Sv: för gammalt sto?
Förutom Thereses svar så vill jag nämna det Dr Twink Allen, han driver forskningscentret Fertillity Unit i Newmarket, upprepade ett stort antal gånger när jag var där för ett par år sedan.
När ett sto blir äldre, redan vid 8-10 årsåldern, minskar förmågan att ge ett embryo/föl bra med näring. Den yttre fosterblåsan "fäster sämre" mot livmoderväggen och näringsutbytet sänks avsevärt. Detta kan ske hos ett sto oavsett om hon har haft föl tidigare eller ej. Vanligast är detta dock hos äldre ston eller ston som har eller har haft livmoderinflammation, vilket är något som de flesta har god koll på. Enligt Twink skulle man dock aldrig betäcka ett sto över 18år ... Och att folk överlag alltid borde sluta betäcka sina gamla ston lååångt tidigare.
Personligen har jag sett alla varianter och håller inte riktigt med, även om jag hyser stor respekt och är mycket imponerad av hans kunskaper. Bl.a. haft ett sto som inte var så gammal men alltid gav små, underutvecklade föl oavsett hingstval och ett annat sto var "urgammal" men gav alltid stora och rejäla avkommor.
Ta du reda på så mycket fakta du kan, kontakta en bra hingsthållare/veterinär/seminstation och om stoet är i god kondition, både hull, muskler och psyke så betäck du.
Lycka till med beslutet!
/Elin