Fönix från lyraninge

disel

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av denna hingst,vad han lämmnar för avkommor,psyke m.m tacksam för all information.

Sv: Fönix från lyraninge

De avkommor jag träffat har varit robusta, mycket trevliga och haft mycket man och svans. Ofta femgångare med rena gångarter men inte superlyft.
De har aldrig röd grundfärg för Fönix har två svarta anlag.

Tack för ditt svar,har du ridigt in någon avkomma efter Fönix?Om man skulle vilja avla vidare på en fönix avkomma som kanske inte har superlyft skulle du titta på 4 gångare då med stark tölt.

De avkommor jag "tillverkat" efter Fönix-ston och Askur (fyrgångshingst med mycket starka grundgångarter och naturlig form) blev jättefina.

Absolut att du kan ta en höglyftande fyrgångare om du vill ha mer fyrgångstävlingsstuk på avkomman.

Annars är ju pass också kul :)

Är ganska ny på detta med islandshästar och har faktiskt inte provat detta med pass än men är väldigt sugen,det ser toppen kul ut.Har dock ridit i ca 20 år men föll som en fura när jag provade islandshäst,skulle kunna ha ur många som helst bara plånboken godkännde det.Tack för ditt svar.

Min valack har Fönix som pappa :). Vi har varit ett "par" i ca ett halv år och jag är mycket nöjd.

Mycket lugn och harmonisk vid hantering, pigg och rolig men inte het vid ridning. Kanske skulle några säga lite känslig, jag väljer observant och vaksam, kan reagera för okända saker men blir totalt avslappnad så snart han förstått att det inte var något farligt, och aldrig tentens till stegring/bockning/dra iväg.

Robust i kroppen, lättfödd.. (som pappa) sköna gångarter (min dock något passaktig i tölten men med en bättre ryttare så blev det säkert bättre... ), lättlärd och älskar skogen.

Min älskling är ganska liten (1,35) men jag tror Fönix som regel ger lite större avkommor.

Skulle jag köpa en häst till, skulle jag gärna köpa ett sto efter Fönix :)

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 396
Senast: Nikan
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: FruS
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka