sassiball

Trådstartare
Är det någon som håller på med fonder här?

Jag har lite men är inte jätteintresserad. Nu har de börjat gå ner visst och jag funderar på att sälja...kanske lite svårt att sia om framtiden. Det är sverigefonder som hittills gått riktigt bra, men en liten dipp just nu.

Jag har precis börjat med fonder. Alltid kan man tjäna nån krona tänkte jag.
Fonden låg på 13% när jag köpte, nu är den nere på -1,7%... Men heja! funderar på om man ska ha is i magen och hoppas att det vänder eller byta fond innan den sjunker mer. .

Ja det undrar jag också haha :D Min fond har gått väldigt bra och jag sålde hälften för ett tag sedan men beslöt för att behålla hälften för att se vad som händer. Men nu vet jag inte.

Jag placerar om emellanåt, min bankkvinna är jäklig på att sia om fonderna faktiskt, så hittills har det gått bra i 10 år.
Men visst kan man placera om och välja vilken risk man vill ta osv.

Jag har lite men är inte jätteintresserad. Nu har de börjat gå ner visst och jag funderar på att sälja...kanske lite svårt att sia om framtiden. Det är sverigefonder som hittills gått riktigt bra, men en liten dipp just nu.
Två principer jag har är att månadsspara och att välja fonder med låg avgift, även om jag också kan köpa "dyrare" fonder, om de verkar bra.

Månadssparar man, är kursnedgångar ingen nackdel, när det sedan vänder. Sparar du 500 kr/mån och andelarna kostar 50 kr, får du 10 andelar. Skulle kursen halveras nästa månad, får du 20 andelar. Anta sedan att kursen åter går upp till 50 kr den tredje månaden, då får du åter 10 andelar. Du har nu satsat 3 x 500 kr = 1500 kr och äger 40 x 50 kr = 2000 kr. Det är alltså mer än om kursen hade legat still. Exemplet är överdrivet, men principen är densamma. Vid ett långsiktigt månadssparande gör kursvariationerna som sådan att avkastningen som ökar, eftersom man köper fler andelar till lägre pris än till högre.

Två principer jag har är att månadsspara och att välja fonder med låg avgift, även om jag också kan köpa "dyrare" fonder, om de verkar bra.

Månadssparar man, är kursnedgångar ingen nackdel, när det sedan vänder. Sparar du 500 kr/mån och andelarna kostar 50 kr, får du 10 andelar. Skulle kursen halveras nästa månad, får du 20 andelar. Anta sedan att kursen åter går upp till 50 kr den tredje månaden, då får du åter 10 andelar. Du har nu satsat 3 x 500 kr = 1500 kr och äger 40 x 50 kr = 2000 kr. Det är alltså mer än om kursen hade legat still. Exemplet är överdrivet, men principen är densamma. Vid ett långsiktigt månadssparande gör kursvariationerna som sådan att avkastningen som ökar, eftersom man köper fler andelar till lägre pris än till högre.
Ok :)

jag har månadssparat tidigare men slutade när jag gick på mammaledighet. Kanske börjar igen.

Men har någon en idé om stockholmsbörsen är på gång uppåt ?

Ok :)

jag har månadssparat tidigare men slutade när jag gick på mammaledighet. Kanske börjar igen.

Men har någon en idé om stockholmsbörsen är på gång uppåt ?
Om jag vore du skulle jag köpa Privata Affärer en tid. Själv ger jag inga råd åt andra.

Det finns ett talesätt, att när taxichaufförer ger aktieråd, då är det tid att sälja. Litet tillspetsat är det alltså så, att du får fler svar i en tråd som denna, när det är dags att sälja än när det dags att köpa. Många privatpersoner går in och går ur börsen för sent.

Dessutom bör man betänka, att det är alltid någon som köper, när en annan säljer. Såväl de fonder som går bra som de som går dåligt förvaltas av proffs. Eftersom jag vet att jag mår sämre, om jag förlorar pengar p.g.a. andras råd än egna felbedömningar skaffar jag information, men köper det jag tror på.

Som kuriosum kan nämnas är att min absolut bästa sktieplacering är Fenix Outdoor (Fjällräven, Haglöfs m.m.). Också Railcare, ett företag i järnvägsbranschen har gått bra. Jag betalar inget för etiska fonder, men jag köper aktier i bolag vars verksamhet jag kan stå för.

Att de aktier jag nämner har gått bra är ingen garanti för att de ska fortsätta att göra det.

Tack :)

jo jag tänkte väl att det kanske är ett lite känsligt ämne att diskutera såhär, men jag tänkte ändå att kanske man kan få lite nya infallsvinklar. Tack för dina tips.

När man inte har råd att förlora så mycket eller om man har en kortare spartid kan det vara bra att för sig själv sätta vissa gränser= jag säljer när kursen nått x och tar hem vinsten- jag säljer när kursen gått ner till y för att inte behöva vara med om ett stort ras.

Tack :)

jo jag tänkte väl att det kanske är ett lite känsligt ämne att diskutera såhär, men jag tänkte ändå att kanske man kan få lite nya infallsvinklar. Tack för dina tips.
Känsligt är det kanske inte, men man måste vara försiktig, när man uttalar sig. Rent principiella konstateranden, som att höga förvaltningsavgifter medför en inverterad ränta-på-ränta-effekt, där skillnaden mot en fond med låg avgift blir större och större med åren, kan man göra.

Man kan också diskutera strategier. T.ex. stoltserar East Capital med att deras placerare nästan alltid är på resa, besöker företag och knyter kontakter. Skagen Fonder har motsatt inställning. Man håller sig på sitt kontor i Stavanger och tycker att det viktiga är att analysera företagens ekonomi, inte inspektera fabriker.

En annan sak man kan konstatera är att mindre fondförvaltare lättare kan göra omplaceringar. De stora affärsbankernas fonder är mer trögrörliga, eftersom stora köp eller försäljningar skulle påverka börskurserna. Hur stor betydelse detta har i praktiken vet jag inte.

Det finns alltså mycket man kan diskutera principiellt, utan att man börjar rekommendera enskilda fonder eller fondförvalatare. Som jag skrev ovan rekommenderar jag Privata Affärer, när man ska jämföra fonder.

Titta också efter annonser, när fondförvaltare bjuder på investerarträffar. Vem som helst brukar kunna anmäla sig. Förvaltaren gör reklam och brukar bjuda på något att äta och dricka.

Ja, börsen går just nu inte så bra, hela årets uppgång är utraderad.

För egen del har jag inte ens tanken på att sälja, jag ska istället köpa på mig lite under dagen.

Det som är viktigt att tänka på är att inte ha alla äggen i samma korg utan att spara i olika fonder, om det inte bara är några tusenlappar eller så.

Håller koll på tråden då minste sonen har en fond. Hittils är min enda kunskap att jag köper mer, fonden var en gåva från farmor som är betydligt mycket duktigare och påläst än mig :)

Efter att ha lyssnat lite på ekonomiekot så bestämmer jag mig för att vänta med att sälja ändå.

För att förtydliga lite så ligger de här fonderna väldigt mycket plus nu så jag förlorar inget på att sälja, även om den senaste uppgången sen i somras nu är borta. Så säljer jag gör jag en vinst, men behåller jag så vet man ju inte hur det blir...

Kul med svar i tråden :)

Senast ändrad:

Vill tipsa om Morningstar - ett oberoende institut på vars hemsida man lätt kan jämföra olika förvaltares fonder med varandra. De har även en ranking av fonderna som är jättebra att titta på när man jämför! I denna ranking väger man bl a in hur fonden presterat utifrån sin risknivå, men även sådant som vilka avgifter som tas ut.

En viktig sak att kolla när man själv jämför fonder från olika förvaltare är om förvaltarna redovisar avkastningen före eller efter avdrag för kostnaderna. Handelsbanken t ex, redovisar alltid avkastningen efter avdrag för kostnader. Men det finns förvaltare som istället redovisar en bruttoavkastning och då blir det ju VÄLDIGT viktigt att kolla vilken förvaltningsavgift som tillkommer!

Vill tipsa om Morningstar - ett oberoende institut på vars hemsida man lätt kan jämföra olika förvaltares fonder med varandra. De har även en ranking av fonderna som är jättebra att titta på när man jämför! I denna ranking väger man bl a in hur fonden presterat utifrån sin risknivå, men även sådant som vilka avgifter som tas ut.

En viktig sak att kolla när man själv jämför fonder från olika förvaltare är om förvaltarna redovisar avkastningen före eller efter avdrag för kostnaderna. Handelsbanken t ex, redovisar alltid avkastningen efter avdrag för kostnader. Men det finns förvaltare som istället redovisar en bruttoavkastning och då blir det ju VÄLDIGT viktigt att kolla vilken förvaltningsavgift som tillkommer!
Vad är höga/låga avgifter? jag såg att min fond har 1.31 % i årlig avgift och 1.30 i förvaltningsavgift. Men de här % vad räknar man det på?

På Morningstar Rating hade den två stjärnor.

Om avgiften är hög eller låg beror förståss på vad du får för den! En aktivt förvaltad fond - där någon sitter och bevakar marknaderna och gör omplaceringar utifrån hur dessa förändras kostar naturligtvis mer än en fond som bara följer index på en viss marknad. Räntefonder kostar mindre än aktiefonder o s v. Man kan alltså inte jämföra äpplen och päron. Men däremot jämföra med andra fonder med samma placeringsinriktning. Än en gång vill jag rekommendera Morningstar, eftersom de har med förvaltningsavgiften som en faktor när de gör sin rating av fonderna. Men f f a för att de också tar hänsyn till hur fonden presterat. Många fokuserar faktiskt FÖR mycket på avgifterna i sig och säger att man i valet mellan två fonder med samma placeringsinriktning alltid ska välja den med lägst förvaltningsavgift. Men det är ju faktiskt ÄNNU viktigare hur skickliga förvaltare fonden har. Om två likvärdiga fonder har 1.0 resp 1,3 i förvaltningsavgift lönar det sig ju definitivt ändå att välja den som kostar lite mer ifall den visat sig lämna betydligt bättre avkastning över tid än den andra. 1 % kan ju faktiskt vara dyrt och 1,3 % billigt ifall den första fonden haft en genomsnittlig avkastning på 6 % de senaste tre åren medan den andra fonden haft en avkastning på 11 %. Något som Morningstar alltså väger in i sin raring - så man behöver inte göra alla dessa analyser själv om man inte vill.

Tack för hjälpen! Jag läste faktiskt på Morningstar, när jag googlade på min fond kom den sidan upp och den verkar bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 953
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 663
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar