Fölning i hagen- kan valacken vara med?

Cornelia

Trådstartare
Mitt lilla shettissto ska föla i mitten av maj. Jag vill att fölet ska födas ute, så har vi gjort varje gång hittills och det har gått så bra. De andra åren har hon gått tillsammans med ston när det har varit fölningsdags. I år går hon tillsammans med två valacker och ett ungsto.
Shettisvalacken och hon är riktiga kompisar. Där hon är, där är han också. I stallet står de i samma box när de tas in för kraftfoder, borstning osv.
Kan hon gå tillsammans med honom när hon ska föla? Jag tänkte släppa de andra två i en annan hage.
Valacken är van vid föl, tar gärna hand om små krabater och fostrar dem, men jag oroar mig lite för att han ska hitta på något dumt med en nyfödd fölunge. Vad tror ni? Har aldrig ställts inför detta tidigare, tycker det är lite synd att skilja dem åt när de är såna kompisar ...

Sv: Fölning i hagen- kan valacken vara med?

Mitt lilla shettissto ska föla i mitten av maj. Jag vill att fölet ska födas ute, så har vi gjort varje gång hittills och det har gått så bra. De andra åren har hon gått tillsammans med ston när det har varit fölningsdags. I år går hon tillsammans med två valacker och ett ungsto.
Shettisvalacken och hon är riktiga kompisar. Där hon är, där är han också. I stallet står de i samma box när de tas in för kraftfoder, borstning osv.
Kan hon gå tillsammans med honom när hon ska föla? Jag tänkte släppa de andra två i en annan hage.
Valacken är van vid föl, tar gärna hand om små krabater och fostrar dem, men jag oroar mig lite för att han ska hitta på något dumt med en nyfödd fölunge. Vad tror ni? Har aldrig ställts inför detta tidigare, tycker det är lite synd att skilja dem åt när de är såna kompisar ...

Jag tycker nog att de kan gå ihop, men i så fall med övervakning, så att ni kan ingripa ifall det skulle ske några konstigheter.

//Diana

Mitt sto fölade med valack kompis i hagen ett år, gick hur bra som helst, de andra hästarna höll sig undan tills hon tyckte det var ok att komma fram.

Mina har oxå alltid fölat ute med flocken, har gått hur bra som helst!
Blandade flockar med olika kön och ålder.
Lycka till! :laugh:

Vi fick en bebis i lördags & då var valacken med som "barnmorska" !
Stod en meter ifrån & övervakade & fick sedan vara med att slicka.:love:
Jättefint var det !

Naww:love: Oj vad mitt hjärta hade smält om jag hade sett det....

Tack för era svar och för att ni har styrkt mig i mitt beslut att låta dem vara tillsammans!
Återkommer med berättelse om hur det hela avlöpte när fölet är fött. Givetvis ska vi ha det hela under uppsikt!

Bara en liten varning, valacker KAN vara aggressiva mot föl. Kan du inte dela av hagen iaf när hon fölar? Då vill stoet vara ifred och behöver ha det lugnt omkring sig.

Mvh Lina

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 331
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka