Föluppfostran

I

IdizDynamit

Jag är så glad! Jag får vara med om det som är varje hästtjejs stora dröm: Att hjälpa till med ett föl, en hingst vid namn Cento, hur mycket jag vill! Jag va där när han va en halvtimme gammal och har varit hos honom nästan varje dag sen han föddes. Snart är han två veckor och har visat sig vara en riktig tuffing. Men jag vill att allt ska bli rätt från början så jag har några frågor...

1. Vad är det absolut viktigaste att tänka på? Han är stabil i sinnet och nyfiken, vill inte skrämma honom för någonting helt i onödan.

2. FÅR hästar klia sig mot en eller visar det att de tycker att man är lägre i rang? Har hört så många olika teorier om detta...

3. Hur gör man för att få hästen att acceptera människan som högre i rang från början så det inte blir så jättekrångligt senare när han är stor och stark?

Vore tacksam för svar och allmäna råd, gillar verkligen Cento jättemycket men det är det att jag inte vill skapa onödiga konflikter pga okunskap.

Sv: Föluppfostran

Hej och välkommen!

1. Det viktigaste är att vara konsekvent. Det är det i all hästhantering. Med konsekvens och mjuka men tydliga tillrättavisningar så får du snart en häst som gärna gör vad du ber den om.

2. Ingen häst får klia sig på mig iaf. Det tycker jag är ett "bra" ex på konsekvent beteende: Låter du din häst klia sig på dig tycker jag att du alltid ska göra det, inte bara ibland, det är inkonsekvent. Tänk då om du hämtar hästen i hagen i linne på sommaren - skönt att den klia sig på dig då? Nja... Eller när du står i kavaj och vita ridbyxor innan framridningen till en dressyrtävling - får den klia sig då med? Lättare att aldrig tillåta det, mina hästar kliar sig på stolpar och boxväggar när jag tränsar av innan jag tar på grimman ex.

3. Genom ett tryggt och kopnsekvent beteende. Att aldrig utsätta honom för situationer som han/ni inte kan reda ut eftersom de skadar hans förtroende till dig som ledare. Enkla "övningar" är till ex att han inte för klia på dig, eller trycka in dig i väggen o liknande. Kom bara i håg att hästar ät mottrycksdjur - man får visa dem att de ska gå undan för tryck, de reagerar oftast med att trycka tillbaka innan de förstått det.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Hästhantering Hej! Mitt sto beter sig alltid lite annorlunda mot andra hästar. Jag förstår henne och tycker hon är intelligent och att hennes...
Svar
16
· Visningar
3 407
Senast: insearchof
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 809
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar