Folksam försäkring

E

Eeiram

Hej!

Jag skall försäkra min katt och har fått ett friskintyg på henne från en veterinär. Jag har kikat runt mellan de olika bolagen och kommit fram till att Folksam verkar billigast - hur bra är de att ha att göra med?

Friskintyget är dock skrivet på ett Agria-papper, tror ni att det har någon inverkan på en eventuell försäkran hos Folksam istället?

Till sist, vet ni om man ens FÅR försäkra en katt som (enligt veterinär) är född 2000 hos Folksam? Hos Agria var jag tvungen att betala ett seniortillägg, men jag får i alla fall försäkra henne där.

Hälsningar Marie

Sv: Folksam försäkring

Det viktigaste när man försäkrar är inte vad man betalar i premie, utan vad försäkringen TÄCKER....

Ibland kan det vara bättre att betala lite mer i premie och ha en försäkring som täcker det behov man har....

Jag har mina katter försäkrade i Sveland och är jättenöjd, min vännina har sina försäkrade i Agria och är lika nöjd...

Men så har vi helt olika behov...

Vi ska försäkra vår katt i IF, jag har min hund försäkrad där och jag är helnöjd. Där betalar man en fast självrisk (eller vad det heter) och de betalar även kostnaden för mediciner om det överskrider beloppet. Vilket inget av de andra bolagen gör, åtminstone inte vad det gäller hundar.

Överskrider villket belopp ?

Folksam ersätter för medicin och förband som veterinären använder. Hos Folksam är självrisken 1200 + 20%.

Självrisken (heter det så? kommer inte ihåg just nu) är 2000 kr och inget mer, inga 20 % osv. Låt säga att veterinär räkningen går på 5000 kr. då behöver jag bara betala 2000 kr. Jo det vet jag att de gör men If betalar även den medicinen som man får på recept om det överskrider 2000 kr. Om vi säger att räkningen går på 2000 jämt och receptmedicinen kostar 250 kr. Då betalar dem de 250 kr. Hoppas att du förstod vad jag menade :D Självklart får man välja vilket bolag man vill men jag ville bara påpeka det. Vi hade tänkt å ta Folksam först då vi har flera föräkringar där men när vi ringde till If så bestämde vi oss för dem :)

Ring och prata med dem, har folksam till mina katter, det har funkat jättebra, har fått ersättning för både olycksfall och sjukdom. Brutna ben och urinsten. 1200 självrisk + 20 %. De har även en dubbel försäkring nu med högre ersättning.

Hej!

Tack för alla svar! :bow:

Jag ringde och talade med dem igår. Egentligen skulle jag inte få försäkra katten eftersom hon enligt veterinärintyget är 6 år, men de gjorde ett undantag så nu är hon försäkrad där. :bump:

Jag valde det högre ersättningsbeloppen på 40 000 kronor. Det var drygt en hundralapp dyrare än 20 000 kronors-ersättningen, men det kan det vara värt. Det trappas efter 8 års ålder ner med 5000 kronor per år men minskas som mest till 10 000 kronor (jämfört med det lägre ersättningsbeloppet som trappas ned med 2 500 kronor per år efter 8-års ålder, ner till 5000 kronor).

Jag tyckte Folksam verkar ha en bra veterinärförsäkring (en blandning av Agrias bas/plus-försäkringar).

Hälsningar Marie

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 373
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
F
Övr. Katt Jag har precis suttit i kundtjänst med Agria eftersom direktregleringen hos veterinären igår nekades med påståendet om att fakturan ej...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: mackan
·
Övr. Hund Här tar jag för mig och skapar mig en egen tråd då jag sitter och klurar på en hel del frågor. Det poppar ständigt upp flera. :sneaky...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
8 352
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar