Fölunge som inte rätar ut benen

Corax

Trådstartare
När min fölunge föddes för 15 dygn sedan så hängde han i framknäna och hade veka kotor bak. Jag tänkte ju att detta borde räta ut sig och bakbenen blev mycket riktigt raka och fina efter bara några dagar. Men han hänger fortfarande i fram... Vad göra??
Hovslagaren kommer på onsdag och jag hoppas han kan komma med ett bra svar men tänkte under tiden höra med Buke-folket.
Nu är det inte mycket som han hänger men tillräckligt för att jag ska oroa mig...

Sv: Fölunge som inte rätar ut benen

Sådär har mina fölungar sett ut, hitills tre stycken. En hade detta i flera månader, en i någon månad, och den senaste som kom den 9 maj har det fortfarande. De två äldre hästarna ( 5 och 1 år) är helt fina och raka i benen, med normala knän. Det brukar ju gå tillbaka, om det inte är rejält böjt.

det där skulle inte jag heller oroa mig för!
Kommer säkert att rätta till sig av sig själv!

Det där är inget alls att oroa sig för. Absolut att det kommer att vara hur fint som helst när den växer på sig!
Vänta du bara tills du får ett föl med VEKA kotor och hängande knän på riktigt. Men även det brukar räta ut sig. Det här är ingenting att tala om i sammanhanget i mina ögon.
Lycka till och ta det lugnt med fölisen, den är helt normal

fniss-ungefär så tänkte jag oxå...ibland är man förvånad att de verkligen KAN rätta till sig;-)

Gud vilken fin liten häst! Alldeles rund och bullig...Till frågan om benen, det ser lugnt ut. Min, född den 9/5 är värre och henne oroar jag mig inte för alls. Lite spring, och lite tid är allt som behövs.

Nu var det ju en vecka sedan jag såg honom, men tyckte nog att det var mindre då än det som är på bilden.

Jag tycker din unge hade fina ben. Jag tror inte heller du behöver oroa dig beträffande knäna.

kl

Du behöver absolut inte oroa dig. Jag har haft en fölunge med extremt veka bakkotor, hans hovar var knappt i marken när han gick. Och hans framben, ja jag vet inte hur jag ska beskriva dem, men det såg ut som om han hade en boll under magen och absolut inte kunde räta ut benen. Efter några veckor var han rätt i benen och fick en 8 på benställningen på fölvisningen. Det lilla du visar är ju ingenting!!

Men jag vet hur det är - man oroar sig för allt...

Hej!
Har en hingst i stallet som är 16 dagar och ser lika ut som din.
Pratade med erfaren vet igår som tyckte att han skulle stretchas, få beviplex, steeljoint och tokosel (noga med doseringen) samt mycket rörelse på fast underlag.
Han sa att de allra flesta rätar sig och en hel del av de som de får in (som inte blivit bra) på kliniken hade sluppit skenor och/eller op om man jobbat med dom.

En fråga, OM man stretchar hur gammal kan en fölunge vara innan det inte längre gör nån verkan, alltså hur lång tid har man på sig att ex räta ut ben?

Min 05 hade mycket hängiga knän.
Fick på backning på fölvisningen.
Han är i dag 2 syns inget.
Men han har fått wobbler skall avlivas i morgon 8 juni puu

Knapplån!
Vad göra med denna tjej?
HPIM1699.jpg

Om man strechar ska de inte då ha det där medlet också...kommer ju inte ihåg vad det hette.

När min fölunge föddes för 15 dygn sedan så hängde han i framknäna och hade veka kotor bak. Jag tänkte ju att detta borde räta ut sig och bakbenen blev mycket riktigt raka och fina efter bara några dagar. Men han hänger fortfarande i fram... Vad göra??
Hovslagaren kommer på onsdag och jag hoppas han kan komma med ett bra svar men tänkte under tiden höra med Buke-folket.
Nu är det inte mycket som han hänger men tillräckligt för att jag ska oroa mig...

Ta kontakt med ATG kliniken i Täby. Du kan maila blider till kliniken o få råd. De är jätteduktiga på korrigering.

Hur står/Går han på sina hovar? Om han är inkorrekt där kan en erfaren hovslagare hjälpa lite på traven där. DVs vad sa hovslagaren?

I övrigt instämmer jag med de andra - andas och oroa dig inte.

K hängde ju något förskräckligt i knäna när hon kom ut, och vek i kotorna bak. En utåtroterad bakkota med. Vekheten i kotorna gav sig på några dagar, den roterade hoven fick vi ju ta fatt i, hovis var här frekvent från en veckas ålder och framåt. Framknäna däremot hade jag en hel del panik över. Stoets ägare tyckte 'aaaaandaaaas, ALLA stoets avkommor har hängt i knäna som små, men alla har rättat sig spontant inom några månader'.

K hängde betydligt MER än din lilla när hon var 3 veckor gammal. Vid 4 v var hon nästan rak, vid 6 veckor helt rak. Hon blev rak och fin som vuxen med TROTS att hon ju vid 4 månaders ålder växte för fort och började hänga igen, det rätade sig med tiden det med.

Knäna var för övrigt helt UA på rtg både som åring och som fyraåring, dvs inga 'framtida men' av det heller.

Hur mkt går de ute nu, du ska se han rätar sig med ålder och rörelse.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: Sirap
·
Avel Min fölunge är 4 dygn och föddes med veka kotor på alla 4 ben. Vänster fram blev snabbt mycket bättre. Höger fram är bättre än bak där...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 536
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka