Fölunge som sparkas

cala

Trådstartare
Hjälper en bekant med hanteringen av hennes fölunge. Den är nu tre månader och världens goaste....Men hon sparkas, så fort hon har gjort nått bra kommer hennes bakben som en glädje yttring. Nu känns det som det börjar bli ett problem, hur ska vi korrigera henne? Fort går det med och hon är så otroligt duktig på att vända sig snabbt även om man försöker hinna med....Hur har ni andra gjort.

Sv: Fölunge som sparkas

Varför skulle vi inte hantera henne ???? Måste ju vara betydligt enklare att korrigera henne nu än när hon blir större... Tro nu inte att vi håller på hela tiden, utan vad som är gjort är att hon går att leda lungt och sansat i grimma, hon går att lasta och hon kan stå uppbunden en stund... Det kan väl inte vara fel att lära dem med en gång. Sen får naturligtvis mamman fostra med. Vad jag ville ha svar på var om någon har ett bra råd hur vi ska få henne att sluta med att sparkas....

Vissa föl har kvicksilver i benen. De yr och far och gör avancerade skolor ovan mark. Livsglädje helt enkelt.

Vissa fölbakar skaman inte vara i närheten av.om fölet inte siktar och slår så är det nget att bry sig om. Bara att hålla sig undan :D

Precis som andra bäbisar har föl inte så stor kroppskontroll och vet inte riktigt vad de gör. Så att korrigera hennes glädjeyttringar är ganska lönlöst - hon komer nog inte att fatta att det är en korrigering.

bättre att förstärka det som är bra och i görligaste mån undvika att vara i närheten när hon sprallar. Lär henne att människor är man nos mot nos med. Inte nos mot stjärt....

Varför skulle vi inte hantera henne ???? Måste ju vara betydligt enklare att korrigera henne nu än när hon blir större...

Vad jag ville ha svar på var om någon har ett bra råd hur vi ska få henne att sluta med att sparkas....

Jag håller med cirkus.

Uppenbarligen gör ni nåt fel, eftersom fölet sparkas...
I de flesta fall handlar det inte om felhantering av föl, utan om överhantering.

Gör man rätt från början behöver man inte korrigera hästar. ;)

Jag kan lova, att slutar ni hantera fölet ett par månader, så är problemet ur världen.

Jag håller med cirkus.

Uppenbarligen gör ni nåt fel, eftersom fölet sparkas...
I de flesta fall handlar det inte om felhantering av föl, utan om överhantering.

Gör man rätt från början behöver man inte korrigera hästar. ;)

Jag kan lova, att slutar ni hantera fölet ett par månader, så är problemet ur världen.

Instämmer! Föl som överhanteras blir iväldigt ofta respektlösa och bits och sparkas. De som får vara föl och har kompisar att tampas med är oftast mkt trevligare att handskas med.

Hon är verkligen inte överhanterad, vi har kört några korta pass på ca 5-10 minuter igenomsnitt 3-4 gånger i veckan. Att vi har velat ha henne van att ledas i grimma beror på att hon ska iväg på fölbesiktning snart och vill så klart att första resan ska bli så positiv som möjligt. Hon har hästkompisar och är hur go och mysig som helst. Hon är varken otrevlig eller elak bara jätteglad. Men kanske det är så att det är svårt att korrigera detta nu utan att det gäller bara att hålla sig borta när sparkarna kommer.
Tråkigt när folk drar slutsatser om att vi gör fel, eftersom det känns så himla bra för övrigt med hennes hantering. Jag har sällan träffat på en sådan positiv och glad varelse, så jag tvivlar på att vi gjort nått fel. Hon bits iallafall inte.

Jag tror inte på att människor kan korrigera föl - så den bästa strategin är nog att hålla sig undan när hon sparkas.

Att leda ungen i grimma är inte överhantering, så länge som gör det på ett sätt som är "lagom" för fölis. Dvs man försöker inte ta ungen i gramskaftet och leda bort den från stoet. Binda upp föl gör iaf inte vi, när de verkar så hålls de i grimma/grimskaft och de står i box tillsammans med mammahäst.

Tyvärr instämmer jag i den övriga kören, i mina ögon så hanterar ni henne på tok för mkt med era pass. Låt henne vara bebis och nöj er med att hon följer med mamman till och från hagen om de står inne nattetid. Bästa fostran är andra hästar, jag hoppas hon har jämnåriga föl att leka med? Det gjorde stor skillnad för mig när mitt lilla troll fick fyrbenta kamrater efter att han mamma dog.

Men jag förstår inte ...Hon går i en flock med andra hästar, dock är hon ensamt föl och det beror på att vi inte kunnat skaka fram några fler, vi bor på en liten ort..Sen tycker jag inte att hon hanteras för mycket, de går ute på nätterna och skulle vi tagit in och ut de varje dag hade hon ju fått MYCKET mer hantering än det hon fått nu. Vi har som sagt kört korta pass nu under en kortare period just för att hon ska iväg på fölvisning. Hon har INTE haft denna hantering varje dag sen hon föddes utan det handlar om de sista 3-4 veckorna. Återigen så har hon blivit hanterad ca 5-10 minuter, ca 3-4 gånger i veckan.
Vi leder henne när hennes mamma går bredvid, hon har aldrig blivit ledd utan att ha haft sim mamma med. Hon är helt trygg och lugn och går för "egen" maskin, vi behöver alltså inte dra något i henne... kanska kravlöst tycker jag.
Jag kan lova att hennes sparkar INTE beror på att hon skulle vara uttröttad på något sätt utan det är någonslags glädje yttring..
Vad jag frågade om ibörjan var ju hur vi skulle göra för att få henne förstå att man inte gör så, men tydligen så tror alla här att vi håller på att träna ihjäl henne. Sen vet jag att det finns massor med folk som börjar med sina fölisar tidigt och det har gått bra.

Men gå inte fram till henne så att ni är i sparkzonen..

Enkel problemlösning. :idea:

I övrigt instämmer jag med Cirkus, CK och övriga.

AM

Ja! Vad konstigt det kan bli! Man ber om tips och råd och vips så blir det bara tråkigt allting.... (finns många såna inlägg).
Jag tycker du gör helt rätt! Fortsätt träna precis som ni gör så ska du se att det kommer gå bra på fölvisningen. Vad gäller bakdelen? Bara att hålla sig undan, finns inget annat att göra. Hon kommer säkert att sluta upp med det i sinom tid när hon får annat att tänka på....

Lycka till!
/Mia

Problemet är ju inte att hon blir uttröttad utan att hon tappar respekten för er. Min lillpojk skulle alltid busa med folk när hans mor var sjuk och sedan efter att hon dött och han fick gå med en fostermor innan de slussades in i flocken med de andra stona och fölen. När han fick andra lekkamrater så blev han som en omvänd hand med folk att hantera trots att han fick stödmatas några gånger om dagen. Vi drog ner all hantering till ett minimum efter mammans död för att han inte skulle bli felpräglad och även efter att han fick gå med de andra fölen så hanterades han så lite som möjligt. Han är en mycket trevlig 2-åring idag som är väldigt lätthanterlig och har inga som helst fasoner för sig när han hanteras.

Till Mia 61
Men tack för ditt svar, ja jag blir ledsen när man blir på hoppad så här, det gör ju att man inte törs fråga om råd längre här. Vi kommer att hålla oss ifrån "baken" på henne nu och hoppas på att hon slutar. Vi vet givetvis också att de bästa "lärarna" är andra hästar och det har hon ju med... Men jag har ännu inte sett en annan häst lära sin fölunge gå i grimma.. det måste väl ändå vi människor lära dom.

Till Mia_R Hon har inte tappat respekten för oss....
Kan trösta alla oroliga nu att vi inte kommer att "träna" nått mer nu före fölvisningen eftersom hon redan följer i grimma, går in i transporten och springer så fint bredvid sin mor....

Senast ändrad:

Hon är verkligen inte överhanterad, vi har kört några korta pass på ca 5-10 minuter igenomsnitt 3-4 gånger i veckan.
Det tycker jag är lite mycket faktiskt.

Det är ingen idé att träna föl till saker och ting för de är för små för att förstå. Precis som det inte är någon idé att lära ett 2-årigt barn att läsa, eftersom den inte har kapaciteten eller förmågan att förstå, så förstår inte fölen heller så att det blir en förbättring. Det ni gör funkar för stunden men så fort ni har släppt ut henne igen är den "kunskapen" borta. Hon är för liten för att tränas. Hon är bara en bebis!! Skit i att hantera henne så ska ni se att hon kommer att bli bättre när hon senare förstår vad de är ni vill och varför. Just nu är hon för liten!

Det tycker jag är lite mycket faktiskt.

Det är ingen idé att träna föl till saker och ting för de är för små för att förstå. Precis som det inte är någon idé att lära ett 2-årigt barn att läsa, eftersom den inte har kapaciteten eller förmågan att förstå, så förstår inte fölen heller så att det blir en förbättring. Det ni gör funkar för stunden men så fort ni har släppt ut henne igen är den "kunskapen" borta. Hon är för liten för att tränas. Hon är bara en bebis!! Skit i att hantera henne så ska ni se att hon kommer att bli bättre när hon senare förstår vad de är ni vill och varför. Just nu är hon för liten!

Men herregud det handlar inte om att vi tränar henne, läs vad jag skriver. Vi vill att hon ska kunna gå i grimma eftersom vi ska iväg på fölvisning och hennes mamma ska avelsvärderas. Vad vi kände att vi ville skulle funka var just att kunna leda henne in i transporten utan att det blir otäckt, och att hon funkar i grimma. Det gör hon nu och vi "tränar" inget mer.... Vad jag ville veta var hur ni andra hanterar sparkarna, för hon lär väl inte vara den enda fölunge som sparkar eller????
Det vore ju intressant att höra hur ni andra har gjort när ni åkt på fölvisning??? Måste ju bli väldigt krångligt med en massa lösspringande föl när man kommer dit. Eller om det är första gången man ska ha de i grimma då, så lär det ju också bli besvärligt....

Oj, jag ska också på fölvisning. Jag har då velat prova springa/ stanna mm för att inte komma alldeles novis. Ska också stambokföra stoet så henne vill jag träna lite uppspringning och uppställning med. Den lilla är ju grimvan och har också åkt transport någon gång. Har jag övertränat då? Efter visningen blir ju en viloperiod då fölet får vara ifred för oss människor.

Men det känns som att man inte vill komma med en helt ohanterad unge. Åker ni alls på några visningar med fölen som då är helt ohanterade? Struntar ni kanske också i ev stambokföring av stoet? Kanske går att senarelägga?

Jag tycker väl till skillnad från övriga inte att det är för mycket.. skulle inte ha några pass, men visst ska de väl kunna ledas till och från hagen?

(Fast jag tror det handlar lite om att många härinne är luttrade uppfödare med många fölungar i bagaget, då har man kanske inte samma tid, eller för den delen samma behov av att umgås med fölet. Har man inte haft många föl är det svårt att låta bli dem, de är ju så underbara.. ;))

Mitt första föl sparkade mot mig en enda gång, men jag puttade helt enkelt bort honom, vilket är ungefär vad en annan häst hade gjort.. Han försökte aldrig mer, så i det fallet funkade det..

1.1 Målsättning
Målsättningen för Fölbedömning/Riksföl/Regionalt Fölchampionat är att i första hand vara till stimulans för uppfödarna att tidigt ägna sig åt fölet och ge möjlighet till handel med föl av god klass inom och utom landet.

Ovanstående är taget ur bedömningsreglementet på ASVH´s hemsida. Innebär inte detta att man ska HANTERA (inte träna, känns spontant som om det är en skillnad) ? För mig betyder i alla fall hantera att det ska gå att leda fölet i grimma, självklart vid stoets sida, känna över fölet regelbundet för att upptäcka skador i tid (små sår kan vara lurigt), ev om man som i mitt fall har behov att att verka hovarna för att undvika felaktiga benställningar, kunna lyfta dem utan att fölstackarn får panik när hovslagaren kommer.

Jag tycker inte att det låter som om du överhanterar ditt föl. Jag gör ungefär detsamma. Ska visa inom kort och vill att fölet ska känna sig trygg i att ha grimma på huvudet så att det inte kommer som en chock att plötsligt sitta fast. Det kommer att vara mycket nytt ändå när man ska ta in dem i en transport o åka iväg till nytt ställe. Jag tror att små korta stunder av vardaglig hantering (läs typ 5 min ett par ggr per vecka) inte på något sätt kan vara skadligt. Nu går min ute hela dygnet så det blir lite mindre hanterande för i hagen vill jag inte störa men när jag tagit in dem för att de behöver vila om det varit dåligt väder/för varmt, får hon gå i grimma ut till hagen.

Detta är mitt första föl och jag har kontakt med vana uppfödare för råd och hjälp längs vägen och de förespråkar definitivt denna enkla hantering för att sen få trevliga individer. Det känns i allafall rätt för mig och det är också vad som förespråkas i flera böcker om hantering av föl.

Sen sparkade min lilla fröken mig på benet häromdan när hon bockade iväg men där är det väl som så att jag får skylla mig själv, jag stod för nära när hon busade :crazy: Men så länge det bara är glädjesprång så får man väl bara bita ihop :)

Lycka till med fölet!

Vad jag ville veta var hur ni andra hanterar sparkarna, för hon lär väl inte vara den enda fölunge som sparkar eller????

Vi har ju svarat, men det svaret dög tydligen inte.

Jag gissar att svaret du vill ha är av typen:
"Gå bort till redskapsboden och hämta en kvast, som du slår över ryggen på fölet"?

Vi som svarat har erfarenhet av hundratals fölungar, och det lättaste och bästa är faktiskt att inte hantera dom.
Givetvis gör man det man ska, med beslutsamhet, men att hålla på och dutta med dom gör ingen nytta alls.
Kan fölet gå i grimma så var näjd med det, det finns ingen anledning att knata runt med fölet 4 dagar i veckan bara för att.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka