För gammal för parning???

lakrits

Trådstartare
När är det för sent att para en tik som aldrig fått valpar förut?
En tik som är 5-6 år gammal, är det för gammalt?

Sv: För gammal för parning???

Jag skulle aldrig komma på tanken att para en tik första gången senare än 3-3 1/2 år. Det är dock lite rasberoende, men har hunden hunnit bli 5 år finns det ingen anledning att riskera hennes hälsa oavsett ras.

Mvh,
Duvan

Men är det ok att para en gång säg vid 2 års ålder, och sedan nästa gång vid 6 års ålder? Jag tänker på hästar, där betäcker man ju ofta treåringen för att sen låta henne göra karriär, och så småningom gå tillbaks till avelsboxen tio år senare. *nyfiken*

Om det inte var några problem med den första kullen, och tiken är i god kondition finns det inget som hindrar. Man bör dock tänka på att det skiljer mellan olika raser. Raser med en medellivslängd på under 10 år är rätt gamla vid 6 år, så där bör man tänka sig för.

Oavsett vad det står i regelverket är inte alla hundar klara att bli mammor vid andra löpet, det är faktiskt mer regel än undantag att de är för omogna psykiskt då. Lika är det åt andra hållet, bara för att tiken har haft valpar tidigare behöver den vid 5 års ålder inte vara i kondition att få en kull till. SKK's regler skall ses som minimi krav, sedan är det individens väl och ve man måste ta hänsyn till.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden