• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Walfwesta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 6 167
Sv: Fölvakt

Ja, jag kan inte mer än hålla med om att det är brått när det går fel. När det gick åt skogen för oss förra året kom veterinären 45 min efter att fölningen satt igång, då var ungen redan död. Sitter dom i kläm klarar dom sig inte mkt längre än 20 min.

Nu har jag beställt en sån där GSM-gjord.
vV brukar ju vaka fölningarna (10-15 per år) genom att dels kunna pricka fölningarna ganska bra, men då sitta halvvaken vid övervakningskameran på nätterna, och ränna runt som yra höns på dagarna för att ha koll på stona. (ifjol fölade hälfen av dom på dagtid!)
Den fördel jag ser med GSMgjorden är att den larmar min mobil när stoet lägger sig. Är det då natt och dom är inne i stallet kan jag kolla kameran, är det på dagtid kan jag sticka till hagen.
De flesta ston lägger sig för övrigt inte natten innan fölning.;)

Jag hade en kamera som vi kopplade till en frukost tv. Smidigt att ha den i sovrummet o bara titta på den när klockan ringde. Man såg riktigt bra i mörkret och den tog även upp ljud....

Mitt sto gick över knappa 6 veckor förra våren så den var värd alla sina pengar kan jag säga....

Snälla alla som har övervakningskamera!!!

Pm:a mej och berätta vilket fabrikat, vilka finesser man behöver eller inte och vilka man skall akta sig för!

LUDAwebshop.se har bra kameror och support. Runt 2500 får man ge, men då får man en antenn som gör räckvidden nästan en kilometer och bärbar monitor. :rofl:

/Anders
--------

Man beställer dem från stgeorge. De är fantastiskt bra att ha både vid fölning o tävling. Räddat många föl skulle jag gissa...

Man kan beställa dem på nätet hos www.stgeorge.se.

kl
Puttar på denna lite.
Är nyfiken på svettdetektor. Har hopplösa ponnyston som har för vana att föla när vi vänder ryggen till. Vill överlista dom och hade tänkt pröva med svettdetektor. har anävnt dom förr på stallet där jag jobbade men det var ju 10 år sedan så jag minns inte riktigt..
Är dom lätta att ställa in? Ena stoet svettas knappast alls och då kan vi ju missa det likt förbannat. Många falsklarm? Kan dom missa att larma?

Erfarenheter tack. :bow:

KL

Undar hur man gör med övervakningen om man inte bor vid stallet? Jag har 1,5 mil till stallet, och tyvärr har vi ingen uppvärmd sadelkammare eller dyl heller som man kan övernatta i, då blir till att sova i en box i så fall. Kan ju bli lite kallt i april:crazy:.

De flesta verkar ju bo i anslutning till stallet, men ni som inte gör det, hur gör ni:confused:

Jag sover i stallet och har så alltid gjort hur kallt det än varit. Bara man tar på sig ordentligt, har sovsäck och filtar så håller man värmen rätt bra. I april hade jag inte alls bekymrat mig för kylan. Värre var det när jag skulle vaka i februari och det var -15 ute och minusgrader även inne i stallet. /AFF

Hur gör ni då dagtid? Bor man inte brevid stallet kan det ju vara lite knepigt att ha full övervakning dygnet runt.

Sov i stallet när det började närma sej,hade tagit ut semester så därför var jag även där dagtid.Med tanke på att jag var tvungen att hjälpa till vid fölningen så var det tur att jag var där.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
1 085
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på