Fölvisning..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cessan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 840
C

Cessan

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt, men är det fel så vore det snällt om moderatorn flyttar den rätt...

Jag fick i år ett ridponny föl e. Verona's BoGi u. welsh sektion B sto. Det jag undrar nu är att jag vill visa både mamman och fölet och ha de bedömda. Måste jag åka till 2 visningar eller finns det några gemensamma? Kan man visa fölet kanske som "welsh parted" (eller vad det nu heter/stavas)? Vad hade ni gjort?

En annan fråga är var ni rekommenderar att jag registrerar avkomman? Det är meningen hon ska in i sporten och även avelsboxen om hon visar sig bli fin.

Jätte tacksam för svar och funderingar om detta då det är mitt första ridponnyföl och jag tycker det verkar vara en djungel :crazy: ..

Sv: Fölvisning..

Vill du bara ha en bedömning så åker du på en utställning och ställer ut dem i deras respektive klasser. Annars är det stopremiering under sommaren i hela Sverige.
Jag skulle regga i ASRP och sen fixa WPB stämpel i passet.
Det är ju en sv. Ridponny med raskod 43 så varje bli "bara" en wbp när du kan få bägge:idea:

Säger som Welsh, åk och visa den på antingen utställning eller allra helst sommarpremiering där man får mer rättvis kritik om hästens förutsättningar i avel.
Däremot tycke jag inte att du ska regga den hos ASRP av diverse olika skäl, att du aldrig får passet är ett skäl. Regga den istället som welsh partbred och du får ändå tillgång till alla championat som bjuds och missar ingenting :idea:

Passar på att ställa en fråga jag också;
Jag har en connemara/morgankorsning. Någon som har en aning om om/var/hur man kan visa denne lilla krabat?!

Säger som Welsh, åk och visa den på antingen utställning eller allra helst sommarpremiering där man får mer rättvis kritik om hästens förutsättningar i avel.
Däremot tycke jag inte att du ska regga den hos ASRP av diverse olika skäl, att du aldrig får passet är ett skäl. Regga den istället som welsh partbred och du får ändå tillgång till alla championat som bjuds och missar ingenting :idea:

Fast ska vi nu pajkasta så kan jag nämna att det tog över 1 år för att få pass på förra årets föl från SWF medan mitt pass från ASRP bara tog 7 mån;) Det ÄR bökigt att visa WPB på vanliga ponnyutställningar då många domare inte riktigt vet hur de ska bedömma typen på dem. Har man dessutom varit så seriös att man använder sig av en RP hignst så tycker jag allt att man ska registrera fölet som RP. Det gynnar hignsten om inte annat.

Jag pajkastar inte, men jag stödjer min ras. Förstår inte varför det skulle vara bökigare att visa en WPB än en ridponny, när det är ihopmixat av samma raser iallafall :confused:

Jag har skickat in pass till island, hbl, russ o arab. De kom inom rimlig tid allihop.
Welsh skickade jag in papper till dec-05 o har fortfarande inte fått passet eller ens svar på mail eller tel samtal.
ASRP skickade jag papper till i sept-06 o inget där heller. Men fick ett svar för 2 månader sen att de snart skulle börja med sept -06.

Kan man registrera / få pass som WPB ???
Eller är det " bara " en stämpel i annat pass ????

Du kan registrera som Welsh Partbred och hästen får då raskod 87. kontakta registratorn i föreningen så får du veta mer.

Jag har själv en ridponny efter Power Boy (egen uppfödning) henne registrerade jag i asrp då man har vissa ekonomiska fördelar på unghästchampionat för avkommor till vissa ridponny hingstar. Som WPB har du aldrig den möjligheten. Men självklart har hon även en sån stämpel i sitt pass. Jag tycker du ska kolla upp vad som gäller för den hingsten ditt föl är efter och kanske har du en plan för vad du tänkt göra med ditt föl i framtiden. Är du inte intresserad av unghästchampionat osv så kanske inte det spelar någon roll för dig vart fölet är registrerat men som någon skrev tidigare varför nöja sig att få vara med på ett ställe när man kan få vara med i båda.
När det gällde passansökningarna så tog det ungefär lika lång tid att få dem från både asrp och swf så det är alltså ingen anledning för att välja det ena eller andra.

kl

Tack så jätte mkt för alla svar!

Eftersom man kan "regga" henne i båda så gör jag nog så som welsh sa..

Var hittar man propositioner till stopremiering? Bedöms fölet även där eller åker man få fölvisning oxå? Jag vill ju visa båda och åker hellre till 2 olika bedömningar om de visar mer rättvist.. Tycker ju själv givitvis att de båda är jättefina men jag vill ha en helt partisk bedömning - som även kan hjälpa mig vidare i avlen..

Veronas Bo Gi har licens som Brittisk RP så du kan registrera din avkomma som BRP men även stämpla som WPB i passet.

Du kan visa både sto och föl på RSFs riksutställning men även på Welsh Riks som hålls samtidigt på samma plats.

Senast ändrad av en moderator:

Veronas Bo Gi har licens som Brittisk RP så du kan registrera din avkomma som BRP men även stämpla som WPB i passet.

Du kan visa både sto och föl på RSFs riksutställning men även på Welsh Riks som hålls samtidigt på samma plats.

Men hur är det med unghästbedömningar? Har avkomman tillgång till alla bedömningar om man reggar som BRP?

kl

Tack så jätte mkt för alla svar!

Eftersom man kan "regga" henne i båda så gör jag nog så som welsh sa..

Var hittar man propositioner till stopremiering? Bedöms fölet även där eller åker man få fölvisning oxå? Jag vill ju visa båda och åker hellre till 2 olika bedömningar om de visar mer rättvist.. Tycker ju själv givitvis att de båda är jättefina men jag vill ha en helt partisk bedömning - som även kan hjälpa mig vidare i avlen..

Har också föl e. Veronas Bo-Gi. Har tänkt åka till Bollerup den 24:e juli på premiering. Sen är det utställning i Halmstad nån gång i augusti (om jag har rätt för mig..)

Jag pajkastar inte, men jag stödjer min ras. Förstår inte varför det skulle vara bökigare att visa en WPB än en ridponny, när det är ihopmixat av samma raser iallafall :confused:

Här uppe har domarna klagat på att det inte finns någon riktig rasbeskrivning på en WPB. (domarna kommer från hela landet). Jag stödjer också mina raser men tycker fortfarande att en avkomma till en godkänd RP hingst ska in i ASRPs register.

Med risk för att kapa tråden vilket inte alls är meningen, måste jag bara avsluta min medverkan här med ett sista inlägg.
Vet inte om det är typiskt hästfolk eller om hund och kattmänniskor är likadana, men man är så förb****t snabb på att ifrågasätta tillvägagångsätt, bedömningsformer, HUR domaren domare, varför han dömer som han gör osv. Inte bara från utställaren utan även vad jag hör nu, ifrån domarens sida. Och det är inte första gången jag läst att "domare vet inte hur man dömer WPB" mm.
Är man anlitad som domare så ska det val baske mig ändå ligga i ens egna intresse att man håller sig ajour med den ras man dömer??
Det kryllar inte direkt av vidareutbildande kurser, så då får man väl åka på dom man kan. Vi hade en större kurs i västsverige för ett par år sedan med influgen domare som pratade både om welshens olika sektioner samt welsh partbred och hur man dömer dom. EN domare dök upp på den kursen, och inbjudan hade gått ut till samtliga verksamma. :mad: Det tycker jag tyder på väldigt lågt eget intresse för att lära sig något nytt, och då har man INGEN SOM HELST RÄTT att i efterhand klaga över att rasen av någon anledning skulle vara svårbedömd. Speciellt i dessa tider när det poppar upp nya rasföreningar och nya raskonstillationer som blommorna på våren.

På varenda avelskonferens de senaste åren har partbred på något vis disskuterats och återigen är det klen uppslutning. Jag har den uppfattningen att det är väldigt många ponnymänniskor som sitter därute med ett knippe ponnyer i stallet som vill ha allting serverat på silverfat, istället för att gå den låmga hårda vägen och LÄRA SIG genom att studera, åka på evenemang och vidga vyerna lite.
Och det gäller både ryttare, uppfödare, ägare och domare.

Förlåt TS, ska inte förstöra din tråd mer :cool: Den som vill diskutera mera får gärna starta en ny tråd.
*slutgnällt*

Liknande trådar

Avel Har kollat på en ungponny, som ägaren menar är registrerad som welsh partbred. Hon nämnde också att passet är blått, då hon inte riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett ridponnysto som fött sitt första föl i år. Mina planer var att visa fölet på fölvisning, och kanske om möjlighet finns även...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Dagolina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31