Fölsjuka.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 574
Sv: Fölsjuka.

Jag råkade ut för det för 3 år sedan. Det gäller att agera snabbt, så finns det hopp om att fölet klarar sig!
Vi satte in dropp och antibiotika, och lyckades behandla honom hemma.
Tyvärr fick han lite föjdsjukdomar pga att han har lidit av dåligt immunförsvar, men nu verkar han vara frisk! *ta i trä*
Idag är han tre år gammal ;)

Vårt föl behandlas för fölsuka. Hon sjuknade när hon var tre veckor, eller det var i alla fall då vi märkte det.Veterinären kallar det fölsjuka fast hon sjuknat såpass sent, vid 3-4 veckor är det ett glapp i immunförsvaret, antikropparna från stoet börjar ta slut, och den egna produktionen har inte riktigt satt fart, så fick jag det förklarat.
Vår fölis hade antagligen fått sin infektion via naveln, fick hög feber, var snabbandad och lät inte bra på lungorna.Vi fick också behandling hemma med dropp första dagen, och vi sprutar henne med två sorters antibiotika varje morgon. Det är sjätte dagen idag,hon blev lite bättre snabbt men har varit mycket trött, först från igår kväll tycker jag hon ser riktigt pigg och frisk ut.Så nu känns det riktigt hoppfullt.
Det är mitt första föl och jag har ingen erfarenhet av föl öht, så jag tycker det är svårt att veta vad som är normalt när det gäller aktivitet, det är möjligt att jag hade reagerat tidigare om jag haft större erfarenhet, dock tyckte veterinären att behandlingen sattes in tidigt och att det därför säkert skulle gå bra, och nu verkar det som det stämmer!

För exakt tio år sedan hade vi en fölunge som bara efter något dygn indikerade på att något inte var som det skulle.
Han hade fått ordentligt med råmjölk i sig -det vet vi eftersom vi övervakat det hela.

Nåväl, tyckte fölet var lite slö, ingen temp, men reagerade på att slemhinnorna hade avvikande färg (gulaktiga). Ringde till distriktsvet på fm, men han kom inte förrän på em och sa då att det är inget fel på honom föutom att han är uttorkad. Ge honom sockervatten så piggar han på sig. Jag argumenterade en stund, men det är ju inte jag som är vet.

Bara ett par timmar senare så fick han temp och böld i en has. Innan vi var färdiglastade så hade han en böld till och när vi lastade ut på djursjukhuset hade han fem bölder. De intensivbehandlade honom med gott resultat. Dagen innan midsommarafton sa de att jag kunde hämta hem dem på måndagen (3 dagar senare) för då var han färdigbehandlad. Ringer ner på måndagen och då hade komplikationer tillstött under dagen och bölder blossat upp i friska leder och vi beslutade avliva honom.

I år miste vi en fölunge som kom in pga trauma genom yttre våld mot has + högre upp på ben. Hälta men i övrigt ua på onsdagen då vi lämnade in dem på djursjukhuset. Han skrevs ut på fredagen och vi skulle hämta hem på lördag fm. När vi åkt några mil mot djursjukhuset ringer vet och ber oss vända hemåt då han visade på flera olika saker. mer hälta och väldigt smärtpåverkad vid palpation på skankbenet samt att det senare under dagen kom en galla i ett bakknä. Vid sövning och spolning av leden på natten mot söndag uppstod komplikationer, fölet tålde ej att sövas och gick in i kramper, man medicinerade hårt för att häva kramp vilket sedan orsakade kraftig kolik som ej gick att behandla, utan vi tvingades besluta avliva honom....
Om denna sistnämnda var en korrekt fölsjuka tror jag inte. Man såg nämligen något på röngen av knät och det kan vara skada som utlöst det hela.

Gira

Jag har haft ett föl med fölsjuka och detta var 2001. Fölet var tre dagar gammal när jag märkte hälta hos henne. Ingen temp och ingen galla i någon led. Jag upptäckte detta på förmiddagen och lät sto och föl stå inne. Åkte iväg under eftermiddagen och kom hem på kvällen. Då var fölis blockhalt, hade galla och hög feber. Jag ringde förstås veterinären omgående och han kom ut snabbt och konstaterade fölsjuka. Vet ringde till Helsingborg och diskuterade med dem om vilken antibiotika fölis skulle ha. Sedan fick hon intravenös antibiotika på hemmaplan. Jag sov i stallet på natten för att se till att fölis diade som hon skulle. Trots hälta och hög feber fortsatte hon tack och lov att dia och var inte sämre morgonen efter. Veterinären kom ut ännu en gång och gav antibiotika sedan körde vi till Helsingborg med dem. Väl på plats sövdes hon och leden spolades. Mor och dotter stod i Helsingborg i två veckor och under tiden blev fölis vid ett tillfälle sämre och fick sövas ytterligare en gång för att spolas. Det blev också byte av antibiotika en gång, men sedan gick allt på rätt håll och jag kunde få hem en frisk fölunge.

/AFF

Vad är fölsjuka? hade vet ute i veckan, för fölis har varit lite hängig. Han sa att vi skulle ha koll på tempen, eftersom det hade varit mkt fölsjuka i år tydligen? En enkel förklaring någon?

S

Vad är fölsjuka? hade vet ute i veckan, för fölis har varit lite hängig. Han sa att vi skulle ha koll på tempen, eftersom det hade varit mkt fölsjuka i år tydligen? En enkel förklaring någon?

S

Jag tror att fölsjuka är ett samlingsnamn för sjukdomar på väldigt unga föl.

Här på gården har vi haft två fall av fölsjuka, båda på för prematura föl (för tidigt födda).
Den ena kom under behandling för sent. Veterinär tillkallades hemma, men sade att läget var stabilt och att det gick att avvakta. När läget väl blev akut, var det för sent, och fölungen dog i transporten på väg till djursjukhuset.

Den andra kördes direkt till djursjukhus och klarade sig efter massiva insatser. Tyvärr fick den tas bort ett halvår senare pga komplikationer.

Då mitt föl är drabbat och är jättesjuk så undrar jag. Jag har seminerat stoet förra veckan. Om fölet dör nu, finns det stor risk att stoet inte blir dräktig pga fölets bortgång (oro ) ? Finns det fler här som varit i samma sits.

Det fölet vi miste för tio år sedan, hade vi inga bekymmer med stoet, utan hon nedkom med ett friskt stoföl året därpå...

Gira :banana:

Då mitt föl är drabbat och är jättesjuk så undrar jag. Jag har seminerat stoet förra veckan. Om fölet dör nu, finns det stor risk att stoet inte blir dräktig pga fölets bortgång (oro ) ? Finns det fler här som varit i samma sits.

Glömde- fölet är 5 v.

hej
Fölsjuka är beteckningen på blodförgiftning hos föl. En vanlig inkörsport är ju naveln redan vid fölningstillfället. Jodopax och MYCKET är mitt råd.
Sen kan man ha otur ändå...
Lycka till

hej
Fölsjuka är beteckningen på blodförgiftning hos föl. En vanlig inkörsport är ju naveln redan vid fölningstillfället. Jodopax och MYCKET är mitt råd.
Sen kan man ha otur ändå...
Lycka till

Nej det stämmer inte. Det är inte alltid blodförgiftning även om det kan förekomma. Fölsjuka kan även innebära bakteriell ledinflammation, luftvägsinfektion (t ex lunginflammation) och diarré. Fölsjuka kan orsakas av flera olika sorters bakterier och drabbar föl i olika åldrar. /AFF

I mitt fall så tror jag fölet hade fölsjuka vid födseln. Vi var snabba med jodopax på navelstumpen. Men vad hjälpte det. Stumpen geggade till sig efter 10 dar. Men fölet var aldrig direkt allert från början.

I mitt fall så tror jag fölet hade fölsjuka vid födseln. Vi var snabba med jodopax på navelstumpen. Men vad hjälpte det. Stumpen geggade till sig efter 10 dar. Men fölet var aldrig direkt allert från början.

Går du in på SLU:s sidor och kollar på disputationer så ser du sambandet mellan bakteriell infektion och blodförgiftning hos föl. Jag tror att doktoranden heter Gittan Gröndahl.
Blodförgiftning kan du få på många sätt,- naveln var bara ett exempel, bakteriell infektion är ett annat-. Ofta står risken i relation till antikroppsförekomsten i råmjölken, vilket kan förklara att din "unge"var nedsatt från början.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Rosett
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025