för busig häst!

Sv: för busig häst!

Geisli skrev:
Lokkur å Geisli blev ju kastrerade samtidigt, så det borde ju vi hört om det misslyckats på nåt vis, tycker jag.´

Men det där med pappan, (Hlynur från Stenholmen, är det va?) låter lite intressant. Med tanke på att Din och Min häst har samma uppväxt tills de var 2,5 år och Min häst är världens snällaste mot alla andra hästar. Han kan hota med bakbenen men laddar aldrig en ordentlig spark mot någon annan häst. Mig skulle han aldrig komma på tanken att sparka, eller ens trampa för den delen, men det tror jag inte Lokkur heller tänker sig. Eller hur? Min är efter Alsvinnur från Stora Öllstorp. De är överhuvudtaget inte släkt med varann.

Vad gör man om hästen är genetiskt betingad att vara elak mot andra hästar? Eller är det så att de behöver regera? Sätt honom med ranglåga indiver. Eller plågar han dem ändå, månntro? Man vet ju inte förrän man prövat. Men låt bli havren!! Den här hästen ska ni ha på konstant tillsats av bromsolja!! ;)

Ja hlynur ja, ja har ju pratat med en som ahr lokkurs halv syster och hon är ockås ganska brötig värre än Lokkur, och där han var på tillridningen i vara så avr hans halv bror där, och den hästen var MYCKET värre än Lokkur, ägarna fick skänka bort han för ingen ville köpa han=/ så de borde ju vara ngt sånt, men de är bara en gissning. Ja klapphingst är han ju inte, men beter sig som en. ja detta är ett mysterium. Men ja, mamma ska sätta ut en annons på honom idag=( så vi får se vad som händer, och hoppas han kommer till en flock som han kan finna sitt rätta jag, för nu hittar vi ingen plats där ngn vill ha honom+ att vi har ju Lite också, så då ska man få plats med 2 hästar i ett nytt stall. Och ja vill inte att Lite ska komma i mellan detta heller, han är ju min ögonsten=) Så man får verkligen hoppas på de bästa ialf! Nej han äter ingeting över huvudatget nu=/ förutom hö och morötter då, så får han 2dl basic efter ridning, de är allt.

Geisli skrev:
Tror inte Geisli gick där längre än Lokkur, för A tog dem därifrån pga att de inte fick tillräckligt med bete. Men jag är inte säker på den saken, hon kanske sålde Lokkur innan? Hos tränaren var jag och A och hälsade på. Då gick han med flera andra. Men vad vet jag? Strunt samma. Jag tror problemet ligger i att det är två konkurrerande valacker på för lika rangnivå i en flock med ston. En valack + ston brukar gå bra (Lite, shettisvalacken, räknas inte då han inte konkurrerar). Fler valacker + ston kan gå bra OM rangen valackerna emellan är tydlig. I det här fallet så har Funi inte tillräcklig pondus, men ger heller inte efter för Lokkurs försök att ta över. Därför den eviga kampen. En av dem måste bort, innan de tar kål på varann. Eller menar du att Lokkur även ger sig på stona? DÅ kan vi ha med en annan problematik att göra, kanske. Men jag TROR inte Lokkur har en så snedvriden uppväxt att han inte kan flockens regler. Han måste bara hitta "sin" flock där han är säker på sin plats.

Jag tror inte att Lokkurs beteende har varit orsak till att fd ägarna har sålt honom. De har angett andra skäl, eller haft andra skäl man kan lätt gissa sig till. Tycker inte att det vore nåt att "skämmas för" om skälet varit bråk i flocken, så det borde vi fått höra. I o m att kontakten inte varit spekulativ, utan bara vänligt intresserad - från uppfödarens sida.

Ja han ger sig på stona ockås, men inte på samma sätt, när de är matdags så jagar han dom i väg oså, men han skadar dom ju inte på de sättet, och Lite rör han inte heller bara jagar lite iväg, för han ses ju som bebisen i hagen efter Dottla åkte.! Ja 1 måste ju bort från flocken och de blir ju Lokkur pga av att de är han som gör alla skador.

Saga skrev:
Vem är han efter då?
Mitt sto är också lite sådär om någon "sätter emot", som tur är gör ingen det så hon är högst i rang nu. När hon växte upp gick hon i en mycket större flock och då gick hon ner väldigt mycket i vikt för hon bråkade hela tiden om rang.
Hlynur från Stenholmen, heter hans pappa. Ja de kan ju vara de att han försöker ta över, över den andra valacken. Men det ska ju ändå inte gå över styr.

Det är kanske så att de är väldigt lika i rang, men att Lokkur är precis under den andra och försöker ta sig upp i rang.

Inte samma härstamning som mitt sto, hon är efter Atli

Lokkur skrev:
Ja hlynur ja, ja har ju pratat med en som ahr lokkurs halv syster och hon är ockås ganska brötig värre än Lokkur, och där han var på tillridningen i vara så avr hans halv bror där, och den hästen var MYCKET värre än Lokkur, ägarna fick skänka bort han för ingen ville köpa han=/ så de borde ju vara ngt sånt, men de är bara en gissning. Ja klapphingst är han ju inte, men beter sig som en. ja detta är ett mysterium. Men ja, mamma ska sätta ut en annons på honom idag=( så vi får se vad som händer, och hoppas han kommer till en flock som han kan finna sitt rätta jag, för nu hittar vi ingen plats där ngn vill ha honom+ att vi har ju Lite också, så då ska man få plats med 2 hästar i ett nytt stall. Och ja vill inte att Lite ska komma i mellan detta heller, han är ju min ögonsten=) Så man får verkligen hoppas på de bästa ialf! Nej han äter ingeting över huvudatget nu=/ förutom hö och morötter då, så får han 2dl basic efter ridning, de är allt.

Hjälp, att Hlynur nedärvt ett sådan katastrofalt lynne! "Tur" att han gick bort tidigt då, så han inte hann användas mer i aveln! Sådana hästar blir ju nästan dömda att gå själva, om de inte hittar en flock där de kan bete sig ordentligt. Ingen vill ju ha sin häst ihop med en som är född marodör... Vore intressant att veta vad som rör sig i Lokkurs huvud och känsloliv. Han är ju så mysig för övrigt...

Geisli skrev:
Hjälp, att Hlynur nedärvt ett sådan katastrofalt lynne! "Tur" att han gick bort tidigt då, så han inte hann användas mer i aveln! Sådana hästar blir ju nästan dömda att gå själva, om de inte hittar en flock där de kan bete sig ordentligt. Ingen vill ju ha sin häst ihop med en som är född marodör... Vore intressant att veta vad som rör sig i Lokkurs huvud och känsloliv. Han är ju så mysig för övrigt...

Ja de har ju sagt att han har sådant bra lynne osv, men de har ju Lokkur ialf förutom när de gäller de här med hagen. Jo de undrar ja väldigt mycket. ja önskar att han kunde säga varför han gjorde såhär:confused:

Lokkur skrev:
Ja de har ju sagt att han har sådant bra lynne osv, men de har ju Lokkur ialf förutom när de gäller de här med hagen. Jo de undrar ja väldigt mycket. ja önskar att han kunde säga varför han gjorde såhär:confused:

Ja, i allt annat verkar ju Lokkur vara en riktig goding! Så söt å go! Träffade honom igår och morsade lite på honom... :love:

Geisli skrev:
Ja, i allt annat verkar ju Lokkur vara en riktig goding! Så söt å go! Träffade honom igår och morsade lite på honom... :love:
Men nu har vi hittat en lösning. Han går med Lönneryds (hur de nu stavas):rofl: hästar nu:D Tydligen funkar de att bara gå emd ston. Hna trivs väl då heehe, men dom två stona är VÄLDIGT bestämda och lite ledar ston så dom har visat Lokkur redan nu vem som bestämmer + att dom kasnke kan uppfostra honom lite så om 1 år kan gå emd dom andra:banana:

Vad roligt att allt löst sig utan att behöva sälja hästen. Lycka till även i fortsättningen.

Lokkur skrev:
Men nu har vi hittat en lösning. Han går med Lönneryds (hur de nu stavas):rofl: hästar nu:D Tydligen funkar de att bara gå emd ston. Hna trivs väl då heehe, men dom två stona är VÄLDIGT bestämda och lite ledar ston så dom har visat Lokkur redan nu vem som bestämmer + att dom kasnke kan uppfostra honom lite så om 1 år kan gå emd dom andra:banana:

Så bra! :) Men inte säkert att han kan gå med de andra om ett år för det, så länge den andra valacken är kvar. Rangstyrkan kan ändå vara samma (för lika dem emellan) och samma kamp utspelar sig. Ska ni flytta in i det stallet också till hösten? Blir ju annars besvärligt med in och utsläpp för A. Lösningen är ju perfekt, det är ju stallet intill, för er läsare som inte vet hur det hänger ihop... ;)

(Bra att du inte kan stava deras namn, tycker inte man ska skriva ut människors namn på nätet utan deras medgivande. Tänk på det i fortsättningen.)

Geisli skrev:
Så bra! :) Men inte säkert att han kan gå med de andra om ett år för det, så länge den andra valacken är kvar. Rangstyrkan kan ändå vara samma (för lika dem emellan) och samma kamp utspelar sig. Ska ni flytta in i det stallet också till hösten? Blir ju annars besvärligt med in och utsläpp för A. Lösningen är ju perfekt, det är ju stallet intill, för er läsare som inte vet hur det hänger ihop... ;)

(Bra att du inte kan stava deras namn, tycker inte man ska skriva ut människors namn på nätet utan deras medgivande. Tänk på det i fortsättningen.)

Det trodde han vi prata med ialf men de återstår att se. Nej de vet ja inte om vi ska göra. Han vi prata med tyckte vi kunde skicka i väg lokkur i ca 5 månader på unghäst "bete" så han får vara lite i fred osv vet inte riktigt vad han sa men han todde de skulle bli mycket bättre efter detta, eftersom han sa ju att detta var denna hästens beteende i hagen och de finns inget att göra åt, men han kommer mogna och börja förstå bättre senare. Så ja tror vi kommer att göra så.

Låter bra, ge han en ordentlig semester så han får hitta sig själv och komma tillbaka med nya krafter och förhoppningsvis större mognad och harmoni...

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 423
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar