för gammal?

T

tintin_

hej
har fått börja rida en häst åt en dam, han är mellan runt 24-26 år gammal. Hur mycket orkar han med? Han är i hyfsad kondition men har inte blivit regelbundet riden på ca 3år....
Vad kan jag göra med honom utan att riskera något?
Bara turer i skogen?
Lättare hoppning?
Osv?

Sv: för gammal?

Vad säger damen själv att du får göra? Jag vill inte gärna säga, att självklart kan du hopap lite små kryss, klättra i backar och rida låna skogsturer i hög fart, om ägaren gärna vill ha lite restriktioner.

Utan jag tycker att du ska höra med damen först, om vad hon kan tycka vara lämpligt.

Hur menar du hyfsad kondition, men inte regelbundet riden på tre år... Det låter lite motsägelsefullt.

hon har inte sagt annat än att jag får rida honom som jag vill, men att jag ska ta det lungt...

Fråga henne då om hon tycker att bommar och lite lättare hoppning, räknas som lugnt om det är det du undrar över.

Vi på forumet kan inte bestämma vad som kan anses vara lugnt, för en häst som inte är regelbundet riden på tre år, men i "hyfsad kondition".

Alltså det här med gamla hästar är lite klurigt. Jag rider själv en otroligt fräsh 26åring. Han har varit igång hela livet, har fortfarande väldigt bra kondis och är välmusklad, rids i princip varje dag. Han går både dressyr och ute och hoppar enstaka hinder nån gång ibland.

Så till saken. Trots att hästen är så fräsh och välmusklad hoppar han inte mer än några småsprång per tillfälle, jobbas inte över bommar mer än nån gång ibland på träning och försiktigt, och han ska inte gå regelbundet i branta backar. Av den enkla anledningen "better safe than sorry". Han är glad och trivs med det han får göra och då får det räcka.

Det jag framförallt skulle oroa mig över med en gammal häst som inte är regelbundet riden på så länge är inte konditionen, utan musklerna. Sist jag red hade hästen inte gått på två dagar och det kändes omedelbart, skritten var markant kortare än vanligt. Efter lång framskrittning och försiktig uppvärmning var han helt som vanligt igen. Man får helt enkelt ta dem som de är och vara glad för det man får.

Dessutom finns egentligen ingen utom hästen/folk som känner hästen som kan tala om för dig vad som fungerar eller inte. 24 år är en lång tid, det är svårt för utomstående att veta hur mkt skada hästen har tagit under årens lopp. Det kan till och med vara svårt för ägaren eftersom olika hästar klarar saker olika bra beroende på exteriör, miljö, träning mm mm.

Det här är en 26åring i god kondition. Jag skulle inte våga pressa honom nånstans för går det fel är det slut sen. Som ägaren sa: "Han har gjort sitt, nu ska han bara ha kul". Är du bara uppmärksam på hästens signaler och lyssnar på hästägaren blir det nog bra :)
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_22/20040000-20049999/640x480/20046596.jpg

Kompisens häst som är 26 år, rids 4-5 dagar i veckan, skogsridning med lugna galopper, något litet skutt då och då, samt ridskolelektion med husse på ryggen VARJE lördag, vilket innefattar hoppning var femte lördag. Men han har gått regelbundet i alla år, med avbrott för lite olika konvalescenser.

Min dam är 24 år, jag köpte henne som 17-åring och då hade hon skrotat i en hage i stort sett 5-7 år, sista två åren ridits ut rakt ut i skogen två gånger... Idag är hon och jag i full gång och jag rider, eller arbetar vid hand 5-7/dagar i veckan. Då jag inte får hoppa, brukar jag "låna in" en ryttare då och då. Min dam älskar nämligen att hoppa.

Så om du LÅNGSAMT stärker konditionen med långa, lugna skogspromenader och sedan även lägger in dressyrarbete, kommer du att ha mycket roligt med "din häst". Men A och O är fortfarande att tala med hästens ägare, så du vet om hästen haft skador och annat i sin historia som du måste ta hänsyn till.

En häst behöver inte vara för gammal när den är 25, men en häst kan likaväl vara för gammal när den är 12. Det beror helt och hållet på dess historik, vad den har gjort förut och hur den har mått.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar