Fölningsbädd

AraSlei

Trådstartare
vad är bäst att ha som fölningsbädd? Halm eller spån? Mitt sto ska ha i slutet av maj/början på juni och kommer då att få stå inne på natten, pga det som hände vid hennes förra fölning. Med eftersom att halmen dammar så mycket så tänkte jag att man kanske kunde ha spån istället? Då menar jag ju inte 7-8 cm spån utan runt 20-30 cm nånting. Har pratat med en duktig hästmänniska som tyckte att jag skulle ha halm, eftersom att det var lättare att rengöra (vilket inte jag tycker iof..) och att spån glider undan väldigt lätt. Hon pratade också om ngt med att halmen suger upp fostervattnet bättre, men har inte spån bättre uppsugningsförmåga??

Tacksam för svar :bow:

Sv: Fölningsbädd

spån fastnar ju överallt och jag föredrar nog halm istället, kan du inte få tag i halm som INTE dammar då??

Vi brukar ha spån under som en perm<nentbädd och sedan halm över. Det fungerar bra tycker vi.

Hälsningar Helen

Har haft torv i botten, för att suga upp det blöta och rejält med halm uppepå. Har funkat kanon.

Antingen nån typ av bädd (vi hade torv) med halm eller bara halm...

Har sett nån ENSTAKA bild me spån i en fölningsbox men jag skulle nog aldrig komma på tanken att prova... Tänk dej en DYBLÖT fölunge som landar i torv eller spån... Tänk dej hur den ser ut då din märr sen försöker slicka på den (*blä*)...
Nä Halm (eller kanske papper ???) bör de nog va ...

halm utan tvekan!! funkar nog bra med ett bottenlager av spån eller torv, men MYCKET halm uppepå!!! :)

Instämmer med tidigare inlägg - HALM definitivt! (fast gärna spån i botten på den i övrigt tjocka bädden...)
Du kan ju bara gissa hur mycket sopån det skulle fastna överallt, i ögon, näsborrar och överallt annars på en fölunge som är dyngsur när den dyker ut ur sin mamma med näbben först... Och hur trevligt stoet förmodligen inte tycker att det är att försöka slicka sin fölunge ren om den är full med spån.
Halm fastnar inte alls i den omfattningen utan glider mest undan.

Säger som de övriga: Halm! vad du bottnar med spelar inte fölet någon roll men "toppa" med halm. :)

håller me ovanstående vi har alltid haft torv under sen halm överst nog det bästa.
borde finnas bra halm som inte dammar så jätte mycket. lycka till

Ok, tusen tack för alla svar :bow:

då blir det nog spånbotten med rejält med halm ovanpå.. :) Ska se om jag hittar halm som inte dammar, annars får det gå iallafall.. :)

Jag hade vanligt kutterspån när mitt sto fölade 2003.
Hon är dammkänslig och jag fick inte tag på någon bra halm, så det fick bli så.
Visar ett par bilder, så kan ni se själva. Knappt något spån alls som fastnade på fölis! :)
Kommer att ha enbart spån i år oxå, när hon ska föla.

5-3-2.jpg

5-3-4.jpg

Hmmm... StarPhoto verkar vara seeegt (som vanligt). :smirk:

tips! bunkra upp med halm längst väggarna. När fölet reser sig och druttar så behöver den inte köra huvudet i väggen utan trilla mjukt :D. Ankan är avundsjuk och vill oxå ha föl i sommar :(

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18