Fölningsunderlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Novisen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fölningsunderlag

Jag instämmer inte i att halm är bäst för alla hästar. Även den bästa halm innehåller mögelsporer i stråna, vilket är direkt olämpligt för exempelvis hosthästar. Jag är inte helt övertygad om att det är supernyttigt för dom små nya liven att pilla i sig mögel heller... ;)

Sv: Fölningsunderlag

Fast det är inte bra att ha riktigt så mycket halm till bebisarna, det blir tungt och jobbigt att gå i.

Jag har torv bädd hos mina och kommer lägga halm ovanpå och "vallar" ut med väggarna. From nästa år kommer jag förhoppningsvis bara ha halm året runt så då fortsätter jag bara som vanligt men gör "vallar" ut med väggarna som flera andra.
Har även en som ska föla ute i år, hon kommer få halmbädd i lösdriften om hon vill föla där annars duger gräset alldeles utmärkt :p

Varför jag har halm är att jag tycker det är bäst för fölet att ligga i, dels fastnar inte halmen i den blöta pälsen, man behöver heller inte bekymmra sig om de skulle äta av den och sen ser det ju så guda gott ut att ligga och mysa i halmen... :love:
Sen trivs jag med att mocka i halm, lätt, enkelt och billigt.

Får förtydliga mig lite, vi strör ju inte så mkt när fölet är fött, då har vi ju bädd som jag skrev..., när fölet är fött så mockar vi bara bajset och strör så det är tort.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 889
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025