För breda bett?

S

Stopek

Min veterinär har instruerat mig om mycket smalare bett. Hon menar att man på senare tid forskat fram att hästar skall ha mycket smalare (inte tunnare) bett. Att vi har på tok för breda. Hon mätte insidan av mitt ena halvblods käkbredd till 6,5 cm och menar att man sedan bara lägger till en cm på var sida. Att han därmed egentligen borde ha ett 8,5 cm bett, men drog ändå till med att jag skulle prova 9,5 cm bredd.

Jag har nu haft 11,5 cm, vilket är ett tämligen smalt bett, tycker jag.

Har ni också hört detta på senare tid?

Mitt halvblod är bara 2,5 år och nyligen insutten. Har ridits med bett bara några ggr och gillade det inte alls. Veterinären sa att när hon nu tog vargtänderna att hon kunde se att ett bett legat mot tänderna. Bara de få ggr visade det sig på tänderna. Hon menar att det är de breda bettens fel.

Hälsning Maja

Sv: För breda bett?

Jag tycker det har varit på tapeten länge att betten överlag ska vara kortare än vad man trodde förr.

T.ex mitt sto på ca 1.65 rids helst med strl 9,5 på betten :), hon har väldigt liten mun!

Kallblodet däremot har mkt bredare mun och rids fortfarande på 11,5-12,5

Jag tycker det har varit på tapeten länge att betten överlag ska vara kortare än vad man trodde förr.

T.ex mitt sto på ca 1.65 rids helst med strl 9,5 på betten :), hon har väldigt liten mun!

Kallblodet däremot har mkt bredare mun och rids fortfarande på 11,5-12,5

Man lär så länge man lever. Jag hör dock gärna från fler. Hoppas på massiv uppslutning bakom ny lärdom. Annars blir jag förvirrad.

Hälsning Maja

Min veterinär har instruerat mig om mycket smalare bett. Hon menar att man på senare tid forskat fram att hästar skall ha mycket smalare (inte tunnare) bett. Att vi har på tok för breda. Hon mätte insidan av mitt ena halvblods käkbredd till 6,5 cm och menar att man sedan bara lägger till en cm på var sida. Att han därmed egentligen borde ha ett 8,5 cm bett, men drog ändå till med att jag skulle prova 9,5 cm bredd.

Jag har nu haft 11,5 cm, vilket är ett tämligen smalt bett, tycker jag.

Har ni också hört detta på senare tid?

Mitt halvblod är bara 2,5 år och nyligen insutten. Har ridits med bett bara några ggr och gillade det inte alls. Veterinären sa att när hon nu tog vargtänderna att hon kunde se att ett bett legat mot tänderna. Bara de få ggr visade det sig på tänderna. Hon menar att det är de breda bettens fel.

Hälsning Maja

Nu ska vi tydliggöra lite saker här...
När vi talar om bett, mätt från ring till ring, så heter det längd. alltså xxcm långt!

Ord så som smala, breda, tunna osv talar om bettets omkrets och anges i mm.

Sen är detta ingen nyhet, det har talats om detta i åtminstonde 10 år...

Undrar vad min lilla, lilla shettis ska ha då. Han har pytteliten mun, kanske stl 3,5 :grin::love:

Det har väl gått ganska många år sedan det började uppmärksammas att för långa bett är skadliga, och jag har själv sett munskador, hårda munnar och kastande huvuden enkelt årgärdas med byte av bett.

Min förra häst var extremt petig med bettlängden, och gick inte med på att ha ett bett som var ens ett par mm för långt!

Min första reaktion som ryttare när jag började byta ner mig till kortare (ett bättre ord än "smalare", btw!;)) bett var att hästen kändes lite stummare i munnen och inte började "tugga" och kröka på nacken lika lätt när man rörde på bettet. :confused:
Det tog ett tag innan poletten ramlade ner och jag började RIDA, och därmed förstå att hästen nog mest försökte komma undan det långa, omkringfarande bettet tidigare. :o:o:o

Man får helt enkelt ett ärligare stöd och sökning till bettet när det ligger stilla och tryggt i hästens mun. Är bettet för långt och glider omkring i munnen är det svårare att rida bra, helt enkelt.

Shettisar har ju ganska breda och stora huvuden i förhållande till sin kroppsstorlek, så att de kan ha typ 8,5 är nog inte alls orimligt. Lite kul låter det ju dock när hästar som är mer än halvmetern högre över manken bara har någon cm större mun. ;)

Har man en shettis med verkligt nätt huvud som kräver 7,5 eller ännu mindre kan det ju blir svårt att hitta bett...

Det stämmer att man förespråkar kortare bett. Orsaken är att ett länge bett ofta irriterar och är rörligt och följden är att hästen lägger upp det mellan/mot de första kindtänderna. Detta kan resultera i tandskador. Ett långt bett kan äwen klonka emot hästens caninetänder (om den har sådana).

Bäst är om man kan wariera bett; delat - rakt - bettlöst. På så sätt hamnar tryckpunkterna på olika ställen och risken för skador minskar.

De flesta hästar fungerar bättre på ett kortare bett, men man ska också tänka på att hästar är indiwider. Wissa triws bättre med ett längre, och då ska man inte enwisas. Sedan gäller det inte bara att mäta käkbenets bredd utan äwen ta hänsyn till mjukdelarna; hur "tjocka" kinder hästen har..!

Om hästen har haft wargtänder är det inte så konstigt att h*n inte gillat bettet! Det blir garanterat bättre nu!

Stämmer nog att shettisar är "bredkäftade"... Jag har köpt x antal för små bett till körponnysarna!

KL
Men bettlängden utgår ju från käkens bredd, mitt halvblod brukade ha 9,5 medans fjordingen hade 10,5. shettisen fick ett specialbeställd 6,5cm rakt bett som var perfekt :)
sedan beror ju cm på vilken sort bett det är, vissa modeller blir lite kortare resp längre, exempelvis fasta ringar eller raka bett kan man behöva mäta om lite. Variation är bra!
Men detta är inte heller nytt...

Alltså några nya rön är det då inte, jag bytte till mindre bett för ca 10 år sedan just därför att man då kommit fram till det du skriver om. Bytte då ner betten från 11,5 till 9,5 alternativt 10-10,5.

tycker det är rätt gammla rön, men många har varit väldigt sega med att ta till sig kunskapen och envisats med gammla traditioner sas.

jag hade samma stl på min hästs bett när jag fick honom för 15 år sen som jag alltid haft, 12,5 varken mer eller mindre. min andra och betydligt större häst har också 12,5 btw, det är inte mankhöjden det går efter. käkens bredd men även läpparna spelar in.

men man ser tyvärr fortfarande hästar med alldeles för långa bett, även hos väldigt duktiga ryttare som man tycker borde vara bättre uppdaterade. än värre är det utomlands, där är standard stl för ett halvblod 14 cm.

Shettisar har ju ganska breda och stora huvuden i förhållande till sin kroppsstorlek, så att de kan ha typ 8,5 är nog inte alls orimligt. Lite kul låter det ju dock när hästar som är mer än halvmetern högre över manken bara har någon cm större mun. ;)

Har man en shettis med verkligt nätt huvud som kräver 7,5 eller ännu mindre kan det ju blir svårt att hitta bett...

Han har ett pyttelitet huvud, är mer som en welsh-ponny i modellen än en shettis!

Mitt halvblodssto har 11,5 och hennes dotter har 10,5. När vi köpte häst hade vi 14,5 cm i början :eek: men den hästen är nu nere på 12,5 cm (bred mule).

Min shettis på 86 cm hade 8,5 i bett, efter de "nyare" reglerna..

30047598.jpg

Storpållen har 11,5-12. (160 i mnkhj)

Säger som de andra, det är inga nya rön. :)

Man kan helt enkelt ta ett delat bett och stoppa i munnen och sen dra i ena bettringen och se hur mycket bettet sticker ut på den sidan. Eller om man drar i båda bettringarna ska det ju inte sticka ut en massa cm på sidorna...

Tror min nordis har 13,5 och på stångbettet fick vi böja ut fästena för sidostycket, det var för smalt för hans huvud där :p

Jag tror det är tio år sedan jag först hörde det där om att betten i regel var för långa.....

Bettstorlek ska väljas efter bredden på hästens underkäke.
Mitt ena kallblodstravarsto har 12,5 och det har bruksnordisen också. Fjor/kbltravarkorsningen har 13,5 meden vår största häst (kbltravarsto på 165 i mkh) har 11,5.

Liknande trådar

Utrustning Var hos veterinären för tandkoll med ena hästen för tre veckor sedan då han haft lite problem så som bitit tag i bettet. Det visade sig...
Svar
9
· Visningar
1 357
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·
Hästvård Buke,hjälp! Veterinären är inkopplad redan så skrik inte klinik :) Engelskt Fullblod, 9 år gammal , inga gamla skador/ sjukdomar Dem...
2
Svar
21
· Visningar
6 979
Senast: Cinora
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård