för busig häst!

Lokkur

Trådstartare
Hej! Ja har en 6 åring och han är lite eller ja väldigt barnslig och busig av sig, och han är väldigt bra kompis med en annan islandshäst som är 15 år och dom busar, men min häst vet inte riktigt när han ska sluta busa utan då går de för långt, den andra hästen blir lite grinig och säger ifrån, och då blir busandet tilll väldigt allvarlig slagsmål, än så länge har dom inte fått några allvarliga skador, men den andra hästen får stora sår i ansiktet och på benen=/ och ja rider honom 6 gånger i veckan i över 1 timma, men ändå finns denna energi kvar. Nu dom sista dagarna har ja fått ställa han i en annan hage med min shettis, men så kan ja inte ha de varje dag, för den hagen är egentligen en sjukhage så den är absolute inte stor nog, nu har ja tänkt på att skicka han till ett ställe som andra hästar kan sätta han på plats, men det är ju inte gratis de precis, men hellre det än att sälja honom för de alternativet finns inte. Men att skicka i väg honom är liksom en sista utväg, så ja tänkte kolla om någon här har haft ungefär likadana problem och kan säga hur ni hantera det? eller om någon annan vet några tips? Skulle vara jätte snällt
hade bra hej:rofl:

Sv: för busig häst!

Har det pågått länge?
Ibland kan det ta flera månader innan de slutar bråka. Det bästa brukar vara att låta dem bråka klart.
Foder? Vad ger du honom?
Vissa blir pigga och nästan tokiga av havre. Tänk på att havre finns i många sammansatta foder såsom Hippo.
När mitt sto var så att rida. Började jag ge havre då blev hon lugnare. Alla reagerar olika.

Saga skrev:
Har det pågått länge?
Ibland kan det ta flera månader innan de slutar bråka. Det bästa brukar vara att låta dem bråka klart.
Foder? Vad ger du honom?
Vissa blir pigga och nästan tokiga av havre. Tänk på att havre finns i många sammansatta foder såsom Hippo.
När mitt sto var så att rida. Började jag ge havre då blev hon lugnare. Alla reagerar olika.

Njaa ibörjan när han kom till stallet för ca 1 ½ år sedan, bråkade dom ständigt, men sen blev de nästan ingeting utan bara bus, sen plötsligt i sommarhagen i sommras rökdom ihop, för först trodde ja at dom bråkade för att de var för trångt utrymme, men de var de ju inte, och nu dom senaste veckorna har dom bråkat, dom här dagarna har min häst bara jagad skiten ur den andra hästen. Ja ger han hippo basic och de är ju havre i den, men ja ger ju honom havre också, men då kanske ja ska ge honom bara några gånger i veckan havre?

Jag tycker det låter ungefær som min uppfødning Trausti då han var
ung. Jag sålde honom till en som bara hade en 8 årig lugnare vallack
och han kørde før hårt med den, precis som din. Dom fick rådet att
skaffa ett sto också, och eftersom dom hade småbarn så blev det
ett shettissto. Den lilla damen tog ledningen och faktiskt så blev
Trausti betydligt mer sansad.
Jag tycker øverhuvudtaget inte din hæst behøver någon havre alls.
Om du har analyserat grovfoder med bra proteinhalt så ræcker det
med næstan bara det. Jag anvænder en pellets som heter Hippo alfa
morøtter och mineraler. På Island anvænder de flesta inget kraftfoder. Deras græs ær av høg kvalitet och av det blir det hø och
høsilage. Vårat svenska dito behøver inte vara sæmre, men som sagt
analysen visar det.

Jag tycker det låter som överskottsenergi på grund av maten.

Börja med att dra ner på kraftfodret. Ger du Hippo Basic behöver du inte ge havre alls. Märker du lite skillnad men han inte blir helt bra, byt då helt och ge honom betfor och korn. Då brukar det ge sig.

Det kan ta ett tag innan de reagerar på bytet så var vaksam och bli inte bessviken om du inte ser någon skillnad på ett tag. Har för mig att jag läst att havren verkar 3-5 efter intag.

Lycka till!

Varför så mycket havre?
Jag tror aldrig att vi kan rida våra hästar trötta, de vet hur de ska spara på energin (för att alltid kunna fly) och i ditt fall får ju hästen JÄTTEmycket energi.

Du kan ju testa att gå över till tex en havrefri müsli och lägga korn till istället för havre. Det är en början.

Sen tycker jag inte att du ska ställa hästen i en annan hage, det är ett vanligt fel som många gör - går i mellan sina hästar - det drar bara ut på bråket. Kanske är det så att din häst blivit lite varm i kläderna och tycker att det är dags för den gamle att lämna över tronen till honom? Han försöker kanske klättra i rang.

Om de "bara" busar är det ju bra, det är ju träning i sig. :)

Hejhej Lokkur!

För det första så har ni ett kanonhö, mig veterligen. Vad har ni - 50 - 60 smrp per kg? Och när dessa överskottsenergi problem finns skulle jag genast ta bort havren. Har ni gett havre hela tiden? Och varför ger ni Basic? Täcker inte höet egentligen hela hans behov? Det andra ger bara en massa extra energi, vilket uppenbarligen han INTE behöver. Vill du ge honom mer protein så ge honom Lucernpellets möjligtvis, det brukar vara mindre "krut" i det, samt är mindre skadligt om det blir för mkt protein i foderstaten. Och möjligen lite mineraler om värdena inte täcks. Ni har ju analys på höt, bara att räkna. Hacka lite morötter om ni vill ha skrammel i krubban.

Skulle jag äga den andra hästen som råkar ut för allt stryk hade jag inte tigit stilla så här länge utan blivit fullständigt rabiat! Det finns hästar som skadats så illa i hagen att man fått ta bort dem, SÄRSKILT som att dessa ju har bakskor på! Hujeda mig! Och när hagarna är så små, så finns ingen stans att ta vägen. Fullständigt livsfarligt, om du frågar mig. :eek:

Lycka till! :bow:

Saga skrev:
Hur går det?

Har du tagit bort havren?
Har du märkt någon skillnad?

Hej Ja ja har tagit bort havren och de har inte blivit bättre, och nu får han bara hö men de blir inte bättre de heller, häromdan sparka han sönder totalt hästens läpp så han fick antibiotika och sånt, så nu går han med min shettis hela dagarna i en rast hage, och han beter sig såhär med alla hästarna, och de är inget hästliv för honom att gå i den lilla hagen och speciellt inte för min shettis heller=/ och ja tror inte de hjälper om vi flyttar till ett annat stall för då beter han sig likadant då också tror ja, för när han alltid på dom ställerna han har varit på innan fått gått med bara 1 häst, så han ahr aldrig lärt sig vara 1 i flocken om ja säher så, han tror fortfarmade han är de lilla fölet som kan göra vad han vill utan att bli tillsagd, och vet inte riktigt när han ska sluta osv, så nu kommer vi sätta ut en annons på honom :( för hon som äger stallet vill inte ha kvar honom, vilket är helt förståligt, men ja vill verkligen inte sälja honom. Men ja villl ju inte heller att han ska skada andras hästar. Så ja tror kasnke de blir bäst såhär? eller vad tycker du?

Geisli skrev:
Hejhej Lokkur!

För det första så har ni ett kanonhö, mig veterligen. Vad har ni - 50 - 60 smrp per kg? Och när dessa överskottsenergi problem finns skulle jag genast ta bort havren. Har ni gett havre hela tiden? Och varför ger ni Basic? Täcker inte höet egentligen hela hans behov? Det andra ger bara en massa extra energi, vilket uppenbarligen han INTE behöver. Vill du ge honom mer protein så ge honom Lucernpellets möjligtvis, det brukar vara mindre "krut" i det, samt är mindre skadligt om det blir för mkt protein i foderstaten. Och möjligen lite mineraler om värdena inte täcks. Ni har ju analys på höt, bara att räkna. Hacka lite morötter om ni vill ha skrammel i krubban.

Skulle jag äga den andra hästen som råkar ut för allt stryk hade jag inte tigit stilla så här länge utan blivit fullständigt rabiat! Det finns hästar som skadats så illa i hagen att man fått ta bort dem, SÄRSKILT som att dessa ju har bakskor på! Hujeda mig! Och när hagarna är så små, så finns ingen stans att ta vägen. Fullständigt livsfarligt, om du frågar mig. :eek:

Lycka till! :bow:

Nej men vi har slutat med kraftfodret och de hjälper inte heller,=/

marijaa skrev:
Varför så mycket havre?
Jag tror aldrig att vi kan rida våra hästar trötta, de vet hur de ska spara på energin (för att alltid kunna fly) och i ditt fall får ju hästen JÄTTEmycket energi.

Du kan ju testa att gå över till tex en havrefri müsli och lägga korn till istället för havre. Det är en början.

Sen tycker jag inte att du ska ställa hästen i en annan hage, det är ett vanligt fel som många gör - går i mellan sina hästar - det drar bara ut på bråket. Kanske är det så att din häst blivit lite varm i kläderna och tycker att det är dags för den gamle att lämna över tronen till honom? Han försöker kanske klättra i rang.

Om de "bara" busar är det ju bra, det är ju träning i sig. :)

Ja de tyckte ja var fel i början att dom sära på dom=/ men nu MÅSTE vi verkligen göra de, för han skadar dom andra hästarna allvarligt nu. den ene hästen är starkare än honom och är ca 14-15 år bara. Men han ahr bara gått med en häst i hela sitt liv tills ja köpte honom, och då tror han väl fortfarnade att han kan göra vad han vill eftersom ingen ahr uppfostrat honom.!

Men hur beter han sej när han går med shettisen då?
Du har inte möjlighet att ha dom i en större hage tillsammans eller att han kan gå ensam? Jag vet, det är inget hästliv för en häst att vara ensam, men du kanske kan ha det så tills du kommer på en lösning? Byta stall kanske. Tycker det verkar lite knasigt att sälja för att stallägaren inte vill ha honom där.:crazy: Om du tycker om honom o han funkar för övrigt så måste det ju gå att lösa på annat sätt.

Han är inte klapphingst då?

Låter jättetråkigt.

Finns det ingen möjlighet för honom att gå helt själv med de andra i hagen brevid så att han ser dem hela tiden?

Är han snäll mot shettisen? I så fall kan ju de stå tillsammans och få en större hage.

Lycka till!

Lokkur skrev:
Hej Ja ja har tagit bort havren och de har inte blivit bättre, och nu får han bara hö men de blir inte bättre de heller, häromdan sparka han sönder totalt hästens läpp så han fick antibiotika och sånt, så nu går han med min shettis hela dagarna i en rast hage, och han beter sig såhär med alla hästarna, och de är inget hästliv för honom att gå i den lilla hagen och speciellt inte för min shettis heller=/ och ja tror inte de hjälper om vi flyttar till ett annat stall för då beter han sig likadant då också tror ja, för när han alltid på dom ställerna han har varit på innan fått gått med bara 1 häst, så han ahr aldrig lärt sig vara 1 i flocken om ja säher så, han tror fortfarmade han är de lilla fölet som kan göra vad han vill utan att bli tillsagd, och vet inte riktigt när han ska sluta osv, så nu kommer vi sätta ut en annons på honom :( för hon som äger stallet vill inte ha kvar honom, vilket är helt förståligt, men ja vill verkligen inte sälja honom. Men ja villl ju inte heller att han ska skada andras hästar. Så ja tror kasnke de blir bäst såhär? eller vad tycker du?

Usch vad tråkigt! Men att han gått med bara en häst innan stämmer ju inte. Min och din häst växte upp i hop tills de var 2,5 år. Första året var det ca 5 hästar i flocken. Sedan fick de gå med en hingstflock en tid. Sedan flyttade de igen och gick med varann plus minst en och till sist kanske 3 till. När Lokkur var tre år kom han till en flock islänningar. Sedan sändes han till inridning hos en tränare. Ägaren som hade honom senast innan er hade honom ensam med en till under kanske ett halvår medan han inte jobbades så mkt, ingen ridning, pga graviditet. Men det är enda gången han gått med så få som en. Så jag tror inte på den förklaringen.

Undrar varför det gått så snett. Det har ju börjat sista 1,5 åren, för uppfödaren höll ju kontakt med alla hans tidigare ägare, och ingen av dem har klagat på hans beteende.

Oavsett förklaring så är det ju helt oacceptabelt med den situation som uppstått. Han behöver nog stora hagar, och inga kompisar som är för lika i rang. Det är då dessa eviga kamper utbryter, är min erfarenhet. Han behöver hitta sin egen plats i flocken, och känna sig trygg med den. Och sedan få stanna där. Han har flyttat mkt i sitt unga liv.

Geisli skrev:
Usch vad tråkigt! Men att han gått med bara en häst innan stämmer ju inte. Min och din häst växte upp i hop tills de var 2,5 år. Första året var det ca 5 hästar i flocken. Sedan fick de gå med en hingstflock en tid. Sedan flyttade de igen och gick med varann plus minst en och till sist kanske 3 till. När Lokkur var tre år kom han till en flock islänningar. Sedan sändes han till inridning hos en tränare. Ägaren som hade honom senast innan er hade honom ensam med en till under kanske ett halvår medan han inte jobbades så mkt, ingen ridning, pga graviditet. Men det är enda gången han gått med så få som en. Så jag tror inte på den förklaringen.

Undrar varför det gått så snett. Det har ju börjat sista 1,5 åren, för uppfödaren höll ju kontakt med alla hans tidigare ägare, och ingen av dem har klagat på hans beteende.

Oavsett förklaring så är det ju helt oacceptabelt med den situation som uppstått. Han behöver nog stora hagar, och inga kompisar som är för lika i rang. Det är då dessa eviga kamper utbryter, är min erfarenhet. Han behöver hitta sin egen plats i flocken, och känna sig trygg med den. Och sedan få stanna där. Han har flyttat mkt i sitt unga liv.

Nej när dom gick i hingstflock gick väl geisli längre där än Lokkur, och när han avr hos tränare gick han bara emd 1 häst, och han fick aldrig lära sig hur man ska bete sig i en flock! Jo ja tror ju att han ahr flyttat så mycket pga av detta, =/ Och Anita vill ju inte att han ska vara kvar där, de funkar inte. och ulla vägrar låta Lokkur gå tillsammans med Funi, och de förstår jag, men jag vill ju absolute inte sälja honom=(

Senast ändrad:

Saga skrev:
Låter jättetråkigt.

Finns det ingen möjlighet för honom att gå helt själv med de andra i hagen brevid så att han ser dem hela tiden?

Är han snäll mot shettisen? I så fall kan ju de stå tillsammans och få en större hage.

Lycka till!

ja de är ju de=/ de finns bara en jätte liten rast hage brevid vinterhagen, och snart ska dom få komma ut i en annan hage för att vänja sig vid gräset, och då ser han dom inte, och sen är de sommarhagen, men han måste ju ockås få komma ut och springa på gröna ängar tycker ja. Jo han är snäll mot shettis ÄN så länge, men ha jagar honom ganska ofta, och den shettisen är min ögonsten, och han ÄLSKAR sommar gräset och vill inte att han ska få de sämre för min andra häst inte kan behärska sig.

Nikki o Fabian skrev:
Men hur beter han sej när han går med shettisen då?
Du har inte möjlighet att ha dom i en större hage tillsammans eller att han kan gå ensam? Jag vet, det är inget hästliv för en häst att vara ensam, men du kanske kan ha det så tills du kommer på en lösning? Byta stall kanske. Tycker det verkar lite knasigt att sälja för att stallägaren inte vill ha honom där.:crazy: Om du tycker om honom o han funkar för övrigt så måste det ju gå att lösa på annat sätt.

Han är inte klapphingst då?

nej de finns tyvärr inte andra hagar brevid. han är ju snällare mot shettisen än dom andra islandshästarna ialf, men han är ändå inte snäll mot honom. Han beter sig likadant även om vi byter stall tyvärr=/ Ja, men han skadar ju dom andras hästar, och de är ju vi som får stå för vetrinär kostnaden, och dom andra vill inte att han ska gå med dom andra heller, och de blir ju inget hästliv för honom att gå utan andra hästar och inte får komma ut i sommarhagen=( och han ahr blivit såld många gånger och ja tror de är för att han inte kan gå emd andra hästar. han beter ju sig som en klapphingst, men vi ahr kännt efter och han är valack. men han kan vara lite hingstig, Men ja ahr forskat lite nu om hans pappas avkommor, så har alla nästan alla varit sånna hära, tom stona också kan vara "elaka" i hagen! SÅ ja vet inte om de kan ha med de och göra också?

Lokkur skrev:
Men ja ahr forskat lite nu om hans pappas avkommor, så har alla nästan alla varit sånna hära, tom stona också kan vara "elaka" i hagen! SÅ ja vet inte om de kan ha med de och göra också?

Vem är han efter då?
Mitt sto är också lite sådär om någon "sätter emot", som tur är gör ingen det så hon är högst i rang nu. När hon växte upp gick hon i en mycket större flock och då gick hon ner väldigt mycket i vikt för hon bråkade hela tiden om rang.

Lokkur skrev:
Nej när dom gick i hingstflock gick väl geisli längre där än Lokkur, och när han avr hos tränare gick han bara emd 1 häst, och han fick aldrig lära sig hur man ska bete sig i en flock! Jo ja tror ju att han ahr flyttat så mycket pga av detta, =/ Och Anita vill ju inte att han ska vara kvar där, de funkar inte. och ulla vägrar låta Lokkur gå tillsammans med Funi, och de förstår jag, men jag vill ju absolute inte sälja honom=(

Tror inte Geisli gick där längre än Lokkur, för A tog dem därifrån pga att de inte fick tillräckligt med bete. Men jag är inte säker på den saken, hon kanske sålde Lokkur innan? Hos tränaren var jag och A och hälsade på. Då gick han med flera andra. Men vad vet jag? Strunt samma. Jag tror problemet ligger i att det är två konkurrerande valacker på för lika rangnivå i en flock med ston. En valack + ston brukar gå bra (Lite, shettisvalacken, räknas inte då han inte konkurrerar). Fler valacker + ston kan gå bra OM rangen valackerna emellan är tydlig. I det här fallet så har Funi inte tillräcklig pondus, men ger heller inte efter för Lokkurs försök att ta över. Därför den eviga kampen. En av dem måste bort, innan de tar kål på varann. Eller menar du att Lokkur även ger sig på stona? DÅ kan vi ha med en annan problematik att göra, kanske. Men jag TROR inte Lokkur har en så snedvriden uppväxt att han inte kan flockens regler. Han måste bara hitta "sin" flock där han är säker på sin plats.

Jag tror inte att Lokkurs beteende har varit orsak till att fd ägarna har sålt honom. De har angett andra skäl, eller haft andra skäl man kan lätt gissa sig till. Tycker inte att det vore nåt att "skämmas för" om skälet varit bråk i flocken, så det borde vi fått höra. I o m att kontakten inte varit spekulativ, utan bara vänligt intresserad - från uppfödarens sida.

Senast ändrad av en moderator:

Lokkur skrev:
han beter ju sig som en klapphingst, men vi ahr kännt efter och han är valack. men han kan vara lite hingstig, Men ja ahr forskat lite nu om hans pappas avkommor, så har alla nästan alla varit sånna hära, tom stona också kan vara "elaka" i hagen! SÅ ja vet inte om de kan ha med de och göra också?

Lokkur å Geisli blev ju kastrerade samtidigt, så det borde ju vi hört om det misslyckats på nåt vis, tycker jag.´

Men det där med pappan, (Hlynur från Stenholmen, är det va?) låter lite intressant. Med tanke på att Din och Min häst har samma uppväxt tills de var 2,5 år och Min häst är världens snällaste mot alla andra hästar. Han kan hota med bakbenen men laddar aldrig en ordentlig spark mot någon annan häst. Mig skulle han aldrig komma på tanken att sparka, eller ens trampa för den delen, men det tror jag inte Lokkur heller tänker sig. Eller hur? Min är efter Alsvinnur från Stora Öllstorp. De är överhuvudtaget inte släkt med varann.

Vad gör man om hästen är genetiskt betingad att vara elak mot andra hästar? Eller är det så att de behöver regera? Sätt honom med ranglåga indiver. Eller plågar han dem ändå, månntro? Man vet ju inte förrän man prövat. Men låt bli havren!! Den här hästen ska ni ha på konstant tillsats av bromsolja!! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 423
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar