Gabby_Ossi

Trådstartare
På lite förekommen anledning på mitt jobb tänkte jag höra hur det är med bukes samlade erfarenhet av fölsjuka.

Någon som haft ett föl med fölsjuka?
Vad gjordes? Gick fölet att rädda?
Fick det några men, har det kunnat fungera som ridhäst som vuxen?
Vad gick behandlingen på ekonomiskt, täcker försäkring, några restriktioner?

Jag är inte insatt i vad man gör, eller om det ens är en frågeställning för vissa, men bör man försöka rädda fölet eller är det bättre att ta bort? Vad hade ni gjort om ni fått ett föl med fölsjuka (igen)?

Sv: Fölsjuka

Jag har haft en och ska försöka svara.

Min var 9 dagar vill jag minnas. Det började egentligen på morgonen (eller på natten) men det fattade jag aldrig. På morgonen när jag kom ut så låg han, och stoet var stinn. Han hade alltså inte diat på länge. Han var vinglig i bak och reste sig inte själv men kunde stå. Jag ringde min vet och hon sa avvakta - hjälp honom upp att dia en gång var el varannan timme. Han hade ingen feber då eller några andra symptom. Tilläggas bör kanske att fölet var född med kontrakturer så det var en ytterligare belastning för honom.

På eftermiddagen när jag hjälpte honom för jag vet inte vilken gång i ordningen så hade han en svullnad på hasen som en handboll ungefär. Hög feber dessutom. Märren hade täckt över honom med halm, det var riktigt otäckt :(.

Jag ringde kliniken i Karlstad men de ville inte att jag skulle åka dit eftersom de inte har nattjour, så vi åkte direkt till Skara.

Där satte man in behandling direkt (intravenös antibiotika osv). Jag har för mig att han stod där i sex dagar. När det var dags att hämta så ringde de och sa "vi har gjort nya plåtar, vi vill ta bort honom, vi kommer att visa dig när du hämtar märren". Typ.

Så de fick avliva honom, jag hämtade märren dagen efter för de ville ha kvar honom i hennes box ett dygn för hennes skull. Jag fick se röntgenplåtarna, och som alla vet så är det som lekman jättesvårt att förstå sig på såna... Men här var det ingen tvekan. Det fanns en bild på leden från dagen då han kom in, och en bild från dagen han togs bort. På den senare bilden var hela leden som ett stort hål. Så trots att de hade lyckats häva infektionen direkt vi kom med honom (och vi åkte ju direkt dit, det tar dock 4 timmar) så hade det ätit så aggressivt i leden.

Med det i tanken så var det såklart helt rätt att ta bort honom.

Jag fick ut på försäkringen både vet vård och livvärde (dock bara 10 000:-, jag vet inte om de skulle ha krånglat om det varit mer för faktum var att karensen ännu inte hade gått ut). Det blev förstås ändå en dyr historia och ett förlorat föl.

Sen vet jag inte alls hur jag skulle gjort i samma situation igen. Det beror nog helt på vilket föl det varit. Ett "problemföl" som detta delvis var från början hade jag kanske inte åkt med. Men det är lätt att säga... Tror inte jag kan ta ställning utan att de facto stå inför situationen iaf.

Fölsjuka är ett dåligt begrepp då det används för många olika sjukdomar hos föl. Det kan användas för olika infektioner som ger blodförgiftning, ibland infekteras en led, en del kallar lunginflammation som oftast drabbar lite äldre föl (R. Equi) för fölsjuka... Så du får nog förtydliga lite vad du menar för sjukdom och hur illa det är.

Om du med fölsjuka menar blodförgiftning så hade min det. Vi var dock inne på klinik inom ett par timmar efter att fölungen börjat få symtom (som jag såg mycket tidigt!)
Att allt gick bra berodde till stor del på att vi var inne i tid. Hon diade fortfarande, men var lite väl lugn och låg mycket. Jag är veterinär så när slemhinnan började förändras åkte jag direkt.

Min behandlade med antibiotika och piggnade snabbt på sig. Det var oklart vad som orsakat blodförgiftningen, hon hade bra med antikroppar och var nog inne så tidigt att ingen infektion kunde upptäckas på varken lungor, leder eller navel.

Prognosen vid blodförgiftning beror på när fölet kommer under vård. Det är bråttom! Har någon källa på att överlevnaden är 50 % om man kommer under behandling med fölet relativt snabbt.

Sedan fick hon snabbt rotavirus precis när hon blivit friskare och fick komma hem, då det bröt ut på kliniken. Men hon klarade även detta utan att bli alltför dålig.

Nu är hon en helt frisk och fin 2-åring. Inga men efter detta, försäkringen täckte och allt är frid och fröjd. Hon ska bli dressyrhäst när hon blir stor är tanken. :)

Tja, eftersom det bara är i 2a - 3e hand jag varit i kontakt med fölsjuka kan jag tyvärr inte specificera mer än så, då jag bara har hört ordet fölsjuka när det pratas om de här hästarna. Den ena lyckades de isolera bakterierna (?) till en led och hästen klarade sig men går förmodligen aldrig att använda. Den har dock andra fel - vet inte om det ena är en följd av det andra eller om det är separat. Den andra var inne på klinik och skulle först tas bort men ägarna bestämde sig sedan att rädda den. Den lever men ska väl inte vara riktigt som den ska den heller - har dock inte sett den själv.
Så allt jag vet är att det kostat en väldans massa pengar och att man i slutändan visst lyckats rädda hästarna men inte "fullt ut".

Kan "fölsjuka" (någon typ av...) uppstå redan innan fölet föds? Hur tidigt i så fall och vad kan detta få för följder?

Det är vanligare att för tidigt födda (prematura) och dåligt utvecklade (dysmatura) föl blir sjuka på olika vis. Deras lungor fungerar inte lika bra, de väger ofta mindre och de får inte i sig den viktiga råmjölken lika lätt.
Men alla föl är infektionskänsliga och ibland krävs det väldigt lite för att oturen ska vara framme.

På lite förekommen anledning på mitt jobb tänkte jag höra hur det är med bukes samlade erfarenhet av fölsjuka.

Någon som haft ett föl med fölsjuka?
Vad gjordes? Gick fölet att rädda?
Fick det några men, har det kunnat fungera som ridhäst som vuxen?
Vad gick behandlingen på ekonomiskt, täcker försäkring, några restriktioner?

Jag är inte insatt i vad man gör, eller om det ens är en frågeställning för vissa, men bör man försöka rädda fölet eller är det bättre att ta bort? Vad hade ni gjort om ni fått ett föl med fölsjuka (igen)?

den hästen jag kör för tillfället hade fölsjuka. minns inte riktigt vad vi gjorde, men jag var och nappa honom varannan timme för han kunde inte stå i början. han var väldigt stor och fick inte i sig råmjölken som han skulle. vi fick stötta honom när vi skulle ha han att dia. han fick infekterade liggsår och fick åka till djursjukhuset 2 gånger. han gick på nån medicin åxå.

hästen är 3år i sommar och tränas för trav. vi har gjort specialträning med honom eftersom han är sne i bak. han har inte ont. snedheten kommer från det infekterade liggsåret i hasen. han kunde inte ta ut steget med det benet till en början. numera märks det knappt.

det har varit kostsamt och besvärligt. hade jag haft obegränsat med pengar så kanske. men troligtvis inte. det var ju ett lidande för hästen åxå.

eller jag vet inte, nu känns det bra för hästen är ju frisk och mår bra. men då i själva situationen då hade jag blandade känslor

Senast ändrad:

Min -08 fick "misstänkt fölsjuka" (vad nu det innebär egentligen, vets ord), han var dåsig och ville varken stå eller äta ordentligt så vi åkte in när han var ca dygnet gammal. Han fick plasma + antibiotika (? kommer inte ihåg riktigt, men kan kolla journalen om du vill veta) och något mer i 7 dagar.
Minns inte/har förträngt vad det gick på, stoets "vanliga" försäkring täckte i stort sett allt (utom förbrukningsmaterial och sådant såklart) :bow:
Jag hoppas inte att han fått några men, har inte märkt något iaf :D Håller just på med inridningen.

hästen är 3år i sommar och tränas för trav. vi har gjort specialträning med honom eftersom han är sne i bak. han har inte ont. snedheten kommer från det infekterade liggsåret i hasen. han kunde inte ta ut steget med det benet till en början. numera märks det knappt.

Hur yttrar sig den snedheten? bara att han inte kan (kunde) ta ut steget eller är han sned i skelettet / muskulärt också?
Ni tror inte det finns risk för felbeastning i framtiden pga snedheten?

Hur yttrar sig den snedheten? bara att han inte kan (kunde) ta ut steget eller är han sned i skelettet / muskulärt också?
Ni tror inte det finns risk för felbeastning i framtiden pga snedheten?

skulle tro att det bara är muskulärt. när han var mindre så hade han ju ont så han inte kunde använda benet fullt ut. när han sen blev frisk så satt det kvar i huvet plus att han då hade sämre med muskler.
vi har på inrådan av vet och massör tömkört över stockar så han har fått lära sig att använda benet igen. han skoddes tidigt för att han skulle gå med sula på det benet, vilket han fortfarande gör. idag syns det inte mycket av snedheten om man jämför med innan. nån enstaka gång kommer ett kortare steg.
vet inte hur det ser ut med snedbelastning i framtiden. men enligt vet skulle han bli bra. han tyckte även att vi kunde rida in honom.

jag hoppas verkligen han håller och får vara frisk. han blir lite speciell för mej eftersom jag nappa honom. min Lilleman :love:

kl

Vi har haft någon enstaka fölsjuka.
Högst representerad var ett fölmärr som hette Kontie.
Hon hade klippkort på kiniken. Alla hennes ungar utom dom två sista blev drabbade. Oftast sjuknade som in någon timme efter dom fötts men en av dom var sjuk redan innan han tittade ut.
Samtliga svullnade upp i någon led och så fick dom spolas.

(Chris på kliniken säger att man har 4 timmar på sig från att den första symtomen startar. Sedan börjar leden att angripas)

Då det gäller just Kontie så försökte vi på den tiden att utreda hennes råmjölk. Då fanns det inte refraktometrar som mäter antikroppar i råmjölk.

När hon fick sin fjärde unge så chansade vi. Vi tog bort all mjölk från henne och nappade ungen. Vidare kom veterinär och gav plasma.

Inte alls feltänkt då vi där vände trenden på hennes ungar.

Några år senare då "reffen" kom så fick vi svart på vitt. Hennes råmjölk var totalt värdelös så vi såg alltid till att tanka ungarna utifrån.

Komplettering med foalcheck gjorde ju livet för oss som uppfödare så mycket enklare.

Och sedan dess har vi haft enbart ett fall till..peppar peppar.
En halvhysterisk märr trampade sönder ungen. Vi åkte omgående in då det inte såg så bra ut. Men tyvärr, så fick vi beskedet att denna unge kunde man avvakta till dagen efter.
Och dagen efter var det försent då kotleden var helt förstörd.
Så kan det bli, tyvärr.

Dom övriga fallen är däremot helt friska.

Vad som är a och o för att hålla sig ifrån detta är:

Att hon fölar i en väl rengjord box. Och att ungen inte landar på ett skitigt cementgolv. (många snåljåpar angående strö har man sett här genom åren eller fölmärr som fölat ute i leran)

Att naveln doppas/sprayas med utspädd jodopax eller vad man nu anser är ok.

Att veta status på råmjölken.

Att stoet inte har läckt.

Nappa ungen tills den äter själv

Att ta foalcheck (viktigt!! )

Att inte släppa ut ungen i en lerhage innan naveln är sluten.

Att inte låta den vara ute i ösregn till att börja med.

Att den inte lägger sig ner på backen och blir kalla. Inte ens några minuter.

R. Equi eller dom "satans" rodokockerna är väl kanske inte till fölsjukans område. Men åter igen. Att inte dom yngre och upp till tre månader minst, fölen hamnar i nån dammig hage full med träck.

Och fortfarande att ungarna inte vräker i sig en massa skit i boxen. (vilket kan höra till hingstfölens favorituppgift)

Idag, med den suveräna veterinärkår som finns i detta land, så skulle inte så här många ungar behöva dö i sk. fölsjuka. Klinikerna är ju fulla med dessa fall under fölsäsongen.

Alla stoägare borde ju redan nu, inför fölsäsongen, kolla med sin veterinär om han/hon tar foalcheck. Om inte så vem i så fall?

Bra hygien, koll på råmjölk och foalcheck skulle rädda så väldigt många föl.
Men så tyvärr är det många stoägare som envisas med att inte halma ordentligt, tycka att jaja mjölken ser ju klibbig ut och att ungen ser ju pigg ut så varför "arbeta" i onödan?

Vi har fått flera hundra föl och en sak är definitivt säkert.
Dom fölen som är klart piggast efter fölning är dom som kan trassla senare.
Ungar som sprungit velodrom i boxen bara för att efter foalcheck, läggas ner för att få blodplasma.

Sedan refraktometern kom in i bilden så har vi klarat samtliga ungar.
Då i samband med att alla nyfödda även tagits foalcheck på.
För hur det än är så kan vissa ungar ha bra värden trots medioker råmjölk.
Andra ungar måste ges plasma trots att mamman hade godkänd råmjölk.
Och alla ungar nappas upp till litern.
Så upptagningsförmågan av antikroppar hos föl varierar jättemycket. Tänk på det!

Så nu har Naffa "mässat" färdigt här...längesen man skrev nåt på forumet. :D

AM

Senast ändrad:

En massa bra där :)

Får jag bra flika in en sak till. En bekant till mig flyttade på sitt sto när hon fick tecken på kommande fölning till det andra stallet ca 100 meter bort, bland unghästarna, så att det skulle bli lugn o ro, tänkte hon.
Ajabaja, sa jag, man ska inte flytta på ston till andra stallmiljöer precis innan (inte på mindre än en månad innan). Stoet hamnar i en annan "flora" och råmjölken kommer inte att hinna innehålla de rätta antikropparna på så kort tid.
På den tiden var jag 19 år, hon en betydligt äldre och lyssnade inte på lilla mig :( Tyvärr var det nog så att jag fick rätt.
Fölungen kom ut, till synes frisk och fin, skuttade, diade och stod i för att 2 dagar senare snabbt insjukna och dö.
Enl vet så gick det att härleda till det plötsliga stallbytet. Synd.

Precis.
Lite off topic

Vi vill gärna att stoet kommer innan hon går in i sin högdräktighet.
Inte bara för att vänja henne vid den nya miljön och då vara redo för bra råmjölk ( sånt kan trassla ändå)
Utan även för att ston inte ska stressas över huvud taget då dom går högdräktiga.

Att flytta ett sto som har tio veckor kvar är att be om problem.
Kan gå bra..eller annars inte.

AM

ja min var ju på gränsen men där var ju ett undantagsfall, nu hade jag ju koll på stallet dit hon skulle och så men jag var ju bekymrad men allt gick ju bra då.. men flytta en häst 50 mil precis innan tidsfristen för resor gick ut är inget jag gör om det inte är absolut tvunget.
Apropå fölsjuka, eller rhodococcus equi(stavning?) grannen hemma fick det på sin, fick avliva vid två års ålder, hästen slutade aldrig snora..

Jag tackar och tar emot för all info, super när du delar med dig. Jag undrar att kolla antikropparna i råmjölken, hur går jag tillväga för att kolla det? Det är mitt första föl som jag givetvis vill ge bästa start i livet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Gnägg Startar en tråd, för jag misstänker att jag inte är ensam om att fastna i olika hästöden här på Buke... Och sedan helt tappa bort dem...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
47 133
Senast: Beckham
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka