Fölmask - vilket avmaskningsmedel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lisjoh
  • Startdatum Startdatum
L

lisjoh

Fick ett fint hingstföl den 21/4 och avmaskade mamman med Ivomec inom ett dygn. Men nu har hon kommit i brunst och fölet har diarré! Om inte diarrén ger med sig inom ett par dagar måste jag nog avmaska fölet, men med vad??? Förr använde jag alltid Rintal eller Axilur som då fanns i pastaformat och var effektiv mot fölmask. Dessa preparat finns numera bara i suspension som man själv måste dosera och få fölet på något sätt, känns lite bökigt. Ivomec-preparat ska man ju enligt instruktionerna inte använda till så små föl men det finns de som gör det i alla fall. Är det några som har erfarenhet av att använda Ivomec-preparat på drygt 10-14 dagar gamla föl? Hur gör man annars??

Ivomec har de jag känner använt. Det enda jag sett man inte ska använda är Cydectin.

Kan det inte vara så att fölet har fått diarré pga att stoet brunstar :confused:´
M vH Mannis
PS. grattis till fölet. DS

Upplys gärna om VAD iom brunsten som gör att fölet får diarrée.

jag gjorde nåt test på ASRP om dräktigheten o där stod det att föl ofta får diarré när stoet brunstar... men vet inte säkert! Ring till din veterinär vet ja...=)

Ja, därom tvista de lärde. Jag har alltid hört att fölet får diarre i samband med stoets brunst, vilket i och för sig inte är konstigt då det är massa hormoner i omlopp. MEN, vissa nyare rön menar att det är mask som gör diarrén. På hingststationen där vi seminerar hade frun i huset hört ytterligare ett argument för just diarren, men hon kom inte ihåg vilket. Men vad som talar för att det är brunsten som leder till dåliga små magar är ju att det alltid bryter ut i samband med stoets brunst. På min lilla i år faktiskt även på 30 dagars brunsten, något jag inte sett förut....

Nina

Ja, men fölmaskens livscykel är ju sådan att fölet reagerar just runt 9 dygn, alltså samtidigt som många ston brunstar.

Å andra sidan så är fölmasken mer ovanlig än man tidigare trott, kanske stoets hormoner påverkar mjölken? Men varför då inte alla föl?

Ja, jag har nyss varit gravid själv och sett hur mycket olika hormonerna kan spela in. En del reagerar jättemycket (har mycket hormoner) och andra mindre. Borde det inte kunna vara så på hästar också? Vad gäller föl har då säkert 9 av 10 föl jag varit med om haft någon liten släng av diarré vid niodagars brunst.

Fölen till ett av våra ston får alltid diarré som håller i sig mycket längre en 1-2 dagar som är vanligt i samband med 9-dygnsbrunsten. Samma sak med hennes mammas föl, vi fick testa med allt från a-fil till speciella tabletter för att få stopp på eländet. Vi brukar vänta nån vecka men det hjälper inte att ta bort kraftfoder från stoet etc. Det brukar annars vara tillräckligt för de flesta ston.

Förra året o i år har vi fått rådet att använda Hippotrim, dvs sulfa, o det fungerar utmärkt. Antar att det beror på att diarrén övergår i en lindrig tarminfektion o då behövs det mer än att dra ner kraftfodret till stoet, vilket brukar hjälpa i vanliga fall. Tidigare brukade vi använda en klick Socatyl men Hippotrim är uppenbarligen bättre. Tycker aldrig man ska göra detta på eget bevåg utan givetvis efter att ha pratat med sin veterinär. Vi har lärt oss hur våra ston o därmed också föl är o konstaterar numera att, jaha, nu är det dags igen. I år har det hänt igen o då gav vi för 60-70 kg två ggr om dan i fem dar o nu fungerar det bra igen!

Har för mig att det inte alls är lämpligt att maska fölet utan maska i stället stoet inom 24 timmar efter att fölet är fött. Därefter vid 8 veckor med Fyrantel, Banminth el dyl.

En sak som är vanlig är att fölet hittar stoets saltsten efter bara några dagar o det är tydligen jättegott! Det sätter garanterat fart på magen så ta bort den direkt vid fölning!

Lycka till!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Ingen av mina barn har reagerat på min mjölk, men jag vet ju att kompisars barn har reagerat t.ex när mamman får tillbaka mensen.

Mina föl har inte haft diarrée, inte heller uppfödaren där jag haft mina på somrarna. En kompis däremot fick på sin fölunge, fast hon gjorde allt precis som jag.

Alla är väl olika!

Fölmasken är i stort sett utrotad då vi använder oss av ett hårt avmaskningsprogram idag på våra hästar. D.v.s. om manföljt alla rek. gällande avmaskning.
De vet. jag konsulterat är helt på det klara med att det är hormonpåverkan som ger földiarrén i samband med stoets brunst.
Det räcker med att gå till oss själva för att se vilka hormoner som är i omlopp efter en förlossning och varför vissa barn blir kolikbarn!

Sedan kan det även bero på för stor kraftfodergiva den första tiden hos stoet som förutom hormonerna ger för kraftig mjölk för fölets mage och tarmar.

Därför att vissa föl precis som vissa barn (se inlägget ovan) klarar det bättre. Vi är ju alla olika individer precis som hästarna är! Eller?????

Om du hade läst alla inlägg så hade du sett att jag redan skrivit samma sak.

Diarrén verkar ha klingat av nu, så jag avmaskar nog inte. Fölet har varit på saltstenen också (förutom att stoet brunstat) så det kan ju påverka. Jag får nog ta bort den och lägga den i morsans krubba istället.

*suck* Du kan inte låta bli va???? :mad:
Jag har läst ALLA inlägg som jag ALLTID gör i en tråd jag svarar i...OK?!

Vad blev du sur för nu då? Du svarade på MITT inlägg och sa det jag redan sagt som om du korrigerade mig. Vad är det att bli sur över när jag då uppfattade det som om du inte läst det jag skrivit?

ja ta genast bort saltstenen! Min kompis hade ett föl som dog på grund av uttorkning! Den hade stått och slickat på saltstenen hela tiden!! Ta genast bort den! :eek:

Jag blev sur för att Du ALLTID skall märka ord på vad jag än skriver och allt anses fel som jag skriver..

Lugn, bara lugn...hädanefter skall jag inte svara i en enda tråd där Du förekommer, flicka lilla.....Jag blir såååå trött.....och less..... :devil: :devil: :devil:

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 232
Senast: Cattis_E
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Z
Avel Hej. Min pålla ska föla i början av maj. Står nu i ett större stall med några inackorderingar. Har lite funderingar inför den stora...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: Lolo
·
Hästvård När avmaskar ni era föl? Jag har avmaskat honom en gång genom mjölken och det gjordes första dygnet. Nu är det dags igen, läste att...
Svar
1
· Visningar
706
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur