Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Två principer jag har är att månadsspara och att välja fonder med låg avgift, även om jag också kan köpa "dyrare" fonder, om de verkar bra.Är det någon som håller på med fonder här?
Jag har lite men är inte jätteintresserad. Nu har de börjat gå ner visst och jag funderar på att sälja...kanske lite svårt att sia om framtiden. Det är sverigefonder som hittills gått riktigt bra, men en liten dipp just nu.
OkTvå principer jag har är att månadsspara och att välja fonder med låg avgift, även om jag också kan köpa "dyrare" fonder, om de verkar bra.
Månadssparar man, är kursnedgångar ingen nackdel, när det sedan vänder. Sparar du 500 kr/mån och andelarna kostar 50 kr, får du 10 andelar. Skulle kursen halveras nästa månad, får du 20 andelar. Anta sedan att kursen åter går upp till 50 kr den tredje månaden, då får du åter 10 andelar. Du har nu satsat 3 x 500 kr = 1500 kr och äger 40 x 50 kr = 2000 kr. Det är alltså mer än om kursen hade legat still. Exemplet är överdrivet, men principen är densamma. Vid ett långsiktigt månadssparande gör kursvariationerna som sådan att avkastningen som ökar, eftersom man köper fler andelar till lägre pris än till högre.
Om jag vore du skulle jag köpa Privata Affärer en tid. Själv ger jag inga råd åt andra.Ok
jag har månadssparat tidigare men slutade när jag gick på mammaledighet. Kanske börjar igen.
Men har någon en idé om stockholmsbörsen är på gång uppåt ?
Är det någon som håller på med fonder här?
Jag har lite men är inte jätteintresserad. Nu har de börjat gå ner visst och jag funderar på att sälja...kanske lite svårt att sia om framtiden. Det är sverigefonder som hittills gått riktigt bra, men en liten dipp just nu.
Känsligt är det kanske inte, men man måste vara försiktig, när man uttalar sig. Rent principiella konstateranden, som att höga förvaltningsavgifter medför en inverterad ränta-på-ränta-effekt, där skillnaden mot en fond med låg avgift blir större och större med åren, kan man göra.Tack
jo jag tänkte väl att det kanske är ett lite känsligt ämne att diskutera såhär, men jag tänkte ändå att kanske man kan få lite nya infallsvinklar. Tack för dina tips.
Vad är höga/låga avgifter? jag såg att min fond har 1.31 % i årlig avgift och 1.30 i förvaltningsavgift. Men de här % vad räknar man det på?Vill tipsa om Morningstar - ett oberoende institut på vars hemsida man lätt kan jämföra olika förvaltares fonder med varandra. De har även en ranking av fonderna som är jättebra att titta på när man jämför! I denna ranking väger man bl a in hur fonden presterat utifrån sin risknivå, men även sådant som vilka avgifter som tas ut.
En viktig sak att kolla när man själv jämför fonder från olika förvaltare är om förvaltarna redovisar avkastningen före eller efter avdrag för kostnaderna. Handelsbanken t ex, redovisar alltid avkastningen efter avdrag för kostnader. Men det finns förvaltare som istället redovisar en bruttoavkastning och då blir det ju VÄLDIGT viktigt att kolla vilken förvaltningsavgift som tillkommer!