S
Stopek
Min veterinär har instruerat mig om mycket smalare bett. Hon menar att man på senare tid forskat fram att hästar skall ha mycket smalare (inte tunnare) bett. Att vi har på tok för breda. Hon mätte insidan av mitt ena halvblods käkbredd till 6,5 cm och menar att man sedan bara lägger till en cm på var sida. Att han därmed egentligen borde ha ett 8,5 cm bett, men drog ändå till med att jag skulle prova 9,5 cm bredd.
Jag har nu haft 11,5 cm, vilket är ett tämligen smalt bett, tycker jag.
Har ni också hört detta på senare tid?
Mitt halvblod är bara 2,5 år och nyligen insutten. Har ridits med bett bara några ggr och gillade det inte alls. Veterinären sa att när hon nu tog vargtänderna att hon kunde se att ett bett legat mot tänderna. Bara de få ggr visade det sig på tänderna. Hon menar att det är de breda bettens fel.
Hälsning Maja
Jag har nu haft 11,5 cm, vilket är ett tämligen smalt bett, tycker jag.
Har ni också hört detta på senare tid?
Mitt halvblod är bara 2,5 år och nyligen insutten. Har ridits med bett bara några ggr och gillade det inte alls. Veterinären sa att när hon nu tog vargtänderna att hon kunde se att ett bett legat mot tänderna. Bara de få ggr visade det sig på tänderna. Hon menar att det är de breda bettens fel.
Hälsning Maja