Fölvisning ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 509
P

pollan

Vet inte om tråden hamnat rätt... annars får ni flytta den :D

Hur går fölvisning till ?

jag ska tydligen (:p) visa ett sto med föl i Plönninge helgen 31 aug-2 sep. Hur går det till, vad ska jag tänka på och vad ska jag ha på mig?

:D

Sv: Fölvisning ?

Mörk tröja, ljusa byxor och gärna springvänliga skor. Ridhjälm.

Fölet ska kunna ställas upp och stå still, ledas i skritt och trav. Någon måste springa med stoet hela tiden så denna person behöver ha hyfsat kliv och bra flås ;)

Man får visa vid hand i skritt och trav, sedan lös i trav och galopp (brukar även släppa stoet då). Sedan ska båda ställas upp för domare.

Jag ska också åka på min första fölvisning med eget sto! Lite pirrigt är det allt, jag kan inte för mitt liv se hur jag ska kunna knoppa mitt lilla yrväder :crazy:

En länk som är bra att har är denna. Det är reglementet för fölvisningen och allt "reglementsenligt" du behöver veta finns att läsa där.
Lycka till! Själv visar jag den 2 september.

okej tack ! viar d också i plönninge ? haha jag är så rädd att jag typ kommer snubbla när jag springer :p haha

Jag ska också till Plönninge och visa min rackare. Vi försöker lära oss att gå i grimma nu, vi har försökt lära oss det i en månad. Han gillar det inte. ;)

Ofta är fölen oroliga när de kommer ut så efter de har visats för hand i skritt så kan de släppas på en gång.

Tänkte försöka visa min också. Jag är dock mest orolig för att STOET kommer ha problem med att stå still vid uppställning. Hon är inte världens coolaste på nya platser och jag brukar säga att "stå still-generna" var slut när hon föddes. :D Å andra sidan gör dessa egenskaper att hon springer på bättre i trav än hemma. :p Inte så att hon är totalhispig utan det är bara myror i benen som gör att hon gärna trampar lite och ska ha koll överallt.

Fölet är jag inte orolig för, funkar perfekt i grimma både i skritt och trav och brukar ställa upp sig självmant när hon står still. :)

Men kul och nervöst är det. :)

Måste sto och föl vara...knoppade?..heter det så?

Nej det behöver de inte alls vara, men det är en klar fördel att ha åtminstone fölet knoppat eftersom det ger en helt annan bild av både fölet som helhet och dess överlinje.

Och...nog sjutton ser det betydligt trevligare ut om även stoet är knoppat och det är trots allt en subjektiv bedömning vi "utsätter" våra hästar för och varför då inte ge dem de bästa av förutsättningar??

Jag håller med! Även om det inte är ett måste så kommer jag definitivt knoppa båda mina, ser mycket trevligare och proffsigare ut. I reglementet står att "om möjligt skall sto och föl vara flätade".

Jag ska visa på Gotland.

Haha, "vårt" sto är precis lika dan. Vi kan glömma att hon ska stå stilla.

Vi har ett problem till. Ungen är kaxig. han följer inte sin mamma, någonsin. Förhoppningsvis gör han det när han kommer ut. :o

Vi knoppar våra. Man måste ju inte, men gör man sig besväret att åka iväg på bedömning kan man ju knoppa också.

Nej det behöver de inte alls vara, men det är en klar fördel att ha åtminstone fölet knoppat eftersom det ger en helt annan bild av både fölet som helhet och dess överlinje

Vi får verkligen hoppas att domarna känner igen ett bra föl antingen det är knoppat eller inte:angel:

jag har aldrig visat föl knoppade, och aldrig fått ngt bedömt under klass1 ...

Ett pannband på grimman kan vara bra, då den ofta ngt stora grimman glider ner och låser halsen, ryggen, gången. Hört många komentarer om detta från domare.

Jag är helt övertygad om att åtminstone de domare jag kommit i kontakt med vid fölmönstringar är så rutinerade att de alldeles oavsett knoppar känner igen ett riktigt bra föl...

Men jag vidhåller absolut att det gör mycket för intrycket av fölet och dessutom ger möjlighet att framhäva både elegans och en bra överlinje.

Liknande trådar

Tjatter Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄 Visste ni tex att om man... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 442
Senast: Tarnin
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 340
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 050
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka