Fölunge som bits!

J

JennyK

Min lilla hingstfölunge är nu 17 dagar gammal och har börjat få tänder, han har även kommit på att man kan bita matte med dom.. :smirk: Så vad gör man? Han är duktig att leda, det går jättebra att sätta på grimman nu och han är riktigt självständig. Idag ledde jag ut honom till hagen först medan mamman stod kvar inne i stallet och väntade på sin tur. Han är lugn och fin så, det är bara det här att han har börjat att bitas, när jag leder honom bits han och vänder jag ryggen till honom så biter han mej i ryggen! :mad: Det är en riktig liten tuffing som är väldigt nyfiken av sig!
Jag vill ju rätta honom innan det är för sent, men hur hård får man vara mot en fölunge? Vet inte riktigt hur jag ska göra?

Sv: Fölunge som bits!

Är han möjligen efter Santa cruz?!? :angel:

jag har nämligen en sådan underbar liten hulligan här hemma is tallet... Han nafsar så fort han har en chans..
Jag brukar ta tag i underläppen på honom samtidigt som jag säger FY med skarp röst... då slutar han i ca ,,,5 sekunder...sedan har han glömt det :) Hingstföl är ofta sådana och det är bara att tragla på så brukar det lugna ned sig...

Konsekvens med andra ord...

Nej, det är en fjording efter Mimer! :)
Så där har jag också gjort, jag nyper tag i läppen eller mulen på honom och säger till honom, men eftersom det inte har funkat fick jag fråga! Men då ska jag bara fortsätta och hoppas att det till slut går in då!

Har en kompis som fick ett hingstföl som var riktigt jävlig. Hon fick ha med sopkvast i hagen när hon skulle greja för han anföll o högg. :crazy:

Men den ska visst vara okej nu! :)

Man får vara tuff med dem tyvärr..

Min har också börjat bita i kläderna.
Har egentligen inte gjort så mycket åt saken ännu för jag kände att han kanske blir "rädd" för mig och blir svår att få tag på men jag kanske har fel?
De kanske inte reagerar på det viset?

Kropsspråk, kroppsspråk, kroppsspråk! :smirk: Titta på hur en vuxen häst gör mot en fölis som testar gränserna! Ta ett hastigt steg mot den, titta den rakt i ögonen, och försök uttrycka: flytta på dig!!!"
Minns för några år sedan, åkte ut till några som hade problem med sin 10-månaders hingst, han bara högg och var galen. När jag kom in i hagen klapprade han bara med tänderna och pjåskade. Det var inget särskilt JAG gjorde, jag var väl som jag är mot hästar i allmänhet, det hängde snarare på hur hans ägare betedde sig. Inget märkbart fel eller så, de var duktiga och trevliga människor, dock utan fölvana. De hade bara i bakhuvudet att han var unghäst, och då får man tåla lite. Fel. En unghäst bits inte för att vara elak, den testar sina gränser, helt enkelt. Tänk på att hästar är djur som VILL ha en ledare, någon som kan ta kommandot i alla tänkbara situationer.

Min åring var stentuff då han var liten. Reste sig och bet allt & alla han kom åt i perioder. :smirk:
Tror det är rätt typiskt för hingstarna att vara mer på vad gäller bitning o dyl.
Har han jämngamla kompisar i hagen? Om inte, se till så han får det, så han har någon/några att leka med. Lovar dig att du kommer märka stor skillnad på honom då.

Min var som huligan då han inte hade lekkompisar, när han hade det var han riktigt trevlig att hålla på med.

Nu har min blivit en förståndig pojke och slutat med både bitning & resning.

Tro mig, han kommer INTE att bli rädd för dig. Du kan vara mkt hårdare än du någonsin kan tro mot honom och han kommer inte att bli rädd för dig, möjligtvis få respekt. Vilket vi ju vill att dom ska ha.

Jag var benhård mot Troll på en gång, men han var en riktig huligan och jag skulle nog ha varit hårdare ändå...
Men så länge han ej hade lekkomisar så spelade det ingen roll hur mkt JAG försökte att uppfostra honom. Han tog ut all sin energi & leklust på mig.
Såfort han fick lämpliga lekkompisar så blev han trevligare mot mig med.

Håller med! Hård och konsekvent ska man vara!!!

Bara man inte slår och viftar i ansiktet på fölis!!! :crazy: då kan du få väldiga problem senare...

Köp ett tuggben till honom :idea: :D

Skämt osido, det bästa är jämnåriga kamrater, em finns inte den möjligheten så kan du förutom att säga ifrån när han bits, ge honom någon leksak.

Pinnar och sådana där hoppmojänger för barn brukar vara poppis :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 496
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 562
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama