för bra utbildad häst

T

todde

Har nu tänkt att ersätta min lånehäst med en egen häst. Hittade en som kunde lite av varje msv rörelser o har hoppat m.s.v a jag tycker hästen är trevlig o social. Ringde då till min sk. tränare o pratade om denna. Hon sa direkt nästan att den är för duktig för dig o den är död innan du kommer dit för att kunna utnjuttja den. Okey den är femton år o jag är i nybörjarstadiet men har ambitionen att satsa på min ridning även om jag är 45 +. Skillnaden mellan en häst som kan lb-lb är inte mycket på dom jag har tittat på . Ska jag byta tränare eller tänka efter än engång ? Själv tycker jag att om det känns rätt mellan mig o hästen, rätt prisklass så måste det ju vara den bästa läromästare man kan få !
 
Sv: för bra utbildad häst

Trivs du med hästen så köp den :banana: . Som du säger: en bättre läromästare kan du ju aldrig få :)

Lycka till :bump:
 
Sv: för bra utbildad häst

Mycket konstig kommentar av din tränare, anser jag. Det är väl alldeles utmärkt med en "överutbildad" läromästare. Dels får den hästen ta det lite lugnare och du har något att lära dig på. Det är ju så det SKA vara.

Jag skulle bli eld och lågor och klippa till direkt om hästen är fräsch. :bow:

Hon sa direkt nästan att den är för duktig för dig o den är död innan du kommer dit för att kunna utnjuttja den.

Om din tränare anser att du som ryttare är så dålig, att en femtonårig häst kommer vara död och begraven, när du har kunskapen att utnyttja dess kapacitet, anser jag att den tränaren inte är någon konstruktiv tränare. :mad:

Rocky i vårat stall köptes som välutbildad läromästare, när han var 11. Idag är han 25 år och "still going strong".
 
Sv: för bra utbildad häst

Jag kan bara hålla med, jag tycker du ska köpa den om du känner för det. Din tränare verkar själv inte ha alla hästar hemma :angel:
 
Sv: för bra utbildad häst

Jag tycker att det låter som en toppenbra läromästare!

Det jag kan tänka mej att din tränare menar är att hästen kanske kostar mycke och att det rent ekonomiskt skulle löna sej att köpa en billigare häst eller en yngre.

Men sedan när låter vi hästmänniskor ekonomin styra? :rofl:

Trivs du med hästen och tycker att priset är ok för dej så kör på bara. Och om tränaren har problem med det så BYT TRÄNARE!

:)
 
Sv: för bra utbildad häst

Köpte min läromästare som 13-åring, den gick lättA, jag och dottern red typ lätt-c på ridskola. Idag är damen en pigg 21- åring som lärt oss massor. Köp den, det är den bästa tränare du kan få. Den på två ben är utbytbar. En häst som gör rätt när du hittar "knapparna" är guld värd.:bow:
 
Sv: för bra utbildad häst

Toriryttaren skrev:
Jag tycker att det låter som en toppenbra läromästare!

Det jag kan tänka mej att din tränare menar är att hästen kanske kostar mycke och att det rent ekonomiskt skulle löna sej att köpa en billigare häst eller en yngre.

Men sedan när låter vi hästmänniskor ekonomin styra? :rofl:

Trivs du med hästen och tycker att priset är ok för dej så kör på bara. Och om tränaren har problem med det så BYT TRÄNARE!

:)

Det dära med ekonomin ! kan bara instämma:rofl:
 
Sv: för bra utbildad häst

BIMM skrev:
Köpte min läromästare som 13-åring, den gick lättA, jag och dottern red typ lätt-c på ridskola. Idag är damen en pigg 21- åring som lärt oss massor. Köp den, det är den bästa tränare du kan få. Den på två ben är utbytbar. En häst som gör rätt när du hittar "knapparna" är guld värd.:bow:

Precis som jag tänkte den på två ben ....:angel:
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Hon sa direkt nästan att den är för duktig för dig o den är död innan du kommer dit för att kunna utnjuttja den.

??? Öhhhhum, vad är det för tränare? Är denna helt utan kunskap att lära ut.
På en bra välutbildad häst går det fortare att lära sig det vet väl alla.
Jag kan absolut inte förstå problemet. Är hästen bara snäll och lättriden är det bara en jättefördel att den är välutbildad och lite äldre. På en yngre och mindre utbildad häst är det mycket större risk att man "förvirrar" hästen om man inte kan så mycket. Man får inte belöning när man gör rätt utan måste kämpa så mycket mera för att lyckas. En läromästare hjälper en genom att göra rätt när man gör rätt = man utvecklas fortare.

Har själv köpt min första egna häst och hade gärna köpt en läromästare, men det blev tillslut en 6 årig inte så värst utbildad dam :p Fast jag är nog förbi nybörjarstadiet... iallafall om man räknar till antalet år jag ridit. :eek: Blä vad gammal man blivit... närmar mig 40.

Fråga din tränare igen vad hon menade, anser hon verkligen att hästen är för välutbildad hade jag verkligen funderat på om den är rätt tränare för mig. Förhoppningsvis är det något annat hon tänker på... svår, fel storlek, dyr (drabbar ju inte henne)...
 
Sv: för bra utbildad häst

pewa skrev:
??? Öhhhhum, vad är det för tränare? Är denna helt utan kunskap att lära ut.
På en bra välutbildad häst går det fortare att lära sig det vet väl alla.
Jag kan absolut inte förstå problemet. Är hästen bara snäll och lättriden är det bara en jättefördel att den är välutbildad och lite äldre. På en yngre och mindre utbildad häst är det mycket större risk att man "förvirrar" hästen om man inte kan så mycket. Man får inte belöning när man gör rätt utan måste kämpa så mycket mera för att lyckas. En läromästare hjälper en genom att göra rätt när man gör rätt = man utvecklas fortare.

Har själv köpt min första egna häst och hade gärna köpt en läromästare, men det blev tillslut en 6 årig inte så värst utbildad dam :p Fast jag är nog förbi nybörjarstadiet... iallafall om man räknar till antalet år jag ridit. :eek: Blä vad gammal man blivit... närmar mig 40.

Fråga din tränare igen vad hon menade, anser hon verkligen att hästen är för välutbildad hade jag verkligen funderat på om den är rätt tränare för mig. Förhoppningsvis är det något annat hon tänker på... svår, fel storlek, dyr (drabbar ju inte henne)...

Hon menade att jag kunde få en häst billigare o inte betala för den extra kunnigheten. Men det rör sig om kanske 5 till 10 tusen kronors skillnad o vem vet jag kanske inte får sadel o div utrustning som jag får här. En läromästare som är FRÄSCH kostar väl enligt mig från 20 -35 tusen eller rättare sagt där ligger budgeten.
 
Sv: för bra utbildad häst

Slå till! Om hästen är trevlig och ni trivs ihop så kommer du ju att lära dig massor. Dessutom är det ju bara bra om det tar ett tag innan du når hästens "tak" eftersom den då inte har så stor anledning att prtestera eller tjura över nåt utan kanske mest tycka det är mysigt...

SaraXX
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Har nu tänkt att ersätta min lånehäst med en egen häst. Hittade en som kunde lite av varje msv rörelser o har hoppat m.s.v a jag tycker hästen är trevlig o social. Ringde då till min sk. tränare o pratade om denna. Hon sa direkt nästan att den är för duktig för dig o den är död innan du kommer dit för att kunna utnjuttja den. Okey den är femton år o jag är i nybörjarstadiet men har ambitionen att satsa på min ridning även om jag är 45 +. Skillnaden mellan en häst som kan lb-lb är inte mycket på dom jag har tittat på . Ska jag byta tränare eller tänka efter än engång ? Själv tycker jag att om det känns rätt mellan mig o hästen, rätt prisklass så måste det ju vara den bästa läromästare man kan få !

Det var det dummaste jag har hört, det är ju bättre att lära sig av en sån häst och jag fattade det som att det var det du ville, inte ut och tävla MSV/MSV direkt. Själv har jag en 17-åring som gått S:t Georges, men jag tävlar handikappridning (=Lb utan galopp) hon hjälper mig enormt och har gett mig massor med aha-upplevelser (Tävlade hoppning innan). Innan jag köpte henne var mina dressyrkunskaper såna att jag kanske skulle fixa en LA:1 utan att göra bort mig, men hade högst ridit Lb:2, nu ligger de tyvärr kvar där pga att min skada hindrar mig från mer avancerad ridning.
 
Sv: för bra utbildad häst

Det finns ju ingen anledning för dig att inte köpa hästen!

Det är ju ypperligt att inte behöva lära både sig själv och hästen samtidigt. Det finns ju en anledning till att det heter läromästare. Skrota din s.k. tränare och köp hästen om ni gillar varandra, en ny tränare är inte så svårt att hitta men att hitta en häst man passar ihop med är inte så lätt!

Lycka till!
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Har nu tänkt att ersätta min lånehäst med en egen häst. Hittade en som kunde lite av varje msv rörelser o har hoppat m.s.v a jag tycker hästen är trevlig o social. Ringde då till min sk. tränare o pratade om denna. Hon sa direkt nästan att den är för duktig för dig o den är död innan du kommer dit för att kunna utnjuttja den. Okey den är femton år o jag är i nybörjarstadiet men har ambitionen att satsa på min ridning även om jag är 45 +. Skillnaden mellan en häst som kan lb-lb är inte mycket på dom jag har tittat på . Ska jag byta tränare eller tänka efter än engång ? Själv tycker jag att om det känns rätt mellan mig o hästen, rätt prisklass så måste det ju vara den bästa läromästare man kan få !


H*n kanske tyckte det var synd eftersom hästen kommer att tappa en del, inte minst muskler, med all sannolikhet. Eller så känner h*n till hästen och tycker den är för svår för dej?
Sen det där med att kunna msv-rörelser får man väl ta med en nypa salt. Det betyder knappast att den startat msv i dressyr. Att kunna vissa rörelser, ja det är ju en sak. Om du inte fått veta att den verkligen startat msv så är den kanske inte så avancerad i alla fall.

Vilket kan förklara priset. I hoppning, ja där har nog tränaren (också?) rätt tyvärr. Om du inte är så erfaren. Det tar tid att lära sej hoppa de höjderna och hästen behäver inte vara lätthoppad fär att den gått msv a/motsv (som du skrev?) Många bra hopphästar kräver bra ridning för att hoppa när hindren blir högre och det krävs mer teknik. De är rädda om sig och kastar sig inte över 130 för att ryttaren styr på ett sånt hinder. I alla fall inte mer än en gång. Sen vägrar de ofta. De vill ha ryttaren med på noterna.

Så, ja, svårt att döma tränaren här tycker jag, h*n kanske vet vad h*n säger, trots allt är det den personen som sett dig rida och även kanske vet vad det är för häst. Prata med tränaren igen, om skälen. Ingen här på buke kan säga till dej vad som är rätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: för bra utbildad häst

tycker också att du ska köpa den. Kanon med en sån bra läromästare,
 
Sv: för bra utbildad häst

Jag är av den bestämda uppfattningen att en mindre erfaren / utbildad ryttare behöver en välutbildad häst och tvärtom. Så att hästen är "för bra för dig" tycker jag bara är dumheter.

Däremot kan det ju vara så att en välutbildad häst som tävlat högre klasser inte med nödvändighet är lättriden eller lätthanterad - sådant har ju mer med hästens lynne än hästens utbildningsnivå att göra. Men en välutbildad, lite äldre häst som är relativt lätt att rida och är trevlig att hantera, den är ju GULD värd och rolig att ha för alla ryttare!!! Är det en sån du hittat så tycker jag du skall slå till!

Visst, det kan väl hända att hästen tappar lite i kapacitet i början, men so what? Tror inte att hästen mår dåligt av det, och när du lärt dig lite mer så kommer du också att kunna underhålla hästens kondition/utbildningsnivå bättre.
 
Sv: för bra utbildad häst

Håller med Roheryn... det går att läsa i vilken hästbok som helst; ju oerfarnare ryttare, desto erfarnare häst ska man ha! Och 15 år är väl inte jättegammalt? Eller??
 
Sv: för bra utbildad häst

Din tränare har faktiskt delvis rätt om du tänker att msv rörelser är faktiskt ganska svårt för en nybörjare och hoppa de höjderna är inte helt enkelt heller! men självklar om du och hästen passar bra ihop och det fungerar så men de finns helt klart bättre läromästare för att en häst i de klasserna är inte alltid lätt att rida för jag vet en kompis till mig hon köpte en häst som hade gått 140 hoppningar med placeringar jo visst hon var ganska duktog och hon hoppade 130 på träningar hemma men det var när hesten gick på sina gammla kunskaper sen kommer den dagen då hästen fattar att den inte behöver hoppa för ryttaren är inte helt med eller klar för nivån å då kommer stoppen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan När jag köpte min häst för tre år sedan hade jag inga ambitioner att träna dressyr/hoppning. Jag var mest intresserad av att ha en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 193
Senast: Smulan75
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 468
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 678
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp