Fölunge som inte rätar ut benen

Sv: Fölunge som inte rätar ut benen

Käranon...jag ser inget fel på ditt föls bak kotor !!!
När det gäller "häng i knäna"så är inte det ovanligt på vad jag förstår bla fullblod.Om jah inte mins fel hade bla Ditton Wood xx (gdk hingst) hängiga knän.

En uppfödning till mig som gått tom svår int hoppning var ochså hängig i knäna som föl och det höll i sig i flera mån innan hon blev "rak".

Inget att oroa sig för :)

*kl*

Nu har jag inte sett honom på en vecka då jag varit bortrest.
De går på bete nu och hovslagaren tog ett litet drag med raspen i trakterna när han var ute, det var det enda han tyckte behövdes.
Så jag antar att jag ska bida min tid. Men vi får se hur han ser ut när jag åker ut senare idag.
Ska försöka få med mig kameran också...

Nej, det var bara hänget i knäna jag menade på mitt föl, inte bakkotorna. Fadern är 45% fullblod och modern är 12,5% fullblod, så hänget kanske kommer därifrån? Hur som helst så är jag inte orolig då jag sett värre bli helt uträtade. Tänkte bara visa ts att det finns fler föl som hänger i knäna.

Mitt 2-månader gamla sto har varit jätte fin fram när hon föddes, men har den senaste tiden när hon börjat gå på bete hänga i knäna? Känns som om det hände över en natt bara?! Släppte på bete den 2 Juni och hade då raka fina ben. Raka ben kvällen den 4e, fram tills kvällen den 5 Juni då jag upptäckte att hon började hänga i knäna :confused:

23 Maj (var det senaste kortet på benen som jag tagit om syns bra):
mindre.jpg

idag 10 Juni
mindre-1.jpg

Vad göra?

Senast ändrad av en moderator:

Annalisa - växer hon snabbt?

Min K drog ju iväg alldeles för bra på betet, och när de växer för fort så senorna inte hinner med, då får de senkontraktur (mer eller mindre allvarlig), och kan börja hänga i knäna. Ett annat tecken att se upp med är om de börjar visa tendenser att gå upp på tå.

Så, om hon har vuxit fort den lilla, så är risken det går FÖR fort. Får stoet och/eller fölet kraftfodertillskott så är första steget att ta bort/minska tillskottet för att bromsa den överdrivna tillväxten.

Hur rör den lilla sig nu sen hon började hänga?

Hon växte väldigt snabbt den första månaden, sen saktade hon av lite nu den senaste månaden, men har börjat växa ganska jämt nu igen. Har ju dock vuxit ca 20 cm sedan hon föddes (10 cm/månad)

Hon är ju ganska tuff mot sin gamla mamma och roffade åt sig kraft-foder strax innan betet, men får ju bara gräs nu. Syns även en dån där "foder-rand" i hovarna, antar att det har med fodret att göra då?

Hon rör sig lika bra som annars, om inte bättre :eek:, står på hela hoven, till och med lite låg i trakterna. Tänkte att jag skulle ta upp hovis och låta henne se på det.

Kan man göra något åt det då?

En del fölungar hänger i knäna när dom är trötta i benen. Titta på din fölunge när hon har legat ner och vilat benen. De fölungar som jag har haft som har varit livligast har hängt i knäna upp till c.a 4 månaders ålder när de har varit trötta i benen efter lek i hagen. Ingen av dom hänger i knäna i dag.

Nu när du säger det sååå, när hon stog hemma i stallet och sov inne på natten så var hon ju betydligt mer livlig och vaken, men nu är hon ju hemskt trött och pumsig när man kommer upp, har ju säkert att göra med att dom är uppe på nätterna och äter?

Fölet + mamma kommer att stå inne tisdag/onsdag-natten eftersom dom ska på 16-dagarskontroll. Ser då säkert bättre hur hon ser ut i benen sen på morgonen :idea:

Hon växte väldigt snabbt den första månaden, sen saktade hon av lite nu den senaste månaden, men har börjat växa ganska jämt nu igen. Har ju dock vuxit ca 20 cm sedan hon föddes (10 cm/månad)

Hon är ju ganska tuff mot sin gamla mamma och roffade åt sig kraft-foder strax innan betet, men får ju bara gräs nu. Syns även en dån där "foder-rand" i hovarna, antar att det har med fodret att göra då?

Hon rör sig lika bra som annars, om inte bättre :eek:, står på hela hoven, till och med lite låg i trakterna. Tänkte att jag skulle ta upp hovis och låta henne se på det.

Kan man göra något åt det då?

Om hon rör sig bra osv, så håll ett öga på det du men oroa dig inte. Se däremot till att hon får vila ordentligt på betet, så inte andra hästar, insekter etc tvingar henne att röra sig mer än hon orkar. Anledningarna till det skrev pezon alldeles utmärkt! =)

Jo, lugn och ro har hon FYSISKT-sett. Hon har dock fått för sig att hon är ledare i flocken (efter mamma förståss!!!!) och måste hålla koll på fölis 2, så det kan ju isåfall vara det som stör hennes vila..

Kan det bli bättre över en natt också om hon vilar ordentligt (som hon gjorde tidigare) , eller tar det längre tid för att det ska bli normalt igen?

Beror på om hon hänger för att hon är 'tillfälligt trött', eller om hon hänger för hon är mer varaktigt överansträngd.

Men, ha lite is i magen, håll koll (kan gå FORT med de små) och se var det tar vägen. Är de nyss släppta på betet så brukar det lugna sig efter ett tag. Och hon släpper säkert kollen på fölis två litegrann om ett tag (även om jag inte tror det är någon risk att just det gör att hon inte vilar som hon ska, fölis två vilar ju antagligen rätt mkt den med, och då kan hon vila med. Värre när flocken rör sig för mkt pga insekter eller liknande, spec på hård mark, och fölis inte kan ligga när den vill. Eller om äldre kamrater är där och ska leka/köra undan stup i kvarten)

Min ´fölis hänger också i knäna upptäckte jag idag. Han har varit lite varit så sedan han kom men nu är det värre. (nordis) Kan bero på att han växt mkt? han är 2 veckor gammal. Han ser precis ut som AmKms bebis 2005. Behöver jag oroa mig?

Han hänger precis lika mycket (lite)fortfarande och har alltså inte rätat ut sig för fem öre. Jag tog bilder men har inte hunnit lägga in dem än.
Stundtals är han rät i knäna, t.ex när han kliar sig på ett ben eller så och det är väldigt lätt att "trycka" knät rätt. Med andra ord är han väldigt elastisk.
Slänger in bilder i kväll...

Var nyss uppe hos hästarna med målet i sikte att stretcha fölungens framben lite. Åker förbi hagen och ser då att bägge fölen ligger ner och vilar. Tänkte då, vilken perfekt tajming, så kan ja se hur fölets ben ser ut efter att hon har sovit. Försökte smyga mig in i hagen tyst så att dom låg ner så länge som möjligt, men då börjar ju mammut-häst att springa emot mig o hälsa :angel: fölungen vaknar och är så pigg och glad så. Första jag gör är att titta på benen efter denna vila: Hel-raka :bow::D:bump::love: Överlycklig, men stretchar för säkerhets-skull lite endå (30 sek varje framben). Blir förvånad över hur välhanterad min fölunge är som låter sig lyftas benet upp i ganascherna (kanske lite o ta i :angel:) och stå stilla utan att vara uppbunden eller vara i grimskaft :D Känns mycket bättre idag än igår kväll!

En bild också :)
DSC00711mindre.jpg

Bara tvungen att berätta :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Har en fölunge som är född 3 maj. Han har varit rak och fin i knäna, lite utåttåad hö. fram. Nu ikväll när jag var uppe och tittade till dem på betet så ser jag att han hänger lite grann i knäna, har inte sett detta tidigare.
Tänkte på det du skrev att de måste vila tillräckligt. Han har en mor som har en tendens att vandra på kvällarna när det är mycket insekter. Kan det vara så att han har gått/går för mycket? Övrigt på dygnet så upplever jag att de har det ganska lugnt och står och vilar mycket (han ligger).
Men visst har hon promenerat många vändor med den lille traskandes efter. Stoet vandrar gärna i början av betessläppet innan hon har förstått att de ska vara ute dynget runt.
Ringde även hovis för att be honom titta över fölis fötter men han hade semester och han tyckte att vi kunde vänta tills hans semester var över, då är fölis 7 veckor. Tror ni det är dumt att vänta så länge?
Har tyvärr inga bilder ikväll ska försöka ta lite kort imorgon och lägga in.

/Q (förstafölägerska)

Ceasar var ju lite hänging i frambenen vid födseln men det hade rätat till sig alldeles utmärkt- tills nu:eek:
Han verkar röra sig bra och står på sina hovar. Jag hörde av någon att vitaminer (typ addroppar) kunde hjälpa häng i framknäna?

Har en fölunge som är född 3 maj. Han har varit rak och fin i knäna, lite utåttåad hö. fram. Nu ikväll när jag var uppe och tittade till dem på betet så ser jag att han hänger lite grann i knäna, har inte sett detta tidigare.
Tänkte på det du skrev att de måste vila tillräckligt. Han har en mor som har en tendens att vandra på kvällarna när det är mycket insekter. Kan det vara så att han har gått/går för mycket? Övrigt på dygnet så upplever jag att de har det ganska lugnt och står och vilar mycket (han ligger).
Men visst har hon promenerat många vändor med den lille traskandes efter. Stoet vandrar gärna i början av betessläppet innan hon har förstått att de ska vara ute dynget runt.
Ringde även hovis för att be honom titta över fölis fötter men han hade semester och han tyckte att vi kunde vänta tills hans semester var över, då är fölis 7 veckor. Tror ni det är dumt att vänta så länge?
Har tyvärr inga bilder ikväll ska försöka ta lite kort imorgon och lägga in.

/Q (förstafölägerska)

Du har inte möjlighet att ta in dom ett par timmar när det är som värst?

Så hade jag nog försökt lösa det.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: Sirap
·
Avel Min fölunge är 4 dygn och föddes med veka kotor på alla 4 ben. Vänster fram blev snabbt mycket bättre. Höger fram är bättre än bak där...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 536
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka