Fölvisning 2011

Sv: Fölvisning 2011

Oh låter bra. Betäckt mitt dressyrsto med honom. Så hoppas hon tar sig då ;)

Min skit är så liten och.. vild :eek: så hon visas inte :(

denna tråden hade jag missat! Grattis till alla fina resultat speciellt ICCA är det din 3:dje i rad som går till riksföl??? sjukt avis! :D

RJ vad kul med ditt sto och föl! förstår precis vad du menar med att man blir alldeles tårögd!!

Tack! Ja, jag visste inte vart jag skulle ta vägen typ :p Haha!

Jag tyckte ju han va fin, men man vet ju att man lätt blir partisk, speciellt med ens första egna föl. Så jag åkte med inställningen att jag får vara beredd på att han inte får så bra omdöme, och att jag inte skulle bli ledsen. För mig var han ju ändå världens finaste! Och jag valde att inte stamboksföra stoet, för jag tänkte att det var illa nog att visa henne ihop med fölet nu när hon är omusklad. Dessutom har ingen hört talas om hennes stam här i Sverige, knappt ens galoppfolket, så jag kände mig som en underdog, när jag kom där med mitt fullblod :p

Jag svävar fortfarande omkring på små rosa moln av lycka :D

Tack! 3:e i rad i familjen ;) de två senaste åren har min systers fölisar gått i topp. Det var inte förrän i år vi ställdes mot varandra... Extra roligt då mammahästarna är egna uppfödningar ur samma möderne! :laugh:

:D i know the feeling! speciellt det med att man alltid är partisk om sitt eget föl/häst och man blir helt underbart lycklig när det visade sig att man inte var helt ute och cyklade. :)

Ja det har varit en hel del fina föl efter honom! Härlig stam har han ju också :love:

Nej, mitt sto har lämnat årets, en syster till henne hade en (-08), hennes mor har lämnat två (-04 och -06) och hennes systerdotter de två tidigare årens (-09 och -10) :)

Den enda utav dem som varit med på riksföl är den född -08 e: Don Romantic-Crelido. Det har känts lite långt och inte riktigt värt besväret för vår del, dessutom har stona varit ombetäckta. :)

Ha.ha, jag blir verkligen full i skratt! Precis som du beskriver att du kände innan fölvisningen känner jag! :D
Jag tror absolut inte att jag har några hästar som kommer få kanonpoäng, men precis som dig så är de ju världens finaste hästar för mig, oavsett poäng på fölvisningen.

Även jag ska exteriörbedöma stoet men har inte tänkt att stamboksföra, för jag har säkert inte ett sto som är tillräckligt bra! ;)
Dessutom har ju min häst en stam som inte är direkt känd hon heller!

Det är så kul att du fick så fina poäng på ditt sto och ditt föl! Grattis igen! :)

Haha ja men det är väl bra att det finns flera som är som vi, som inte tror vi ska få världsklass-hästar eller godkända hingstar:D Haha! Man måste ju vara realist, och det är jäkligt hård konkurrans! Det är en sak man lär sig när man omger sig med folk som föder upp hästar. Det är enormt liten procent som verkligen blir kanon, man ska inte vara naiv och tror man får jackpot på första försöket :p

Jag håller alla tummar och tår för dig, ditt sto och ditt föl! Du måste uppdatera så fort ni kommer hem :D
Tack igen! Som sagt, jag fattar fortfarande inte riktigt att det är sant, men på domarens begäran får det väl bli betäckning till våren igen :D WEIIIIII!!!!

Icca: Vet inte om jag sagt Grattis tidigare i tråden, men grattsi igen isf :D Din fölunge är ju kanonfin! Kul att ni fått så bra resultat! Är ju verklgien kul att få bra poäng 3 år i rad, visar ju på att man vet vad man pysslar med, och har bra material! :bow:

förstår jag verkligen. men då kommer ju alla fölisar från samma stostam??? vilken av dem har du själv varit mest nöjd med?

Tack! Det är fantastiskt roligt, sedan ska de ju förhoppningsvis prestera när de blir äldre också, men en morot på vägen är det allt! :laugh:

Ja de är ur samma möderne, stofamilj (8). Min syster köpte stoet det började med -95 och på den vägen är det :).

Svårt att säga... men min systers från -09 e :Ludwigs Champion-Irco Mena och min från i år om jag måste välja ;)

Visade min efter Heslegårs Rubin UE: Mordillio (ej godk.) EE: Cortus-Roderik-Maraton

Vi slutade på 44p, många inkl jag var mkt huvudbrydda över bed. över lag domaren hade nog hakat upp sig på 45p.
Vissa som borde fått bra mer stannade även de på 45p :confused: Trodde iaf. att min tös skulle fått 45 men en nedrans 6 på skritten drog ner detta..
Sedan så fick man åter höra när det uppdagades om färgen på papprena (vita) att ja det drar ju ner. men men jag är ändå glad för min tös1

Poängen fördelades. 887678

2011-08-20175515-1.jpg

2011-08-20175511-1.jpg

Visade mitt stoföl igår som är efter King Louie ue. Napoleon. Fick också 44 poäng. 787877.
Bedömningen lite liten vilket vi misstänkt. Något tåvid fram och gracil, (vilket tydligen är negativt gracil). Något markbunden galopp men välbalanserad.

Fick 8 på skritten vilket är konstigt då stoet har en dålig skritt, har tom fått underkänt på dressyrtävling för att hon inte har något övertramp. Tänkte först välja en hingst med bra skritt men valde en hoppare med mycket fullblod.;)
98488.jpg

98490.jpg

Kan tillägga att tösen är knappa 2månader född 23/6

Bedömningen lydde:
typ: Välutv. 8
hhb: välformad hals, liggande bog, djup bål, sluttande kors 8
ertemiteter: brutna tåaxlar bak, marktrång bak, upprättade kotor ( troligtvis pga av växt tillades)7
skritt: energisk kort 6
trav: lätt , kort elastisk 7
galopp: rund,rytmisk, vägvinannde 8 tot. 44p

Jag visade oxå en på Plönninge i lördags och det va lite skrattretande eftersom de flesta fick samma på 3 första bedömningspunkterna alltså 8,8,8....
Ngt tåvida va det i år,de andra åren vi visat har de varit parallellförskjutna,haha.

Lite dåliga poäng tyckte vi i Plönninge,vet inte hur det gått i resten av länet då Halländska hästavelsförbundet inte orkat lägga ut resultaten,dåligt!

Ska bli spännande att se om någon gått till riks från Halland ju...

Tror att jag ska tänka länge och väl om jag ska visa överhuvudtaget mer,synd bara om hingsthållarna som inte får nån publicitet av sina hingstar om vi väntar till de är 3,resp 4 innan vi visar dem....:crazy:

Den jag visade fick 8,8,8,7,7,7, alltså 45 poäng som de flesta där....
Poängen på galoppen stämde dåligt med kritiken som löd: rytmisk,välbalanserad och elastisk,hm

Visade i Himledalen i söndags,där folk i publiken var förvånade över hur låga poäng som sattes,överlag.Så det verkar vara,genomgående, låga poäng detta år,i Halland.

Skulle väl egentligen inte visat min alls,för hon är verkligen inte till sin fördel just nu,men jag såg ju andra som,i mitt tycke,skulle haft högre poäng.
Ville dock stambokföra stoet,som jag lånat,som tack till ägaren så då fick det bli så.

Fölet är fött 4/7 så hon är ju inte ens 2 mån,hon fick iaf följande:

Typ: Ädel 8
HHB: Rak hals,ngt brant bog (överbyggd) sluttande kors 7
Extr:Välbenad fr sidan,tåvid fram 7
Skritt: Avspänd,vägvinnande 8
Trav:Lätt,ngt kort 6
Galopp: Rund,rytmisk,ngt i framvikt 7

Tot poäng:43

Ja,visst är det märkligt,de första åren jag visade var fölen tåtrånga,sedan som du säger,parallellförskjutna i några år och nu då tåvida.......

Väntar också på resultaten från helgens visningar!

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv