avsevärt. Detta kan ske hos ett sto oavsett om hon har haft föl tidigare eller ej. Vanligast är detta dock hos äldre ston eller ston som har eller har haft livmoderinflammation, vilket är något som de flesta har god koll på. Enligt Twink skulle man dock aldrig betäcka ett sto över 18år ... Och att folk överlag alltid borde sluta betäcka sina gamla ston lååångt tidigare.

Personligen har jag sett alla varianter och håller inte riktigt med, även om jag hyser stor respekt och är mycket imponerad av hans kunskaper. Bl.a. haft ett sto som inte var så gammal men alltid gav små, underutvecklade föl oavsett hingstval och ett annat sto var "urgammal" men gav alltid stora och rejäla avkommor.

Ta du reda på så mycket fakta du kan, kontakta en bra hingsthållare/veterinär/seminstation och om stoet är i god kondition, både hull, muskler och psyke så betäck du. :)

Lycka till med beslutet!

/Elin

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 996
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka